Maffiózók minden mennyiségben

Metz Katalin
2007. 02. 05. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gondolatszegény korunkban egyre gyakoribb a klasszikusok színpadi idézése. Nem is adaptációt mondanék, hanem az alaptéma átvételét, mai környezetbe helyezését, ami százados színházi gyakorlat; nem is ez jelent gondot. Hisz örökzöld témák mindig is kínálják magukat újabb és újabb korokban való megméretésükre. A tét a hitelesség. Hogy megerősíti-e az alapgondolatot, vagy erőltetett ötletként pusztán helyettesíti azt?
Bodó Viktor A nagy Sganarelle és Tsa. címen legfeljebb nyomokban utal a molière-i Don Juanra. És még ez is elfogadható lenne, ha a színpadi eredmény igazolná. No nem Molière-t kérjük számon tőle, hanem az érvényes – ha úgy tetszik, mai – gondolatot. A Katona József színpadán legfeljebb arra kapunk választ, hogy korunk a maga társadalmi szétzüllöttségével már végképp nem alkalmas körülrajzolt figurák, ne adj’ isten, hősök „kitermelésére”, de arra sem, hogy a rendező/adaptáló ennek a fonákját hitelesen felmutassa. Jelenetmozaikokra bontott, olykor a szó szoros értelmében vett véresen komoly gengszterfilmparódia-mozzanatok sora adja ki az amúgy dinamikailag jól szervezett előadást – csupa-csupa kliséből.
Bodó szemlátomást többet foglalkozott a ritmus, a térbejátszás, erős túlzással a koreográfia hatásosságával, beleértve a kezdet és a vég zenekaros atmoszférakeltését, mint a gondolat megágyazásával. Ötletforgácsok keverednek néhány erős színházi, kivált színészi pillanattal, hogy időnk túlnyomó részét a korunkbeli Don Juan-utalás panelszerű zsengéin való bosszankodás tegye ki. És a túlrajzolt, túlfullasztott jelenetek unalma. A sok bunyózás, a percenként fröcskölő paradicsomlé, a szexjelenetek orgiája, egészen a szerencsésen homályba vesző, hosszas gruppenszexig, a képernyőről szüntelen lecsorgó brutális momentumoktól a kötőszavakkal megszakított, amúgy folyamatos trágár dialógustöredékekig – egy adott pillanatban már csak gengszterfilm-paródiának érezzük az előadást, ami önmaga paródiájaként valódi gengszterfilm-imitációvá válik csupa-csupa közhellyel, gyermeteg megjelenítéssel. S itt nem a színészi alakításokra utalok, mert azok – mindennek ellenére – a vázlatos figurákat igyekeznek életszerű köntösbe göngyölni – hanem a nem létező darabra. Mert nem lehet vérszegény, épp kézenfekvő gondolattöredékekre építeni eleven valóságot. Mert csak valóságshow lesz belőle. Ami pusztán a színészek játékán múlik, egyáltalán nézhető-e. Üres dialógusok, helyzetgyakorlatok, veszett táncba robbanó, hatásos indulatok nem helyettesíthetnek egy épkézláb darabot. S ezt nem lehet modernség címén eladni. Az meg külön témát nyitna, meddig képesek a színházak belefulladni a külsőségekbe süllyedő, „látványos” vulgaritásba anélkül, hogy érvényes mondanivalót közölnének, netán világképet nyújtanának, mint az igazi nagyok.
A bérház tetején, rozzant, füstös kémények, tűzlétralejárat, limlomok, omladékok, tetőkorlátok között kialakított maffiózótanyán, a kisszerű magyar bűnöző, Don Juan, alias Hodelka János búvóhelyén (díszlet: Bodó Viktor) minden törvénybe ütköző cselekedet megesik, amit a szappanoperák és a maffiózó-tévéfilmek jegyzékei – tegyük hozzá – olcsón kínálnak a néző lanyhuló érdeklődése mellett. Erőszak erőszak hátán, és az előadás „visszapillantó tükrében” éppúgy felsejlik (nagyon is!) a Koldusopera halvány visszfénye, mint Molière kicsontozott Don Juanja. Intenzív színészi jelenléttel ellensúlyozza mindezt a blazírtságából kimozdíthatatlan főszereplő, Hajduk Károly, alias Hodelka, a címszerepet adó Kováts Lehel lihegő-zsörtölődő és emberi Sganarelle inasa, a megbabonázott lányok differenciált játéka (Jordán Adél, Rezes Judit, a megrendítő Tóth Anita, Pelsőczy Réka, Ubrankovics Júlia e. h., Czakó Klára), Lengyel Ferenc, Elek Ferenc, Keresztes Tamás egy-két „életes” momentuma, Bán János sorsot maga mögé sűrítő, szerencsétlen apafigurája, a némán szemlélődő Vajdai Vilmos, Olsavszky Éva és Kun Vilmos hiteles magánjelenete.
Aztán a nagy csetepaték nyomán néma csönd. De nem hamleti.
(Bodó Viktor és társulata: A nagy Sganarelle és Tsa. Katona József Színház.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.