Motorra, magyar!

k ö n y v e s h á z

2007. 05. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Embermészárlás a főváros utcáin; A villamosok vérfürdője; Tíz gázolás egy nap alatt – efféle idegborzoló szalagcímekkel jelentek meg a napilapok 1912-ben, másfél évtizeddel a budapesti villamosforgalom megindítása után. Nem ment minden olajozottan. Amikor a városi polgárság a XIX. század végén rákapott a kerékpározásra, Kerepes községben csuklógyakorlatnak számított a száguldozó sportemberek elagyabulálása. Az első motorkerékpárok olyan gyakran hagyták cserben utasaikat, hogy a motorosoknak méterszámra kellett harisnyakötőt hordaniuk magukkal a gumiszalagok megreparálására. S amíg a modern közlekedési eszközök finomodtak, a régi idők tanúi, batárok, parádés kocsik, homokfutók és landauerek még évekig versenyt „futottak” a velocipédekkel, automobilokkal, gőzmozdonyokkal, hogy a vasút a postakocsit, a taxi a bérkocsit szorítsa le az utakról. Velük együtt kiiktatva a boldog békeidők ráérős időszemléletét. „A kocsikból a rongyokat lengette a szél az utcákon, az utasok pedig a kocsi fenekén keresztülesve, versenyt ügethettek a kocsi elé fogott gebével” – panaszolta egy szaklap 1904-ben.
Bár nem ment minden olajozottan, a magyarországi közlekedés történelme a kiegyezéstől az első világháborúig a nagyszerű város- és országtervezés, a mérnöki lelemény, a lendület korszaka volt, olyan nevekkel fémjelezve, mint Csonka János, Kandó Kálmán, Baross Gábor miniszter vagy Feketeházy János hídépítő mérnök. A Kossuth Kiadó új nosztalgiaalbum-sorozatának első darabja, az Így utaztunk anno című kötet a magyar utazás, a fővárosi közlekedés (inkább ez utóbbi) históriáját mutatja be színesen és lelkiismeretesen, rengeteg sokatmondó fényképpel és rajzzal, a fogatolt járművek világától a kerékpár, az automobil, a vasút, az út- és hídépítés, valamint a repülés kultúrájáig.
Néhány fuvaros szekérből álló „csúcsforgalom” a főváros szívében, büszke, fegyelmezett tartású férfiak mókás eszközök nyergében, avagy Hatschek Béla műszemgyáros (optikus), az első magyarországi autótulajdonos próbaútján családjával, miközben riadt arcú bámészkodók húzzák meg magukat a sarokban robbanástól tartva – a kötet fényképei mindennél többet mondanak erről a korszakról és a hazai közlekedési forradalom hétköznapi hőseiről. A járművek feltalálásának, tökéletesítésének ipar- és közlekedéstörténetét fejtegető adatgazdag tanulmányok pompás körképet adnak az életmód villámgyors átalakulásáról, még akkor is, ha a Trianon és a második világháború utáni törést mindegyik csak eufemisztikusan érinti.
Gyalog-sebes-futó-gép, utazó erőmű, lábhajtásos tovalöködő, egyen-billengészeti körduplány – valóban boldog lehetett az a kor, amely ilyen gazdagságban onthatta az elnevezéseket a kerékpárra, amely lehetővé tette a közlekedés, a logisztika bölcs és hazafias szabályozását, a Felvidéktől a dalmát tengerpartig kiépített buszjáratok megszervezését. A múlt századfordulón éppen annyi villamosvonala volt Budapestnek, mint 2006-ban, s akkortájt mindössze 21 hónapba tellett a kisföldalatti megépítése. Ezt adjuk össze.
(Így utaztunk anno. Szerk.: Rappai Zsuzsa. Kossuth Kiadó, Budapest, 2007. Ára: 7500 forint)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.