A pénz eksztatikus show-ja

Ókovács Szilveszter
2007. 02. 10. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elvileg, eredetileg fülhöz szól a zene. Ha csak hallgatjuk, fantáziánk gondolatokat, érzéseket, majd ezekből felsejlő-tömörödő képeket kapcsol a hangjegyekhez. És mindehhez még a szemünket sem kell behunynunk – permanens áttűnésben, kísérleti filmes tág asszociációkkal bambuljuk a látott világra láthatatlan vízióinkat. Fülessel a fejünkön mind kliprendezők vagyunk, opera-operatőrök.
És akkor jön a Madonna művésznevű exhibicionista nő, aki élő koncert örve alatt előírja nekünk, mit akarjunk látni, ha őt hallgatjuk. Madonna nem kezdő, sőt a legrutinosabb és legravaszabb showwomanek egyike – akkora sztár húsz éve, hogy a belőle élők is a legnagyobb mágusok. A Vallomások-turné (Confession-Tour) elképesztő performansz, még véletlenül se koncert. Muzsikust nem látni az első fél órában, igaz, utóbbi albumai is laptopon készültek, rejtett hangszórókból ömlik a műanyag zakatolás. Madonna dominaruhában, bőrbe oltott fekete csipkében rudat lovagol, miközben monitorfalak és -padlók villódzásában kigyúrt férfiak nagyokat táncolnak alatta. (Idősebbek képzelhetik így a pokolt övező, nagy haláltáncot.)
Tátott szájjal bámulunk. Madonna, a botrányhős nem öregszik, slank és ruganyos (nem baj, sőt!), ám hogy zenéjét maira varratja, felettébb sajnálatos. Sulykolós, house-ra hajazó, monotonra dinamizált anyag tombolja körbe a különben kellemes énekhangú Madonnát, aki egyetlen oktávját ügyesen használta. Most még ezzel is spórol: alighanem full-playback az egész londoni buli, másképp az eszeveszett koreográfiákat végrehajtani se lehetne.
És a fanok nem is várják el. Nem holmi invenciózus popzenéért vagy mondanivalóért, hanem a Gesamtkunstwerkért jönnek, de hisz Wagnert is en bloc a varázsért szerették. Más kérdés, hogy ott volt üzenet, ezerrétegű mítoszvilág és zenei katarzis, itt meg ezer kongó kulissza van csak, a közös nevező pedig, hogy ma épp Madonna cirkuszának porondját pörgik körül. AIDS-es gyerekek, Dávid-csillag, félhold, Abba-kosztüm, Máté-evangélium, turbános vokalista, ló – és tessék, egy komplett rockzenekar, bedugatlan-mikrofonozatlan díszletnek. A vérprofi Madonna bomberdzsekit és Gibson gitárt is ragad, rockert imitál, keresztre feszíti magát töviskoszorúval, s a blaszfémiát némi bugyiturkálással teszi végképp felejthetetlenné. Madonna audiovizuális könnyű drog: ezersminkű díva, ki bármijét bármikor, de saját arcát sose mutatja.
Azaz mégis: mintha a százdollárosról kacsintana vissza… A borsos árú felpaprikázott show tehát a pénz, a biznisz extatikus, titkos operája. Erről akartak volna vallani?
(Madonna: The Confessions Tour – Warner DVD, 2007.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.