Akciók az erdei motoros bandák ellen

Sokan nincsenek tisztában azzal, milyen súlyos károkat okoznak a védett természeti területeken száguldozó kétkerekű, illetve négykerekű (quad) motorosok, nem is beszélve arról, hogy ezek az önmagukról megfeledkezett erdei dühöngők lassan elüldözik a turistákat, bicikliseket a népszerű kirándulóhelyekről. Az idén a Természetvédelmi Őrszolgálat a folyamatos ellenőrzések mellett legalább tíz összevont ellenőrző akciót indít az ön- és közveszélyes száguldozók megfékezésére. Az utóbbi esztendőkben az is előfordult, hogy a motorosok elgázolták az őket számon kérő hatósági embereket.

2007. 03. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A folyamatos ellenőrzések mellett idén legalább tíz összevont ellenőrző akciót szervez a Természetvédelmi Őrszolgálat azokon a védett természeti területeken (nemzeti parkokban, tájvédelmi körzetekben és természetvédelmi területeken), ahol gyakran felbukkannak a környezetet súlyosan károsító, a turistákat zavaró, balesetveszélyes és nem utolsósorban jogsértést elkövető kétkerekű és négykerekű (úgynevezett quad) motorosok. Temesi Géza, a Természetvédelmi Őrszolgálat vezetője elmondta, február 24-én a Mecsekben volt az első ilyen összevont akció, a második pedig most vasárnap, amelyben összesen hat terepmotoros ellen indítottak eljárást. Sajnos a jogsértők nem törődnek azzal, hogy ténykedésükkel súlyos károkat okoznak a védett növényekben, a talajban, károsítják az élőhelyeket, zavarják a vadon élő állatokat és veszélyeztetik az embereket – közölte az őrszolgálat vezetője. A tájékozatlanságra jellemző, hogy egyes televíziós csatornák még népszerűsítik is a védett természeti területen folyó terepmotorozást, illetve a hegyi kerékpározást – fűzte hozzá Temesi Géza. (A természetvédelmi törvény szerint védett természeti területen az arra kijelölt utak kivételével járművel közlekedni, illetve technikai jellegű sporttevékenységet űzni csak a természetvédelmi hatóság engedélyével szabad, tehát engedély nélkül ugyanúgy tilos terepmotorozni, mint kerékpározni.)
Az utóbbi esztendőkben háromszor is előfordult, hogy a tetten ért jogsértők megpróbálták elgázolni a természetvédelmi őrt, és sajnos egy esetben súlyos sérülést okoztak neki – emlékeztetett az őrszolgálat vezetője. Az őrök egyébként hivatalos személyek, akik alkalmazhatnak kényszerítő eszközöket, például a rendőrségnél is rendszeresített gázsprayt és bilincset is.
Ugyanakkor a terepmotorosok nemcsak környezetükre, hanem saját magukra is veszélyesek – mutatott rá Temesi Géza –, hiszen a napokban Orfű környékén egy száguldozó quados szakadékba zuhant és meghalt, két társa pedig azért sérült meg, mert összeütköztek.
Temesi Géza kiemelte: tavaly decemberben szakértői munkacsoport alakult, amelyben több minisztérium (például a környezetvédelmi, az igazságügyi és rendészeti vagy a földművelésügyi) mellett civil természetvédelmi szervezetek, terepmotort forgalmazó cégek és egy quados egyesület is képviselteti magát. A testület olyan jogszabály-módosításokat készít elő, amelyek révén kizárólag regisztrált terepmotorok, quadok kerülhetnének forgalomba, és céljuk az üzembentartói felelősség jogszabályi bevezetése: vagyis a jármű tulajdonosa ne hivatkozhasson arra, hogy nem ő vezette a gépet, amikor a jogsértés történt.
A terepmotorosok és quadosok gyakran felbukkannak például a Mecsek védett területein, a Budapest vonzáskörzetében lévő védett természeti területeken, a Bükki Nemzeti Parkban, a Börzsönyben, a Balaton-felvidéken, de a sík terepeket is kedvelik, ezért a Kiskunsági Nemzeti Parkba is „ellátogatnak”. A Természetvédelmi Őrszolgálat összesen 15 terepmotoros túrákat szervező vállalkozás tevékenységét kíséri figyelemmel.

Mivel számolhatnak az erdei dühöngők? Az alapvető szabály az, hogy motoros járművek a kijelölt pályákon (rendszámmal a közutakon) kívül sehol nem használhatók, csak akkor, ha a terület tulajdonosa erre engedélyt ad. Ám ebben az esetben sem károsíthatják a védett növényzetet, állatokat. Az erdei krosszosok, quadosok ellen több törvényi hely alapján is eljárhatnak a hatóságok. A leggyakoribb a szabálysértési eljárás. A hatályos törvény alapján a szabálysértés eszközét, esetünkben a krosszmotort, quadot véglegesen el lehet kobozni. Erre akkor kerülhet sor, ha a motor értéke arányban van az elkövetett cselekménynyel. Másrészt lefoglalhatják a motort az eljárás időtartamára. Ezenfelül a nemzeti park igazgatóság szabálysértési bírságot szabhat ki a quadosra, amelynek felső
összege százezer forint. Ha az elkövetett természetkárosítás nagyobb mértékű (például fokozottan védett növényt pusztít el a motoros), bűncselekmény miatt bírósági eljárás indul ellene, amely alapján akár három év szabadságvesztés is kiróható.
Az elkobzáson és a bírságon felül egy másik szankció, a természetvédelmi hatósági bírság lehetősége is adott, ennek mértékét a vonatkozó kormányrendelet egy bonyolult képlet szerint állapítja meg. Az erdei krosszosok több százezer forintos bírságra számíthatnak. A hatóságoknak csak akkor kell bizonyítaniuk a természetkárosítás tényét, ha a motorost nem védett természeti területen fogják el, ellenkező esetben nem is lehet kétséges a büntetés. A negyedik büntetési mód az erdővédelmi bírság, amelynek maximális összege 50 ezer forint és azt bárkire kiszabhatják, aki akár a nem védett erdőben is engedély nélkül tér le a közútról vagy a motorozásra kijelölt útról.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.