Porosz nekrológ

Tamáska Péter
2007. 05. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Összeültek Moszkvában a négy nagyhatalom külügyminiszterei 1947. március 10-én. A fő téma Németország jövője volt. Molotov, aki fölényes könnyedséggel cserélt fel egész országokat más országokra, kézzel-lábbal tiltakozott minden olyan nyugati szellemi hatás ellen, amely oldhatta volna a sztálini világ elzárkózását. Az előző évben adták ki a kommunistákkal kollaboráló s náciellenes propagandával foglalkozó Sayers és Kahn A nagy összeesküvés című könyvét, amely a Szovjetunió elleni világméretű összeesküvésről szólt 1917-től kezdődően: a sztálini propaganda a legizgalmasabb Amerika-ellenes kalandregényként terjesztette szerte a világban. Április 24-én a moszkvai konferencia eredménytelenül zárult volna le, ha nem mondta volna ki Poroszország megszűnését. (A Szövetséges Ellenőrző Bizottság február 25-i határozata ezzel nyert teljes szentesítést, s így történhetett meg, hogy a keleti porosz területeket a Szovjetunió és Lengyelország ősi szláv földként kebelezhette be.) A jeruzsálemi brit hadbíráskodás bevezetése, a kelet-európai véres kommunista hatalomátvétel előkészítése vagy az indiai félszigetet két államra szakító vallásháború mellett a porosz nekrológ merő formalitásnak tűnt. A megszüntetett s „szabad államként” formálisan önrendelkezéssel bíró Poroszország 292 325 négyzet-kilométeres területével majdnem olyan nagy volt, mint a történelmi Magyarország, lakóinak száma pedig az 1929-es adatok szerint több mint 38 millió volt. (A bismarcki szövetségi államok hatáskörét és szabadságát egyébként a nemzetiszocialisták számolták fel: 1933-ban például Göring lett a porosz belügyminiszter, egy évvel később pedig porosz miniszterelnök.)
Nemcsak a világ szemében a germán agresszivitást megtestesítő, a terméketlen balti homokdűnékből nagyhatalommá emelkedő állam szűnt meg ezzel, hanem egy különös szellemiség is. (Amelynek bábái többek közt elűzött francia hugenották voltak Berlinben, népi tömegét pedig Kelet-Poroszországban elnémetesedett szlávok és baltiak adták.) Amint Joachim Fernau írja 1981-ben kiadott, Beszéljünk Poroszországról című történeti rajzában: „A legnagyobb érdem, ha kései nemzedékek valamire azt mondják: ez görög, az gótikus, ez román, amaz pedig porosz. Amit az emberek porosznak gondolnak, valószínűleg nem is tudják definiálni: az önmagukkal szembeni őszinteségre, a kis dolgokban való kötelességteljesítés tudatára gondolnak, miszerint a kis dolgok egy nagy egész részei: tehát tisztaságot, egyszerűséget s mindenekelőtt fegyelmet értenek porosz alatt.” A nemzetállami központosítást oly meglepően hosszú ideig elodázó Németországnak a poroszok adtak formát, s talán az elkésettségnek is része volt abban, hogy ebből a formából hiányzott az egyensúly.
A megszállási övezetekben már 1945–46 fordulóján – s mint német történészek, így a Rákérdezés a német történelemre című, 1994-ben a Reichstag épületében rendezett kiállítás szakemberei állítják, nem utolsósorban Kelet-Poroszországnak a Vörös Hadsereg általi fizikai megsemmisítése folytán – új tartományokat alakítottak ki. A nyugati tartományok németjei rengeteg kellemetlenségtől szabadultak meg ezzel, a szovjet zónában pedig „Junkerland in Bauernhand!” (Junkerbirtokot paraszti kézbe!) jelszóval számolták fel a junker-, azaz a porosz nagybirtokot. A kommunisták szerint a XVI. századi német parasztháború óta ez volt Kelet-Németországban a legnagyobb forradalmi változás. Engelsnek a német parasztháborúról írott munkáját a Német Szocialista Egységpárt (SED) propagandistái valósággal kanonizálták.
A nyugati szövetségesek pontosan tudták, mi történik a lengyeleknek és oroszoknak átengedett Pomerániában, Sziléziában és Kelet-Poroszországban: az ottani németek elűzése, likvidálása. A pogromok során az NSZK menekültügyi minisztériumának adatai szerint 1 225 000 ember pusztult el. Az 1946-os nürnbergi per ugyanakkor kizárólag a németekről, németeknek szólt. A gyilkos cseh milíciák tagjait és a fosztogató csőcseléket a benesi második köztársaság még a nürnbergi per évében amnesztiával mentesítette az elkövetett bűnök alól: lelkükön 270 ezer német halála száradt. A szovjet katonák, a csehek és a lengyelek gyilkos terrorját hidegvérrel tervezték meg Moszkvában, hiszen megkönnyítették a területi annexiókat. Helke Sander és Barbara Johr dokumentumfilmje nemrég egy sokáig elhallgatott szégyent is feltárt: a nők megerőszakolását. Kelet-Németország és Berlin területén 1,9 millió lányt és nőt erőszakoltak meg a vöröskatonák, negyven százalékukat többször is, s voltak, akiket több mint százszor. (A képlet általános a mai hadakozó Afrikában, az ellenfelet a nőkön keresztül kell porig alázni.) Háromszázezer csecsemő, pontosabban fattyú született így, s csak Berlinben négyezer megerőszakolt nő vetett véget az életének.
