Hamarosan indul a gumiégetés Polgáron

Lassan elkészül az a gumiégető erőmű Polgáron, amelyet a TechCon Kft. épít fel nyolcmilliárd forintért. Miközben a cég engedélyét a zöldek megtámadták az ügyészségen, a környezetvédelmi hatóságot új eljárásra kötelezték abban az ügyben is, amely a beruházó cég ellen indult a hulladékgazdálkodási szabályok megsértése miatt. Korábban ugyanis negyvenmillió forintos bírságot kívántak kiszabni a cégre a gumihasznosításuk közben felfedezett szabálytalanságok miatt. A környezetvédelmi tárca nemrég pert nyert a cég ellen, ezzel kötelezve a társaságot a szabályok betartására.

2007. 02. 14. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Polgár határában hatalmas gumiégető erőmű áll, nem meszsze tőle több hektáron összegyűjtött abroncsok várnak a megsemmisítésre. Az erőművet – mint azt a múlt heti környezetvédelmi oldalunkon megírtuk – az a TechCon Kft. építteti fel nyolcmilliárd forintért, amellyel szemben környezetvédelmi hatósági eljárások indultak, miközben vizsgálatra kényszerült a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium (KVM) is, mert nyomozók jelentek meg az irodáiban, és iratokat foglaltak le egy névtelen feljelentő termékdíjcsalásról szóló vádjai miatt. A feljelentés a hivatalos formula szerint ugyan ismeretlen tettes ellen szólt, de a névtelen személy által megvádolt társaság egyértelműen a TechCon Kft. volt. A nyomozást bizonyítékok hiányában lezárták, de a hatóság még könnyen eljárást indíthat a cég ellen. A társaság körül kialakult hatósági huzavona nem befolyásolta a KVM által felügyelt környezetvédelmi felügyelőséget abban, hogy engedélyt adjon a cégnek a polgári gumiégető erőműre, ahol évente 18,6 ezer tonna gumiabroncsot kívánnak felhasználni olyan energia előállítására, amelyet értékesíthetnek a környéket árammal ellátó szolgáltatónak.
Ezt az engedélyezést a környezetvédők is vitatják, mert a cégnek nem kellett környezeti hatástanulmányt készítenie. A Hulladék Munkaszövetség az ügyészségen támadta meg a felügyelőségi határozatot. A zöldek szerint a cég megkerülte az engedélyezési folyamatot a felügyelőség hozzájárulásával, amely a gumiabroncsok elégetését energetikai hasznosításként fogta fel. Az Európai Bizottság állásfoglalása szerint viszont a hulladékégetést nem lehet hasznosításnak tekinteni.
Kovács Zoltán, a TechCon Kft. ügyvezető igazgatója azonban úgy tartja, a környezetvédők nincsenek tisztában az európai jogszabályokkal. Az EU-ban ugyanis több ilyen ügyben is úgy döntött a bíróság, hogy a gumiégető üzemben történő energiatermelés hasznosításnak számít. A cég szerint a környéken élőknek nem kell tartania az üzem levegőszennyezésétől, mivel az erőmű a legfejlettebb technikával készült, és megfelel a piacon elérhető legjobb feltételeknek. A létesítményben elhelyezett német kazánhoz füstgázmosó is épül; a zárt rendszert egy monitoring ellenőrzi, amelyet az illetékes jegyzőhöz is bekapcsolnak.
Vitás kérdés az is, hogy mi lesz a gumiégetés során keletkező maradék anyagokkal. A környezetvédők úgy tartják, hogy miközben az égető szennyezi a levegőt, az elégetésre szánt gumiból, vagyis a zöldhulladékból veszélyes hulladékok keletkeznek, amely az öszszes felhasznált anyag húsz százalékát teszik ki. Ezt a nagy mennyiségű káros anyagot viszont veszélyeshulladék-lerakóban kell elhelyezni. A TechCon tervezői viszont állítják, hogy nem keletkezik veszélyes hulladék az üzemeltetés alatt, és minden maradék anyagot felhasználhatnak majd azok a társaságok, amelyektől befogadó nyilatkozatokkal is rendelkeznek.
