Törvényszegések a zöldközigazgatásban

Számos jogszabálysértéssel és mulasztással találkozott a Legfőbb Ügyészség az elmúlt két évben a környezetvédelmi ügyekben eljáró hatóságoknál és az önkormányzatoknál – tudtuk meg Bonomi Nóra Katalintól, a legfőbb ügyész helyettesétől. A vádhatóság értékelése szerint a németországi illegális szemétszállítások is azért fordulhattak elő, mert a jegyzők a kisebb településeken alig foglalkoznak a környezetszennyezési ügyekkel, nem szabnak ki hulladékgazdálkodási bírságokat az illegális szemétlerakókra, illetve -kezelőkre, ha viszont megbírságolnak valakit, ritkán intézkednek a végrehajtás érdekében.

2007. 03. 14. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bonomi Nóra Katalin, a legfőbb ügyész helyettese arról számolt be lapunknak, hogy a növényvédelmi és talajvédelmi szolgálatok – a náluk elvégzett vizsgálat szerint – számos esetben egyszerűen nem szabtak ki bírságot a kárt okozó személyekkel, társaságokkal szemben, pedig a törvény erre kötelezte volna őket. Ezek a szervezetek sokszor akkor is elengedték a bírságot, amikor megállapították a szennyezés tényét, pedig erre nem hatalmazta fel őket senki. Súlyosabb következményekkel járhat, hogy rendszerint a veszélyes hulladékok kezelésére vonatkozó szabályok betartását sem ellenőrizték elégséges számban. Az ügyészség azt tapasztalta, hogy az engedélyezéskor gyakorta nem tisztázták, hogy a kérelmező rendelkezik-e a tevékenységhez szükséges összes feltétellel, valamint nem ellenőrizték kellő gyakorisággal, hogy a hulladékkezelést milyen módon végezték az engedélylyel rendelkezők. Bonomi Nóra Katalin tájékoztatása szerint rendszeresen vétettek a természetvédelmi érdekek ellen egyes helyi földhivatalok is. Sok esetben nem vonták be például a természetvédelmi hatóságokat az eljárásaikba.
A környezetvédelmi engedély nélkül megkezdett beruházások esetében az eredeti állapot helyreállítására szóló kötelezésre nem adtak ki intézkedést, hanem utólag engedélyezték a föld más célú hasznosítását.
Még nagyobb hiányosságokat tapasztalt az ügyészség a települési önkormányzatok jegyzőinél. A Németországból illegálisan behozott szeméthalmok miatt egyre nagyobb érdeklődést kiváltó hulladékgazdálkodási szabálytalanságok például már évek óta felkeltették az ügyészség figyelmét. Ezek a törvénytelenségek ugyanis többek között azért fordulhattak elő, mert az önkormányzatok többsége egyáltalán nem készít hulladékgazdálkodási tervet, de ha írnak is ilyet, azt ritkán küldik el a környezetvédelmi hatóságnak. A jegyzők a kisebb településeken elenyésző számban foglalkoznak a környezetszennyezési ügyekkel, pedig a jogszabályok szerint ez is fontos feladatuk, szakismerettel, mérőműszerekkel pedig csak a nagyobb önkormányzatok rendelkeznek. Nem szabnak ki hulladékgazdálkodási bírságokat az illegális szemétlerakókra, illetve -kezelőkre, ha viszont megbírságolnak valakit, ritkán intézkednek a végrehajtás érdekében.
Borsod-Abaúj-Zemplén és Jász-Nagykun-Szolnok megyében emiatt kiemelkedően sok ügyészi intézkedésre is szükség volt az elmúlt két évben. A szolnoki főügyészség például tizenegy önkormányzat vonatkozásában rendelt el vizsgálatot a környezetvédelmi felügyelőség részvételével. Az önkormányzati tulajdonban álló közterületeken ugyanis nagy mennyiségű illegálisan elhelyezett hulladékot találtak, amelynek ártalmatlanításáról a helyi hatóságok nem gondoskodtak. Végül több száz köbméter szemetet szállítottak el ezekről a területekről a lerakókba.
Súlyos gondokat tapasztaltak a főügyészség szakértői a Dunántúlon is, ahol a vízvédelem szenvedhet visszafordíthatatlan károkat intézkedés híján – mutatott rá Bonomi Nóra Katalin. Elmondta, a Győr-Moson-Sopron Megyei Főügyészség többször is vizsgálta az itteni kavicsbánya-lelőhelyeket. A Dunántúlon közel 160 helyen bányásznak kavicsot, és pontosan nem is tudják az illegális kitermelések helyeit. Ez rendkívül veszélyes, mert a felszín alatti vízadó rétegek a bányászat miatt a felszínre kerülnek, és elszennyeződnek.
Egérutat jelenthet a szennyezőknek, hogy ha az ügyészség törvényességi vizsgálata is hiábavaló a környezetvédelmi ügyekben hatósági jogkörrel rendelkező szervezetekkel szemben. Ezért fegyelmi eljárásokat kezdeményezett például Vas megyében az ügyészség, mert a települési önkormányzatok a későbbiekben sem pótolták a környezetvédelmi programok hiányosságait, azután sem tartottak helyszíni szemléket az építési engedélyek kiadása előtt, amikor emiatt az ügyészség felszólalást nyújtott be, és nem ellenőrizték a kiadott engedélyekben foglaltak betartását.
Mint ismert, az ügyészség mindhárom szakterülete folyamatosan eljár, és igen sok intézkedést tesz a környezetvédelem terén. A törvényességi felügyelet a környezetvédelmi hatóság döntéseit, eljárásait vizsgálja, óvásokat, felszólalásokat nyújt be jogszabálysértés esetén. Keresettel fordul a bírósághoz eltiltás vagy kártérítés megfizetését indítványozva, ha a szennyező, károsító nem tesz eleget a jogszabályoknak. A legsúlyosabb esetekben az ügyész a büntetőjogi szabályok alapján is eljár.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.