Visszaszerezni a cigányság régi becsületét

Limuzinnal érkezett Székesfehérvárra tizennyolc megyei és hat városi, no meg Kállai Csaba országos vajda. Felesküdtek a romani kriszre, a már-már ködbe vesző, de 2008-ig írásba foglalandó ősi cigány törvényre. Ha verekedés van, elkél egy karizmatikus cigány vezető segítsége, aki öt perc alatt rendet teremt…

Joó István
2007. 02. 12. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Három hét lehet hátra a területi és országos kisebbségi önkormányzatok megválasztásának napjáig, de a vajdarendszer már szárba szökkent Magyarországon. Novemberben csírázott ki a vetés, amikor Kállai Csaba újszászi roma építési vállalkozó néhány száz érdeklődő jelenlétében bár, de nagy parádéval országos cigány vajdává avattatta magát a népligeti FTC-csarnokban.
Mondják, sose volt Magyarországon országos meg megyei cigány vajda, s hogy egy-egy ilyen „problémamegoldó ember” inkább csak egy-egy nagycsaládot, települési cigány közösséget fogott össze. Sebaj, ősiből is lehet korszerű, és ha a vajdaság alulról építkezik, akár még jót is hozhat. Láttuk, mire mentek a helyi cigány önkormányzatok, a tüzetes és tartós rendőrségi nyomozás alá vett Országos Cigány Önkormányzatról nem is beszélve. Most mintha ezek romjain építkeznének a vajdarendszer hívei. Kállai Csaba Újszász város cigány kisebbségi önkormányzatának elnöke. A most felavatandó Fejér megyei vajda, egyben az országos vajdatalálkozó fő szervezője Kolompár Ernő (az OCÖ-elnöknek csak névrokona), a székesfehérvári cigány önkormányzat feje.
A se magyar, se roma kifejezést – legitimitás – nem érdemes a vajdákon számon kérni. Mert hiszen tudjuk, sok esetben hogyan is fest cigány és nem cigány berkekben a demokratikus kampány és szavazás. Egy becsületes vajda úgy nyeri el tisztségét, hogy kinyilvánítja: felkereste az adott település, adott megye vagy éppen Magyarország kellő számú idős, tiszteletre méltó és bölcs cigányát, akik teljes bizalmukról biztosították őt.
Tízre ígérték az érkezést a vajdák, de még délben sincs semmi mozgás Fehérvár főutcáján, a Vörösmarty Színház környékén. Ekkor már tudni lehet, hogy a polgármester és a püspök egyéb fontos elfoglaltsága miatt nem lesz jelen a nagy eseményen.
A sárbogárdi cigány önkormányzat kint várakozó tagjaival könnyű a barátkozás. Azt, hogy jó lesz-e, ha megint vajdák támadnak országszerte, még nem tudják. Meg kell várni, mi lesz belőle, így okoskodnak. Ami eddig volt, nem jó. Sajátos szóhasználattal egyikük „államcsínynek” nevezi azt a jelenséget, amikor a romáknak szóló pályázatokból éppen a célcsoportnak nem lesz semmi haszna:
– A cigányságot használják fel a magyarok arra, hogy máshonnan is pénzt kapjanak!
Érdeklődöm, mit tartanak a székesfehérvári cigány önkormányzat vezetőjéről, alkalmas lesz-e megyei vajdának is.
– Ernő rendes nagyon, nincs mese – szögezi le egy hétgyermekes, lókereskedő férfi. – Ha vajda lesz, és valami történik, még többen fognak hozzá fordulni!
Ezt igazolja Székesfehérvár városgondnoka, Szakonyi László is, aki a színházépület lépcsőjén nézegeti óráját. Szerinte szükség lehet a vajdarendszerre: – A fehérvári hétköznapokban számos olyan kérdés merül fel, ami minél szorosabb együttműködést igényel.
Ferencz Zoltánnal, a fehérvári települési önkormányzat egyik cégének vezetőjével együtt említik a példákat. Ma a város öt gócpontjában él a legszegényebb nyolcvan cigány család szociális bérlakásokban. Ha verekedés van lakóhelyükön vagy éppen a zöldségpiacon, elkél egy karizmatikus cigány vezető segítsége, aki öt perc alatt rendet teremt. A beígért hintókat oda kell képzelni a fél egykor megérkező, nyolc-tíz méteres fehér limuzin mellé, ami elég sok vesződséggel tud csak a színház elé kanyarodni. Az első, aki kiszáll vajszínű öltönyben, Kállai Csaba, a fiatal országos vajda. Lovári nyelven köszönti az ott ácsorgókat: „Legyenek szerencsések!”
– A politika elfertőzi az embereket – mondja bent, a színház aulájában a sajtónak. – Széthúzás van belőle. A vajdarendszer összekulcsolja cigány népünket: az oláht, a beást és a romungrót.
Céljai között a saját kultúra, hagyomány és „nyelvészet” (ahogy ő a nyelvet nevezi) ápolását említi, és azt, hogy ha hozzájuk fordulnak a cigányok vitás ügyeikben vagy gondjaikkal, megadják a segítséget. Ígéri, vajdai tekintélyét arra is felhasználja majd, hogy rábírja a cigány szülőket gyermekeik iskolába járatására. A vajdaság intézményével érvényt akarnak szerezni a romani krisznek, a cigány törvénynek, amelynek lejegyzése jövőre, 2008-ra várható.
Amellett, amikor tizennyolc megyei és hat városi vajda szívére teszi a kezét, és úgy esküszik a romani kriszre, rossz paródiának tűnik a miniszterelnök gyakran látott hasonló póza. „Verje meg az Isten, aki visszaél a vajdai hatalommal” – hangzik a szigorú eskü, ami a három cigány népcsoport és az egész magyar nemzet szolgálatáról szól.
– Áldásomat adom a vajdákra – szól a hosszú ünnepi asztal közepén Tóth Szabolcs, a helyi katolikus papi otthon lakója.
– Jó, hogy megpattant Csabi fejében ez a vajdaság – dicséri később Kállait Békéscsaba vajdája, Kovács János. Nem a szavak embere, de ő a legitim városi vajda. Van ugyan egy ellen-önjelölt, de arról Kállai Csaba nem akar tudni.
– Csak az lehet vajda, akinek én a titulusát elfogadom, és erről neki dokumentumot adok át közjegyző aláírásával! – emeli fel szavát egyetlenegyszer Kállai.
Ezt követően lovári zene kezdődik, középütt az országos vajda méltósággal, tartózkodó mosolylyal, de fürgén ropja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.