A társaságot azonban nemcsak a zöldek támadják, hanem a többi hasznosító is, akik szerint a hazai piac lefedett, nincs szükség újabb égetőre, már így is szinte „élethalálharc” folyik a magyar készletekért.
A TechCon állítja, hogy évente 20-22 ezer tonnát tud begyűjteni ebből a hulladékból, a többi hasznosító cég szerint viszont legfeljebb 5-8 ezer tonnányi fölösleg van ma a piacon, a többit felhasználják a különböző feldolgozócégek, illetve a beremendi cementgyár. A TechCon vezetői ezzel kapcsolatban a megkeresésünkre statisztikai adatokra hivatkoztak. A Központi Statisztikai Hivatal szerint ugyanis mintegy hárommillió autót adtak el Magyarországon, és ezeknek négyévente cserélik az abroncsait. Ráadásul sok gumi jön be az országba úgy is, hogy arról nem tudnak a felmérések készítői, hiszen kívül van a hivatalos forgalmazói rendszeren. Ilyenek például az importált használt autók abroncsai. A polgári égetőben ugyanakkor nemcsak abroncsot égetnének majd, hanem más gumihulladékot is, például gumiszőnyegeket vagy elhasznált futószalagokat. Magyarország ráadásul a TechCon érvelése szerint rendelkezik több százezer tonna úgynevezett történelmi gumihulladékkal is, az elhagyott bányákban vagy ipari létesítményekben, aminek az eltüntetésére kármentesítési közbeszerzést kívánnak kiírni. A konkurencia viszont azt állítja, hogy egy ilyen égetőnek egy idő után importra lesz szüksége a gumiabroncsból.
A hivatalosan ismeretlen tettes ellen tett, de valójában a TechCon Kft. ellen irányuló feljelentésben többek között az szerepel, hogy a cég úgy szállított Ausztriába gumihulladékot, hogy a szállítólevelek egy részét nem szabályosan állították ki, pedig ez lehetett volna a feltétele a hasznosítási díj kifizetésének. Az első vizsgálatok alapján azt is feltételezték, hogy az Ausztriába kiszállított gumik mennyisége jóval kevesebb volt, mint amennyit papíron dokumentáltak a TechCon Kft. által megbízott fuvarozók. Ezt később úgy igazolták, hogy csak időbeli csúszásokról volt szó, és a mérlegjegyekkel végül igazolhatók voltak a tervezett szállítások.
Az is a feljelentés tárgya volt, hogy a TechCon számos esetben 25 tonnányi gumiabroncsot számolt el a kiszállításoknál gépjárművenként, miközben egy teherautóra körülbelül 16 tonnányi abroncs fér fel. Ezzel kapcsolatban viszont a cég bizonyítási bemutatót tartott, állítva, hogy a kisebb gumikat a nagyobbakba pakolva felpakolható 25 ezer kilogrammnyi gumiköpeny is a gépjárművekre.
Kovács Zoltán, a TechCon vezetője arra is hivatkozik, hogy náluk egyszer sem ellenőriztek a nyomozók semmit. Állítása szerint a TechCon Kft. tevékenységét viszont a velük kapcsolatban álló koordináló szervezetek és a főfelügyelőség is többször ellenőrizte, ahogyan a külföldi partnereiket is.
A külföldi környezetvédelmi hatóságoktól is kértek be információkat az ügyleteikről, és az utóellenőrzések során nem merült fel hiányosság. Ezeken a későbbi vizsgálatokon a több ezer szállítólevélből csak néhányról állapították meg, hogy hiányosak, de a TechCon Kft. és a koordináló szervezet is úgy tudta, hogy az elszámolások alapja nem ez, hanem a mérlegjegyek, amelyekkel tudták igazolni az összes szállításukat – tette hozzá Kovács Zoltán.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.