Túra a szupermarketbe

Valóságos sokkot váltott ki Németország-szerte a Nemzetközi Elhízástudományi Társaság (IASO) legfrissebb jelentése, amely az európai lakosság súlyproblémáiról közölt adatokat. A jelentés szerint ugyanis a német férfiaknak több mint háromnegyede, a nőknek pedig több mint fele túlsúlyos, s minden negyedik német a „kórosan elhízott” kategóriába tartozik. Ez pedig egyúttal azt is jelenti, hogy az európai emberek közül a németek a legkövérebbek.

Vincze László
2007. 05. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Súlyproblémák tekintetében világviszonylatban az Egyesült Államok jár az élen, ahol mind a férfiaknak, mind a nőknek csaknem egyharmada kórosan elhízott, és ez az arány a fiatalok körében is hasonló. A németek pedig úgy vélik, aligha mondhatnának magukról ijesztőbbet annál, mint hogy a versenyben utolérték Amerikát.
Nem csoda tehát, hogy a vezető német lapok meglehetős élccel kommentálták a kínos eredményt. A Süddeutsche Zeitung szerint a németek végre „azonos súllyal esnek a latba, mint Amerika”, míg a Spiegel szalagcímében ez állt: „a dagik versenyében hasbedobással nyernek a németek”. A Magyarországon is ismert egyik német sörreklámszlogen a hetilap átköltésében ma így hangzik: „dick – dicker – deutsch”, azaz kövér – kövérebb – német.
Persze az sem véletlen, hogy az újságíróknak éppen az jutott eszükbe, hogy egy sörreklámot parafrazáljanak. Ugyanis többek között a jelentős sörfogyasztással függ össze, hogy a németek – és a csehek – az élmezőnybe tartoznak a kövérek nem épp dicsőséges listáján (utóbbiak, a csehek a túlsúlyos nők számarányát tekintve Európa-bajnokok).
Közismert, hogy az elhízás esetében korántsem pusztán esztétikai kérdésről van szó. Németországban sem az kelt aggodalmat, hogy nő a kereslet az XXXL-es méretű ruhák iránt. A túlsúlyosság számos betegség szempontjából a legfőbb rizikófaktor. Ez áll olyan „civilizációs betegségek” kialakulásának hátterében, mint a cukorbetegség, a szív- és érrendszeri betegségek, az agyvérzés és bizonyos rákfajták. Az évente világszerte több millió halálos áldozatot szedő kórokhoz képest az ízületek túlterhelése vagy a pszichikai panaszok egészen jelentéktelen problémának tűnnek.
Az elhízás egészségügyi vonatkozásaival kapcsolatban a szakértők még valamire felhívják a figyelmet: a különböző betegségek kezelésének anyagi vonzataira. Amerikában napjainkban évi kilencmilliárd dollárba kerül a túlsúly okozta betegségek elleni küzdelem, Németországban pedig az egészségügyi kiadások hat százalékát – ami évente 10–20 millió eurót jelent – fordítják a túlsúly következményeként fellépő bajok orvoslására.
Ehhez kapcsolódóan viszont fölmerül egy következő igencsak érzékeny kérdés. Mivel a nyugati világban a zsíros és cukros élelmiszerek reklámozása kitűnő üzletnek bizonyul, a túlzott fogyasztásuk következményeként föllépő egészségügyi következmények mostanáig a vásárlók magánügyének számítottak. Mára azonban a fölös kilók okozta kiadások akkora összegeket érnek el, hogy a szakemberek úgy vélik, többé nem lehet szó nélkül hagyni az egyik legfontosabb tabut: a hazug reklámok szerepét.
Németországi tapasztalatok szerint a reklámok szuggerálta egészségtelen étkezési szokásokkal szemben a kevésbé képzett és kevésbé tehetős emberek a legkiszolgáltatottabbak, más szóval a túlsúlyosság bizonyos mértékben társadalmi réteghez kötődő probléma. Az egyetemi tanárok és hallgatok számára a rendszeres sportolás éppúgy a civilizált életvitel természetes része, mint a hajmosás vagy a tiszta cipő – legfeljebb a hiánya tűnik fel. Az egészségtudatosan élő, fitt német értelmiségiekhez képest azonban a sörsátrakban majálisozó, szabad idejükben az áruházakba és bevásárlóközpontokba „kiránduló” németek – mindkét értelemben – jelentős túlsúlyban vannak.
A Nemzetközi Elhízástudományi Társaság szerint a nyugati társadalmak lakosságának elhízása ma már járványnak tekinthető, amelynek megfékezése éppoly eltökélt és átgondolt erőfeszítéseket igényel, mint a halálos kimenetelű fertőző betegségeké. A költségvonzatokra hivatkozva több nagy egészségügyi szervezet az élelmiszerreklámok szabályozását követeli, s pozitív, sportolásra, testmozgásra buzdító kampányokat szorgalmaz. Abban bíznak, hogy ha maguk a betegségek nem, az általuk okozott kiadások majd meghatják a kormányokat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.