Még egy évig permetezhet a Kamov?

Ma dönt az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) arról, hogy azonnal ki kell-e vonni a forgalomból az elsősorban permetezésre használt Kamov helikoptereket. Az EASA eredetileg március 31-ig engedélyezte az európai típusalkalmassági bizonyítványnyal nem rendelkező orosz gépek forgalomban tartását. Kiszivárogtatott hírek szerint azonban lehetséges, hogy a több tucat mezőgazdasági kisvállalkozásnak kenyeret adó Kamovok még egy év haladékot kapnak.

2007. 03. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az EASA több ponton is aggályosnak látja a magyar repülésbiztonságot. Az egyik kifogásuk az, hogy évek óta nem sikerül beiktatni a magyar joganyagba a pilóták vizsgáztatásának európai standardját. A másik kifogásuk pedig az, hogy ugyancsak évek óta nem sikerül elérni, hogy az orosz gyártású gépek repülésbiztonságát az európai előírásoknak megfelelően szavatolja a magyar légi közlekedési hatóság. A hatóság szakemberei erről azt mondják, hogy az orosz gyártók – így például a Kamov cég – nem mutat hajlandóságot arra, hogy az eredetileg katonai célra készített gépek gyártástechnológiájába betekintést engedjen az EASA-nak. Ennek hiányában pedig nem adható ki a gépek típusalkalmassági bizonyítványa. Az ügyhöz közel álló informátoraink viszont úgy tudják, ez csak az egyik oka annak, hogy a Kamovokat ki akarják tiltani a légi közlekedésből, a másik legalább ilyen nyomós (bár nyíltan nem vállalt) érv vagy inkább érdek az európai „traktorlobbihoz” kötődik. Ezek az üzleti körök állítólag el akarják érni, hogy Magyarországon a földre kényszerüljön a félszáznál is több permetezést végző helikopter, ahogy a régi EU-tagállamok többségében sincs efféle művelési eljárás. Más nyugati üzleti köröket pedig az bosszant, hogy egy hazai, külföldi tulajdonú vállalkozás más típusú Kamovokkal a magasépítkezésekben jelent komoly konkurenciát Európa-szerte.
Az elsősorban mezőgazdasági célra használt keleti repülőgép- és helikopterparkkal egyébként már a bolgároknak is meggyűlt a bajuk, náluk január 1-jével ki is tiltották a nemzetközi forgalomból az EU-engedéllyel nem rendelkező gépeket. Ezzel párhuzamosan elvonták a légi közlekedési hatóság önálló intézkedési jogát is. Ez a veszély a magyar hatóság esetében is fenyeget, ugyanis többszöri nekifutásra sem sikerült a hatóság működését akkreditálni az EASA-nak. Ennek okai között emlegették a szakemberek (Magyar Nemzet, 2007. január 3. és 26.), hogy a magyar állam nem biztosít forrást a hatóság működésére és sem a technikai, sem a személyi állomány nem elégséges az EASA követelménye szerinti működéshez. A hatósághoz közel állók véleménye szerint megoldást jelenthetne az önálló közlekedésbiztonsági felügyelet megtartására, ha a működéséhez szükséges anyagiakat illetékként beépítenék a repülőjegyek árába. Hasonlóan oldotta meg a hatóság finanszírozását Nagy-Britannia, ahol öt fontot építettek be a jegyek árába hasonló célból. Magyarországon elegendő lenne jegyenként egy euró illeték is a biztonságos és önálló hatósági működéshez – vélik a szakemberek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.