Ki fizeti az új negyedet?

Magyarország jelenlegi gazdasági helyzete nem indokolja, hogy saját negyedet építsen a kormány. Érthetetlen, miért ilyen sürgős a költözés, amikor a nálunk tehetősebb országok is hosszú tervezés után döntenek hasonló beruházásokról. Ki és hogyan finanszírozza majd a kormányzati negyed építését? A felmerülő kérdésekről és problémákról rendezett vitaestet a minap a Baross Gábor Gazdaságpártoló Társaság.

Munkatársunktól
2007. 02. 05. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rohammunkában, 2009. május 31-ig kell elkészülnie az új kormányzati negyednek, melynek helyszíne a Nyugati pályaudvar közelében lesz. A kormányzat február 15-ig írja ki a nemzetközi pályázatot a negyed építészeti arculatáról, április 30-ig pedig a konkrét pénzügyi terveknek is a kabinet asztalára kell kerülnie. A feszesen megvont időkorlátokat tarthatatlannak nevezte, így a 2009-es megvalósulást is elhamarkodottnak vélte Cselovszky Zoltán, az V. kerületi építészeti iroda vezetője a Baross Gábor Gazdaságpártoló Társaság legutóbbi estjén. – A rendszerváltás óta mindegyik kormány terveiben szerepelt, hogy a nagyrészt múlt században épült épületekből kiköltöztetik a minisztériumokat. és egy új negyedet építenek fel – jelentette ki a szakember. – Az általunk készített Új Budapest tervben is megemlítettük, hogy szükség volna egy kormányzati negyedre. Ugyanakkor álmainkban sem merült föl, hogy a kiválasztott helyszín a Nyugati pályaudvarnál legyen. Granasztói György szerint az új negyed tervével több gond is van. A történész szerint ha az állam áldozatokat követel az állampolgároktól, akkor ne építsen új negyedet. Előbb hajtsa végre a közigazgatási reformot, és csak utána építkezzen. Hibásnak nevezhetők az olcsóságra vonatkozó érvek is, hiszen a jelenleg használt minisztériumi ingatlanok eladásával nemzeti vagyonvesztés következik be.
Aggályosnak találta a kormányzati negyed kérdését előadásában Bencze Izabella, a Kincstári Vagyoni Igazgatóság (KVI) volt igazgató-helyettese is. Jelenleg a KVI tulajdonában 3500 milliárd forint értékű állami vagyon van, aminek felügyelője a pénzügyminiszter. A jelenlegi törvényi szabályozás szerint a parlament egyszerű többségi hozzájárulása is elég a vagyon értékesítéséhez, tehát a mindenkori kormány úgy bánik a nemzeti tulajdonnal, ahogy éppen kedve tartja. Napjainkban a kabinet évente ötmilliárd forintot költ a minisztériumok üzemeltetésére, az eladás után az új negyed bérleti díja 6,5-7 milliárd forint lesz. Abban az esetben, ha a kormányzat úgy dönt, hogy eladja a jelenleg használt épületeit, mindenféle korlátozás nélkül megteheti. Leszámítva azt, hogy a hosszú távú kötelezettségvállalások esetén a parlament hozzájárulása szükséges, amit a jelenlegi erőviszonyok esetén a kabinet 2010-ig meg is fog kapni. Probléma akkor merülhet fel, ha egy új összetételű Országgyűlés nem szavazza meg a bérleti költségeket. Ebben az esetben vajon hova költözik majd a kormány? – tette fel a kérdést a jogásznő.
– Lelkes támogatója voltam a kormányzati negyednek, míg a részletes feltételekkel nem ismerkedtem meg – állapította meg az esten Csaba László közgazdász. A VI. és a XIII. kerület leghátrányosabb részeivel érintkezik az új negyed, ugyanakkor elképzelés nem mutatkozik arra, hogy miként kívánja a kormányzat felújítani e területeket. Csaba László szerint a bürokrácia a negyedtől még nem épül le, mivel attól, hogy kisebb területre költözik a kormány, háttérintézmények lehetnek más épületekben. Gazdasági törvényszerűség, hogy az állami beruházások élénkítő hatással járhatnak a gazdaságra, azonban a jelenlegi helyzetben, amikor a lakosság terhei növekednek, nem szerencsés, hogy a kormányzat ilyen beruházásokat kíván megvalósítani. Az, hogy a minisztériumi épületeket egyszerre dobják a piacra, jelentős áresést okozhat, így a befektetők a legjobb ingatlanokhoz a legolcsóbban juthatnak hozzá, ugyanakkor a gyengébb minőségű létesítmények vevő nélkül maradhatnak. Ha kevesebb lesz az eladásból származó bevétel, megbukik az az elmélet, hogy a kormányzati negyed nem kerül az adófizetők pénzébe. Az elképzelések szerint az ingatlanok eladásából származó pénz egy részét a költségvetési hiány csökkentésére fordítanák. E megoldás azonban törvénybe ütközik, mivel a vagyoneladásokból csak az államadósságot lehet csökkenteni. Ha pedig minden bevételt az adósságcsökkentésre fordít a kormány, miből fizeti majd az új negyedben az irodák bérleti díját? – tette fel a kérdést előadása végén a közgazdász.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.