Világos fej

Kilencvenéves korában eltávozott Rudolf August Oetker, Németország egyik leggazdagabb embere. Bár egy üzleti magazin felmérése szerint a német háziasszonyok 96 százaléka ismeri a márkanevet, az Oetker-birodalom mégsem írható le pusztán a konyhai adalékanyag előállításával és forgalmazásával.

Szentesi Zöldi László
2007. 01. 20. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Garantált siker – az Oetker-sütőporok hangzatos jelmondata alighanem minden háziasszony álma. Ki ne szeretne úgy főzni, hogy kevés odafigyeléssel, előképzettséggel biztosra mehet a konyhában? Maga a legendás szabadalom voltaképpen egyszerű: a sütőpor fellazítja a tésztát, és megnöveli a sütemények térfogatát. A történet 1891-ben kezdődött, amikor a nagyapa, egy bielefeldi gyógyszertáros, bizonyos dr. August Oetker ráébredt arra, hogy a nátrium-hidrokarbonátot és a foszforsav savanyú sóját vagy dinátrium-dihidrogén-difoszfátot tartalmazó sütőpor szabályozza a sütéskor, a vegyület elbomlásakor keletkező szén-dioxid gyors vagy lassú felszabadulását. Kérdéses persze, hogy valóban Oetker gyógyszerész ismerte-e fel első ízben a folyamat jelentőségét. Ahogyan az ugyanis lenni szokott, mindmáig vitatkoznak arról, kit illet a sütőpor felfedezésének dicsősége. Tény, hogy Justus von Liebig gróf, német vegyész, kémikus és akadémikus gyógyszerészeti és mezőgazdasági kutatásai mellett a táplálkozás javításával is behatóan foglalkozott, s már évtizedekkel Oetker előtt előállított sütőport. A süteményekre és tésztafélékre, egyáltalán a házi fogyasztására mindenesetre a bielefeldi gyógyszerész alkalmazta az anyagot, ezért joggal illeti meg az elsőség.
August Oetker 1893-tól Backin néven forgalmazta találmányát. A máig használt piros-fehér logóval, a „világos fejjel” 1900-ban látta el termékét, s ezzel jóval megelőzte korát, a márkagyártás korai apostolává vált. Kilenc évvel a cégalapítás után, 1900 májusában megkezdődött a sütőpor gyártása egy németországi gyárban, 1908-ban pedig megalakult az első külföldi leányvállalat. A cég viharos gyorsasággal hódított német nyelvterületen. Az Oetker-sütőpor hihetetlen népszerűségéhez döntő mértékben hozzájárult, hogy a névtelen versenytársakkal szemben mindig relatíve drágának számított, ezért sikerrel jelenítette meg a magasabb minőséget. A cég alapos és végiggondolt üzleti filozófiáját jelzi, hogy hamarosan kiléptek a sütőpor előállítása és forgalmazása által behatárolt szűkös világból. Már 1911-ben megjelentették a dr. Oetker-féle szakácskönyvet, amely azóta mintegy 20 millió példányban fogyott el világszerte. Amikor 1918-ban meghalt August Oetker, a sütőpor-birodalom megrendülni látszott, mivel az alapító fia életét vesztette a verduni csatában, unokája pedig mindössze kétéves volt. A vállalkozást az özvegy új élettársa, Richard Kaselowsky vitte tovább. Képességeiről egyöntetű elismeréssel nyilatkoztak a kortársak: kizárólag neki köszönhető, hogy a cég tovább terjeszkedett, s végül megabirodalommá nőhette ki magát. A vezetők rugalmasságára jellemző, hogy már a húszas évek végén Oetker-reklámfilmeket sugároztak a mozikban. A jelek szerint Kaselowsky ismerte a ma már közkeletű marketingfogásokat: a második világháborút megelőző időkben információs autókkal, film- és cégbemutatókkal, előadásokkal juttatta el a vállalat termékeit a fogyasztókhoz. Richard Kaselowsky ugyanakkor határozottan szimpatizált a nácikkal, és Heinrich Himmler SS Reichsführer legközelebbi barátai közé tartozott.
Az Oetker-cég felvirágoztatója 1944-ben életét vesztette egy bombatámadásban, és a fiatal Rudolf August Oetker vette át a családi birodalom vezetését. Kaselowsky megítéléséhez hozzátartozik, hogy 1998-ban a bielefeldi önkormányzat úgy döntött, megváltoztatja a róla elnevezett kiállítóterem nevét náci múltja miatt. Rudolf August Oetker emiatt megvonta pénzügyi támogatását az intézménytől. Öt évvel ezelőtt a város végül hajlandóságot mutatott arra, hogy kedvében járjon leggazdagabb és leghíresebb polgárának. Oetker nyolcvanötödik születésnapjára Kaselowsky utcának keresztelték el azt a közterületet, ahol az egykori cégvezető életét vesztette 1944-ben.
Az ötvenes években Európában és a tengerentúlon tizenöt termelő- és kereskedelmi egységet hoztak létre Oetkerék. A német televízióban a közkedvelt Renáta asszony népszerűsítette termékeiket. A család kezdettől fogva igen sok pénzt áldozott társadalmi és jótékonysági ügyekre. Maga Rudolf August Oetker szenvedélyes műkincsgyűjtő és művészetpártoló ember volt. Ő finanszírozta például 1968-ban a bielefeldi művészeti galéria felállítását. Azonban nem csak a dicsőségből és a pompából jutott ki neki hosszú élete során. Magánélete meglehetősen viharosra sikeredett, három házasságából összesen nyolc gyermek származott. Huszonöt éves Richard fiát 1976-ban elrabolták, és csak busás összeg ellenében engedték szabadon. Öt évvel később átadta a vállalat irányítását másik fiának, Augustnak, a vállalkozás különböző cégeit egy betéti társaságban egyesítették, ő pedig megtartotta magának a vállalatcsoport tanácsadó testületének elnöki posztját egészen a napokban bekövetkezett haláláig.
A Süddeutsche Zeitung szerint az Oetker-birodalom ma az 57. helyen áll a német cégek sorában, ami – ha figyelembe vesszük a többi vállalat pénzügyi helyzetét – kétségkívül imponáló teljesítmény. Sikereiket leginkább annak köszönhetik, hogy hosszú évtizedek óta egyidejűleg több területre összpontosítanak. Változatlanul meghatározó ágazatuk maradt az élelmiszergyártás, de ezen a területen is meglehetősen rugalmasan gondolkodnak: a hűtőszekrények és hűtőládák elterjedése óta jégkrémmel és mélyhűtött pizzával is foglalkoznak, mi több, jó ideje piacvezetők. A legnagyobb bevételük mégsem ebből, hanem a Hamburg Süd nevű hajózási leányvállalatból származik. Emellett olyan közkedvelt és meghatározó német sörmárkák tulajdonosai, mint a Jever, a Radeberger vagy a Clausthaler. Oetkeréknek bankjuk, biztosítótársaságuk, luxushoteljeik vannak, összesen mintegy 400 céget tömörítenek, amelyek 2005-ös adatok szerint 22 ezer embert foglalkoztatnak. A cégcsoport összesített forgalma tavaly elérte a hétmilliárd eurót, Rudolf August Oetker és családja pedig két esztendeje az ötvenedik volt a Forbes magazin világ leggazdagabb embereit összegző listáján 7,5 milliárd dolláros vagyonával.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.