Megbénulhat Ferihegy

Akár már ma megbénulhat a Ferihegyi repülőtér forgalma, mert a szakszervezeteknél betelt a pohár. Eredménytelenül zárultak a hosszú ideje tartó bértárgyalások, ezért az érdekvédők tegnap megkezdték a felkészülést a sztrájkra.

K. Tóth László
2007. 03. 22. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szakszervezetek az áldatlan állapotokért az állandósuló kiszervezéseket is felelőssé tették. A Budapest Airport Zrt. két évvel ezelőtti privatizálása óta ugyanis egyre több területet adnak át a repülőtéren az alvállalkozóknak. Külső cégek felelősek ma már az üzemanyag-ellátásért, a takarításért és a fedélzeti karbantartásért, alvállalkozók végzik a rakodást, az utaskezelést.
*
Eredménytelenül zárultak a béremelésről szóló egyeztetések a Ferihegyi repülőtéren, ezért a földi kiszolgálásban foglalkoztatottakat képviselő szakszervezetek tegnap bejelentették: megkezdik a felkészülést a sztrájkra, ami akár már ma megbéníthatja a Ferihegyről induló és az ide érkező forgalmat. Csorba Attila, a Légiközlekedési Dolgozók Független Szakszerveze-tének elnöke elmondta: a munkavállalók megelégelték az időhúzást, így megkezdik a légitársaságok tájékoztatását a következő hetek várható munkabeszüntetéseiről, valamint arról, mikor és milyen járatokat érint majd a sztrájk.
A repülőtér földi kiszolgálását végző, török érdekeltségű Celebi Ground Handling Hungary Kft.-nél a kollektív szerződés értelmében már decemberben meg kellett volna születnie a megállapodásnak, ez azonban a mai napig nem történt meg. A dolgozók alapbére tavaly 2,25 százalékkal emelkedett, s a munkáltató az idén nullaszázalékos alapbéremelésre és 1+2 százalékos bónuszra tett javaslatot. Hasonló a helyzet az üzemanyag-ellátásért felelős Repülőtéri Üzemanyag Kiszolgáló Kft.-nél: egyezség itt annak ellenére nem jött létre, hogy a tárgyalások február eleje óta zajlanak. E társaság vezetői az idei évre vonatkozóan 5,5 százalékos béremelést ajánlottak.
A Malévnál ugyancsak nem tapasztalható előrelépés: a cég vezetése korábban úgy döntött, egy hónapos szünetet iktat be, miután a tárgyalások eredménytelenül zárultak. Csorba Attila hangsúlyozta: a légitársaságnál is időhúzással próbálták elodázni az illetékesek a béremelési gondok megoldását, noha a szakszervezetek tárgyalásaikat még januárban az akkori tulajdonos ÁPV Zrt.-vel kezdték meg. Az egyeztetések a Malévnál állnak a legrosszabbul, hiszen a légitársaság még ajánlatot sem adott a béremelésre vonatkozóan, annak ellenére, hogy azt február végére ígérte. Ugyanakkor Leonov Péter, a Malév-tulajdonos Airbridge Zrt. igazgatósági tagja lapunknak úgy nyilatkozott, hogy hamarosan ötéves átfogó megállapodást kívánnak kötni a légitársaság dolgozóival.
Az érdekképviseletek az áldatlan állapotokért az állandósuló kiszervezéseket is felelőssé tették. A Budapest Airport Zrt. 2005. decemberi privatizálása óta ugyanis egyre több területet vesznek át az alvállalkozók. A földi kiszolgálásban olyan alvállalkozó cég is működik, amelyik három éve egy forint béremelést sem fizetett, s van olyan munkáltató, amelynél a dolgozók naponta 14–16 órát dolgoznak 300 forintos órabérért. Peres Gábor, a Forgalmi Rampatisztek Szakszervezetének elnöke lapunknak elmondta: az üzemanyag-ellátás mellett az ugyancsak kiszervezett földi kiszolgálásban is egyre több külsős cég vesz részt: a takarítást és a fedélzeti karbantartást alvállalkozók végzik, a rakodás és az utaskezelés egy része pedig szintén külsős cégekhez tartozik. Az alvállalkozók bevonása miatt az a lehetetlen helyzet alakult ki, hogy ugyanazt a munkakört különböző fizetésért végzik el a dolgozók: a főállásban dolgozó többet, míg a bérelt munkaerő kevesebbet kap ugyanazért a teljesítményért.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.