Hamburger

K U L T Ú R S O K K

Tóth Szabolcs Töhötöm
2007. 03. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ah, ez tényleg olyan húsba vágóan fontos. Mármint a McDonald’s gyorsétterem-hálózat számára. Hogy egy kis szóval kevesebb legyen az angol nyelvterületen mérvadónak tekintett Oxford angol nagyszótárban. És egyáltalán, minden szótárban, amely szócikként feltünteti a „McJob” kifejezést.
Hogy mi az a McJob, azaz McMunka? A szótár szerint „olyan alulfizetett munka, amely nem ösztönöz, kevés kilátással kecsegtet, és különösen a szolgáltatóágazat növekedése által teremtett [munkahelyekre értendő]”.
A McDonald’s PR-csapatai tehát ismét harcban állnak, mondván, hogy burgerzsokéi a pultoknál már egyáltalán nem keresnek rosszul, és igenis reményteljes állásokról van szó, mivel bárkiből lehet menedzser az éttermekben, sőt ha valaki igazán szorgalmas, az egekig emelkedhet a globális vállalat ranglétráján.
Én ezt nem is vonom kétségbe. Tény, hogy sok olyan vezető dolgozik a cégnél, aki egykor szorgalmasan kérdezte a vásárlóktól, hogy „lehet még nagyobb krumplival?”, de várhatóan ez aligha fogja meghatni a szótárszerkesztőket. A szócikk az Oxfordban már 2001 óta szerepel, egy másik tekintélyes szótár, a Merriam–Webster pedig 2003-ban fityiszt mutatott a cégnek, amikor a McDonald’s azon tüsténkedett, hogy ebből a könyvből is töröljék a McJobot, amelynek jelentését itt is hasonlóképpen adták meg a szerkesztők.
„McJob? Az isten szerelmére, ez annyira 1991” – írta a szó egyik atyja, Douglas Coupland a cégnek a napokban, amikor hírét vette, hogy a hamburgeróriás még mindig ezzel a szóval viaskodik. Coupland volt ugyanis az, aki 1991-ben bedobta a köztudatba a megalázó munkahelyek szinonimájaként a McMunkát X generáció című regényében.
Az igazság azonban az, hogy a McMunka régebb óta közkeletű: 1986-ban a Washington Post már használta ebben az értelemben, tehát, ha úgy vesszük, a McDonald’s húsz éve küzd azért, hogy nevét ne kössék ehhez az igencsak negatív fogalomhoz.
És erre minden oka megvan a cégnek. No nem azért, mintha tényleg igaza volna abban, hogy ma már valóságos álomállás a cég gyorséttermeiben a pult mögött állni. Naomi Klein Torontóban élő újságírónő utal arra zseniális könyvében (No Logo) – amelyet a brit Guardian nemes egyszerűséggel „az erősödő multiellenes mozgalom Das Kapitaljának” nevezett –, hogy a modern globális cégek egyre inkább kivonulnak a „dologi világból”. Azaz, míg pár évtizeddel ezelőtt a gazdaság motorjának a „dolgok” készítése, gyártása és értékesítése számított, ma az igazi profitot nem az értékteremtés jelenti. „Mivel a ma legismertebb vállalatai már nem állítanak elő termékeket, és nem is hirdetik ezeket, hanem inkább termékeket vásárolnak és ezeket márkajelzésükkel látják el, ezek a cégek folyamatosan arra kényszerülnek, hogy kreatív, új módszereket eszeljenek ki a márkához fűződő imázsuk építésére és erősítésre. […] Mindez […] leginkább új helyeket követel meg, ahol a márka magáról alkotott ideája megjelenhet.”
Esetünkben ez a hely egyrészt nyilvánvalóan a hálózatban működtetett McDonald’s étterem, illetve sokkal inkább maga a termék.
A hamburger.
