Befogják a szájukat a beszállítók

Nem merik jelezni a nagy áruházláncok visszaéléseit a beszállítók – erre utalhat az, hogy az új kereskedelmi törvény hatálybalépése óta egyetlen ilyen bejelentés sem érkezett a versenyhivatalhoz. Az pedig nem valószínű, hogy az évek óta húzódó viták végére ilyen gyorsan pont került volna.

Kiss Roland
2007. 06. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tavaly ősz óta egyetlen, erőfölényével visszaélő áruházláncról szóló bejelentés sem érkezett a Gazdasági Versenyhivatalhoz (GVH), holott az új kereskedelmi törvény kifejezetten bátorítaná az ilyen bejelentéseket. A GVH-nál ugyanis anonim módon lehet jelezni, ha egy-egy áruházláncolat kifogásolható módon jár el a beszállítókkal. Lapunknak a hivatalnál azonban elárulták, hogy a világhálón könnyedén elérhető bejelentőívet még egyetlen magánszemély vagy vállalkozás sem töltötte ki és juttatta vissza hozzájuk. Ez a GVH számára is komoly meglepetés, mivel már-már közhelynek számít, hogy a nagy áruházláncok és a beszállítók között nem zavartalan a kapcsolat. A visszafogottság sokak szerint annak köszönhető, hogy az anonimitás dacára könnyen kitudódhat az elégedetlenkedő vállalkozás kiléte, és míg a nemzetközi láncokat nem rendítik meg az esetleges pár tíz millió forintos bírságok, egy kisvállalkozás számára a halálos ítélettel lehet egyenértékű, ha az áruház nem veszi át a termékét.
Ezen a téren a viszonyok rendezése évek óta húzódik. Némi bizakodásra adott okot a kereskedelmi törvény tavalyi módosítása, sokak véleménye szerint azonban a szabályozás túl általánosra sikeredett, és nem képes megakadályozni a visszaéléseket. Ezek közé tartozik, amikor az áruház a beszállítóra kényszeríti egy szolgáltató igénybevételét, amikor kizár minden más értékesítési lehetőséget, vagy amikor túlságosan magas hozzájárulást kér marketing- vagy egyéb költségek címén. A leggyakoribb eset azonban az úgynevezett polcpénz, hivatalosabban a listázási és listán tartási díj. Itt arról van szó, hogy a beszállító és a kereskedő egy keretszerződésben megállapodnak: amennyiben a termékre igény mutatkozik, a kereskedő a vetélkedő beszállítók közül a szerződött féltől rendeli meg az árut – mutatott rá lapunk kérdésére az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. Vámos György szerint ez a beszállítóknak is érdekében áll, sokszor ők maguk keresik meg az áruházláncokat, ám tény, hogy bizonyos esetekben igen előnytelen feltételek közé kényszerülnek. Alapjában véve nem kifogásolható az sem, ha a gyártók hozzájárulnak a reklám- és egyéb költségekhez, persze nem mindegy, milyen mértékben – tette hozzá. Az új szabályozás fő hibája, hogy nem jelöli ki világosan, mikor is beszélhetünk erőfölénnyel való visszaélésről – vélik ugyanakkor a piaci szereplők.
A beszállítók nehéz helyzetéről tanúskodhat az a dokumentum is, amely nemrég került lapunk birtokába. Az iratban egy nagy áruházláncolat arról számol be, hogy az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH) egy átfogó ellenőrzésen megállapította: a listázás és a listán tartás számlaköteles szolgáltatásnak minősül. A láncolat ezért öt évre visszamenőlegesen módosítja a beszállítókkal kötött szerződések e díjakra vonatkozó passzusát. Arra, hogy a listázás és a listán tartás valóban szolgáltatásnak minősül-e, az APEH mára ígért választ.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.