A folyamatos ellenőrzések mellett idén legalább tíz összevont ellenőrző akciót szervez a Természetvédelmi Őrszolgálat azokon a védett természeti területeken (nemzeti parkokban, tájvédelmi körzetekben és természetvédelmi területeken), ahol gyakran felbukkannak a környezetet súlyosan károsító, a turistákat zavaró, balesetveszélyes és nem utolsósorban jogsértést elkövető kétkerekű és négykerekű (úgynevezett quad) motorosok. Temesi Géza, a Természetvédelmi Őrszolgálat vezetője elmondta, február 24-én a Mecsekben volt az első ilyen összevont akció, a második pedig most vasárnap, amelyben összesen hat terepmotoros ellen indítottak eljárást. Sajnos a jogsértők nem törődnek azzal, hogy ténykedésükkel súlyos károkat okoznak a védett növényekben, a talajban, károsítják az élőhelyeket, zavarják a vadon élő állatokat és veszélyeztetik az embereket – közölte az őrszolgálat vezetője. A tájékozatlanságra jellemző, hogy egyes televíziós csatornák még népszerűsítik is a védett természeti területen folyó terepmotorozást, illetve a hegyi kerékpározást – fűzte hozzá Temesi Géza. (A természetvédelmi törvény szerint védett természeti területen az arra kijelölt utak kivételével járművel közlekedni, illetve technikai jellegű sporttevékenységet űzni csak a természetvédelmi hatóság engedélyével szabad, tehát engedély nélkül ugyanúgy tilos terepmotorozni, mint kerékpározni.)
Az utóbbi esztendőkben háromszor is előfordult, hogy a tetten ért jogsértők megpróbálták elgázolni a természetvédelmi őrt, és sajnos egy esetben súlyos sérülést okoztak neki – emlékeztetett az őrszolgálat vezetője. Az őrök egyébként hivatalos személyek, akik alkalmazhatnak kényszerítő eszközöket, például a rendőrségnél is rendszeresített gázsprayt és bilincset is.
Ugyanakkor a terepmotorosok nemcsak környezetükre, hanem saját magukra is veszélyesek – mutatott rá Temesi Géza –, hiszen a napokban Orfű környékén egy száguldozó quados szakadékba zuhant és meghalt, két társa pedig azért sérült meg, mert összeütköztek.
Temesi Géza kiemelte: tavaly decemberben szakértői munkacsoport alakult, amelyben több minisztérium (például a környezetvédelmi, az igazságügyi és rendészeti vagy a földművelésügyi) mellett civil természetvédelmi szervezetek, terepmotort forgalmazó cégek és egy quados egyesület is képviselteti magát. A testület olyan jogszabály-módosításokat készít elő, amelyek révén kizárólag regisztrált terepmotorok, quadok kerülhetnének forgalomba, és céljuk az üzembentartói felelősség jogszabályi bevezetése: vagyis a jármű tulajdonosa ne hivatkozhasson arra, hogy nem ő vezette a gépet, amikor a jogsértés történt.
A terepmotorosok és quadosok gyakran felbukkannak például a Mecsek védett területein, a Budapest vonzáskörzetében lévő védett természeti területeken, a Bükki Nemzeti Parkban, a Börzsönyben, a Balaton-felvidéken, de a sík terepeket is kedvelik, ezért a Kiskunsági Nemzeti Parkba is „ellátogatnak”. A Természetvédelmi Őrszolgálat összesen 15 terepmotoros túrákat szervező vállalkozás tevékenységét kíséri figyelemmel.
Mivel számolhatnak az erdei dühöngők? Az alapvető szabály az, hogy motoros járművek a kijelölt pályákon (rendszámmal a közutakon) kívül sehol nem használhatók, csak akkor, ha a terület tulajdonosa erre engedélyt ad. Ám ebben az esetben sem károsíthatják a védett növényzetet, állatokat. Az erdei krosszosok, quadosok ellen több törvényi hely alapján is eljárhatnak a hatóságok. A leggyakoribb a szabálysértési eljárás. A hatályos törvény alapján a szabálysértés eszközét, esetünkben a krosszmotort, quadot véglegesen el lehet kobozni. Erre akkor kerülhet sor, ha a motor értéke arányban van az elkövetett cselekménynyel. Másrészt lefoglalhatják a motort az eljárás időtartamára. Ezenfelül a nemzeti park igazgatóság szabálysértési bírságot szabhat ki a quadosra, amelynek felső
összege százezer forint. Ha az elkövetett természetkárosítás nagyobb mértékű (például fokozottan védett növényt pusztít el a motoros), bűncselekmény miatt bírósági eljárás indul ellene, amely alapján akár három év szabadságvesztés is kiróható.
Az elkobzáson és a bírságon felül egy másik szankció, a természetvédelmi hatósági bírság lehetősége is adott, ennek mértékét a vonatkozó kormányrendelet egy bonyolult képlet szerint állapítja meg. Az erdei krosszosok több százezer forintos bírságra számíthatnak. A hatóságoknak csak akkor kell bizonyítaniuk a természetkárosítás tényét, ha a motorost nem védett természeti területen fogják el, ellenkező esetben nem is lehet kétséges a büntetés. A negyedik büntetési mód az erdővédelmi bírság, amelynek maximális összege 50 ezer forint és azt bárkire kiszabhatják, aki akár a nem védett erdőben is engedély nélkül tér le a közútról vagy a motorozásra kijelölt útról.
Orbán Viktor: Magyarország a középmezőny élére kerülhet a bérszínvonalban