Mondhatnánk, a harmincéves háború borzalmait is felülmúló második világháború kegyetlen jeleneteihez s a bosszú aktusához hozzátartozott az, ami a háború végén szovjet, cseh és lengyel részről történt. De mit kezdjünk a kora békeidők kelet-németországi koncentrációs táboraival? Mühlberg, Sachsenhausen, Oranienburg, Buchenwald: mintha csak náci lágereket sorolnánk fel. Oranienburgban 1961-ben avatták fel az „antifasiszta szabadságharcosok” múzeumát s azt a negyven méter magas, karcsú vasbeton emlékművet, amelynek foglyokat ábrázoló szoborcsoportja élén egy szovjet katona alakja áll: ő vezeti ki a táborlakókat a rabságból a szabadságba. Csak 1990 után vált közismertté, hogy a náci táborokat a szovjet megszállók tovább használták: új lakóikat a szovjet katona a szabadság helyett egy másféle rabságba vezette. S mint kiderült, a nemzetiszocialistákat vagy a porosz szellem megszállottjait csak elvétve zárták be ezekbe, annál inkább az 1946-ban erőszakkal létrehozott kommunista vezetésű egységpárt, a SED ellen agitáló szociáldemokratákat, a nyugati demokrácia híveit, a besúgói jelentésekből ad hoc kiválasztott személyeket és olyan kommunistákat, akik másképp gondolkoztak, mint Walter Ulbrichték szűk, a moszkvai Lux szállóból jött élcsapata.
A Szovjetunió belügyminisztériumának a rendszerváltozás után kiadott emlékirata szerint: „A szovjet megszállási övezetben különböző időpontokban összesen tíz láger létesült, amelyek 1-től 10-ig lettek beszámozva, és sorrendben így következtek: Mühlberg, Buchenwald, Berlin, Bautzen, Fürstenwalde (Ketschendorf), Lieberose, Sachsenhausen–Oranienburg, Torgau, Neubrandenburg (s még egyszer) Torgau. A foglyok számának csökkenésével egyes táborokat felszámoltak vagy összevontak. 1948-ra három láger maradt (az 1-es Sachsenhausen–Oranienburg, a 2-es Buchenwald és a 3-as Bautzen).” Az utolsó, a sachsenhauseni tábor 1950-ben zárta be kapuit: a nyugatra menekült túlélők sajtótájékoztatóit a „hallgató táborokról” csodálkozás és értetlenség fogadta.
Az egykor az NDK-ba látogató s Weimart megtekintő magyar turistacsoportoknak szinte kötelező volt megtekinteni a közeli Buchenwaldot, akárcsak a Moszkvába látogatóknak Lenin mauzóleumát. Furcsa s hátborzongató arra gondolni, hogy az 1954–58 között felállított, 18 örökmécset tartó oszlop, az ötven méter magas harangtorony és a SED politikai bizottsága által háromszor is átdolgoztatott szoborcsoport felállítása, valamint a buchenwaldi náci áldozatok emlékmúzeumának kialakítása csak azután következhetett, hogy a szovjet megszállók kiürítették a lágert.
Az 1990 júliusában a Neues Deutschlandban, a párt lapjában közölt emlékirat így folytatódik: „1945 és 1950 között 122 671 németet internáltak a fenti táborokba, akik közül 45 262 fő szabadult. 14 202 fogvatartottat átadtak az NDK politikai rendőrségének, 12 770 személyt a Szovjetunióba szállítottak. 6680 fő fogolytáborba került. Kétszáztizenketten megszöktek. Az említett időszak egészét nézve 42 889 fogoly halálozott el betegségek folytán, főképp az 1945–47 közötti években. A (szovjet) katonai bíróság 756 vádlottat halállal sújtott. Eltemetésük helye nem derül ki az aktákból.”
Egyedül a mühlbergi lágerben 22 ezer fogvatartott volt, közülük becslések szerint legalább hétezren, ha nem 8900-an haltak meg. A fogvatartottaknak nem volt szabad írniuk, s hírt sem kaphattak szeretteikről. Többségük ellen vádat sem emeltek, vizsgálat sem folyt ellenük. Még annyira sem méltatták őket, mint Franz Kafka A per című regényének hősét, a halálra szánt, vegzálása kezdetén teljesen gyanútlan kishivatalnokot. Aki aztán évek múltán meglátta Isten szabad egét, az sem tudhatta meg, miért kellett bűnhődnie, hacsak nem akadt a kezébe az NDK-t mint a jövő Németországát választó Bertolt Brecht szövege: az ártatlanok az igazán bűnösek. (A tíz „hallgató tábor” mellé sorolják még a Neubrandenburg melletti Fünfeichent (Öttölgyet) is, ahol hatezer-ötszázan vesztették életüket.)
Az 1947. év nemcsak Poroszország végleges megszűntét hozta, hanem a sztálini kultúrforradalom újabb hullámát is. Az író a szocreál szellemében a „lélek mérnökévé” kellett hogy váljon, s megjelent a „pozitív hős” az irodalomban, a színpadon, a babelsbergi filmstúdióban és a képzőművészetben. A hatalmas berlini park, a Tiergarten területén pedig – amelynek fái még látták vadászni a porosz uralkodókat, s túlélve az ostromot az 1946-os faínség áldozatai lettek – 1947-ben az éhező berliniek burgonyát termesztettek. S csak kevéssel a honeckeri rend összeomlása előtt, 1986-ban, Nagy Frigyes halálának kétszázadik évfordulóján tudhatták meg, a párt is hajlik arra a nézetre, hogy a nagy königsbergi (azaz kalinyingrádi) filozófus, Immanuel Kant nem véletlenül ruházta fel a porosz uralkodót a Nagy előnévvel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.