A szakszervezetek az áldatlan állapotokért az állandósuló kiszervezéseket is felelőssé tették. A Budapest Airport Zrt. két évvel ezelőtti privatizálása óta ugyanis egyre több területet adnak át a repülőtéren az alvállalkozóknak. Külső cégek felelősek ma már az üzemanyag-ellátásért, a takarításért és a fedélzeti karbantartásért, alvállalkozók végzik a rakodást, az utaskezelést.
*
Eredménytelenül zárultak a béremelésről szóló egyeztetések a Ferihegyi repülőtéren, ezért a földi kiszolgálásban foglalkoztatottakat képviselő szakszervezetek tegnap bejelentették: megkezdik a felkészülést a sztrájkra, ami akár már ma megbéníthatja a Ferihegyről induló és az ide érkező forgalmat. Csorba Attila, a Légiközlekedési Dolgozók Független Szakszerveze-tének elnöke elmondta: a munkavállalók megelégelték az időhúzást, így megkezdik a légitársaságok tájékoztatását a következő hetek várható munkabeszüntetéseiről, valamint arról, mikor és milyen járatokat érint majd a sztrájk.
A repülőtér földi kiszolgálását végző, török érdekeltségű Celebi Ground Handling Hungary Kft.-nél a kollektív szerződés értelmében már decemberben meg kellett volna születnie a megállapodásnak, ez azonban a mai napig nem történt meg. A dolgozók alapbére tavaly 2,25 százalékkal emelkedett, s a munkáltató az idén nullaszázalékos alapbéremelésre és 1+2 százalékos bónuszra tett javaslatot. Hasonló a helyzet az üzemanyag-ellátásért felelős Repülőtéri Üzemanyag Kiszolgáló Kft.-nél: egyezség itt annak ellenére nem jött létre, hogy a tárgyalások február eleje óta zajlanak. E társaság vezetői az idei évre vonatkozóan 5,5 százalékos béremelést ajánlottak.
A Malévnál ugyancsak nem tapasztalható előrelépés: a cég vezetése korábban úgy döntött, egy hónapos szünetet iktat be, miután a tárgyalások eredménytelenül zárultak. Csorba Attila hangsúlyozta: a légitársaságnál is időhúzással próbálták elodázni az illetékesek a béremelési gondok megoldását, noha a szakszervezetek tárgyalásaikat még januárban az akkori tulajdonos ÁPV Zrt.-vel kezdték meg. Az egyeztetések a Malévnál állnak a legrosszabbul, hiszen a légitársaság még ajánlatot sem adott a béremelésre vonatkozóan, annak ellenére, hogy azt február végére ígérte. Ugyanakkor Leonov Péter, a Malév-tulajdonos Airbridge Zrt. igazgatósági tagja lapunknak úgy nyilatkozott, hogy hamarosan ötéves átfogó megállapodást kívánnak kötni a légitársaság dolgozóival.
Az érdekképviseletek az áldatlan állapotokért az állandósuló kiszervezéseket is felelőssé tették. A Budapest Airport Zrt. 2005. decemberi privatizálása óta ugyanis egyre több területet vesznek át az alvállalkozók. A földi kiszolgálásban olyan alvállalkozó cég is működik, amelyik három éve egy forint béremelést sem fizetett, s van olyan munkáltató, amelynél a dolgozók naponta 14–16 órát dolgoznak 300 forintos órabérért. Peres Gábor, a Forgalmi Rampatisztek Szakszervezetének elnöke lapunknak elmondta: az üzemanyag-ellátás mellett az ugyancsak kiszervezett földi kiszolgálásban is egyre több külsős cég vesz részt: a takarítást és a fedélzeti karbantartást alvállalkozók végzik, a rakodás és az utaskezelés egy része pedig szintén külsős cégekhez tartozik. Az alvállalkozók bevonása miatt az a lehetetlen helyzet alakult ki, hogy ugyanazt a munkakört különböző fizetésért végzik el a dolgozók: a főállásban dolgozó többet, míg a bérelt munkaerő kevesebbet kap ugyanazért a teljesítményért.

Mutatjuk, hogy milyen érettségi feladatokat kaptak a diákok történelemből