Érthető tehát, hogy miért érinti ily érzékenyen a céget egyetlen szócikk a szótárban. Hiszen a McDonald’s legnagyobb értéke nem az, amit a vásárló asztalára tesz: mindennek alapanyagai igen olcsón beszerezhetők a tömeges előállításra specializálódott, ipari módszerekkel dolgozó mezőgazdasági vállalkozásoknál. Igen olcsón beszerezhető a csomagolóanyag, az eldobható pohár, amelyből sok szemét keletkezik, de amellyel az étterem megspórolhatja a mosogatás költségeit. Ám a márkában, amely ezután ezekre a hamburgerekre, almás pitékre rákerül, abban sok pénz és munka van. Csakhogy a McDonald’s esetében ez a „branding” már nem egészen áll a vállalat marketingeseinek befolyása alatt. Hiszen a gyorsétteremlánc az utóbbi két évtizedben a globalizáció egyik jelképévé vált, és ebben a jelképben megjelenik mindaz a rossz is, amely ellenében az antiglobalizációs mozgalom zászlót bontott (például a szakszervezetek eltörlése, a munkahelyek olcsóbb országokba telepítése, a megalázóan alacsony munkabérek és a piac uniformizálásából fakadó hátrányok).
A McDonald’s persze most tiltakozik, hogy ugyan hol van kizsákmányolás munkahelyein, amikor ezek a munkahelyek már nem azok, amelyek egykor voltak. Ha így lenne is, azért az szaftos történet, hogy egy cég jogot formál egy már közkeletű szó jelentésének meghatározására. Ez még a kormányoknak sem lenne egyszerű feladat, de hát várjuk ki a végét: tudjuk, ma már néhány multi éppenséggel nagyobb erőt képvisel bizonyos kormányoknál (ide nyugodtan besorolhatjuk a magyar kormányzatot is).
De ráadásul nincs így. Az igaz, hogy a világ szerencsésebbik felén egy McDonald’sban az eladó megkeresheti a hét-nyolc dollárt óránként, de sok más országban ez az órabér egy dollár alatt van. Magyarországon a belépő fizetés 400 forint körül mozog (amelyről, ha a megélhetéshez kevés is, sajnos nem állítható, hogy a legalacsonyabb lenne a hazai vendéglátóiparban). Ha a beszállítókat nézzük, még kevésbé rózsás kilátásokkal kecsegtet a McJob: világszerte ma is jelentős mozgalom küzd azért, hogy a földeken a McDonald’s számára „alapanyagot” betakarító mezőgazdasági munkásokat ne fizessék ennyire megalázóan rosszul.
Mindenesetre a cég aligha fogja perelni a szótárak kiadóit: épp az utóbbi évtizedben megfeküdte már a gyomrát egy ilyen per. A „McLibel” néven világszerte elhíresült és Nagy-Britanniában folyó viadalban a cég a Greenpeace egyik londoni szakadár szervezetének két aktivistáját perelte be, akik pamfletjükben sok kellemetlen dolgot állítottak a gyorsétterem-hálózatról. Mivel egy szegény házaspárról volt szó, a per csakhamar a megavállalat és a kiszolgáltatott fogyasztó szimbólumává emelkedett, és a pamfletet, amelyet addig csak pár százan olvastak, több millió ember ismerte meg. És bár a hét évig tartó, világszerte élénk érdeklődéstől kísért megaper több pontjában is elkaszálták a két aktivistát, a McDonald’s akkora presztízsveszteséget szenvedett el, hogy meg sem próbálta kifizettetni az alperesekkel a neki megítélt 60 ezer dollár kártérítést.
Az ilyen rágalmazási ügyekben indított bírósági eljárástól tehát érthetően fáznak már a nagy korporációk. Ezért gyaníthatóan továbbra is inkább a márka erősítésével, a PR-ral próbálják majd elejét venni a negatív kép erősödésének, inkább ezen a téren főznek ki valamit.
Ez például Magyarországon egyáltalán nem reménytelen vállalkozás. Hazánkban a cég tavaly nyitotta meg 90. éttermét, és e heti hír szerint a tavalyi évet 12 százalékos forgalomnövekedéssel zárta nálunk. Az étteremlánc étkezdéiben tavaly Magyarországon 75 millió vásárló fordult meg, amely a hivatalos közlemény szerint nagyobb szám, mint amelyet a McDonald’s 1988-as magyarországi megjelenése óta bármikor is produkált.
És hogy ehhez hány hazai alkalmazott, álláshely szükséges? Mintegy ötezer magyar McJob.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.