Öt játék

2007. 06. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Édes mindegy, mennyit füllent és retusál háborús regénynek álcázott emlékirataiban Robert Capa. Az sem lényeges, hogy a második világégés zűrzavaros dramaturgiáját miképpen igyekszik jó ritmusú, partraszállós, szerelmes forgatókönyvvé simítani Hollywood számára. Bár Capa emberfeletti erőfeszítéseket tesz arra, hogy a világháborút frivol és könnyed pikareszk történetként ábrázolja, amelynek főhősét éjszakai pókerpartik, a másnaposság elleni szélmalomharc, valamint néhány jól sikerült invázió köti le – a Kissé elmosódva című, magyarul nemrégiben kiadott könyv (Park Könyvkiadó, 2006 – ford.: Sárközy Elga) minden sora álfrivol és álkönnyed. Az 1947-ben megjelent kötetből olyan ember arcképe rajzolódik ki, aki először adott arcot a totális háborúnak.
„Mi a különbség a haditudósító és minden más egyenruhás között? […] A haditudósítónak több pia, több csaj, több fizetés és nagyobb szabadság jut, mint a katonáknak, ezért a játék bizonyos szakaszában szabadságában áll megválasztani a tartózkodási helyét. Ilyesformán tehát vállalhatja a gyávaságot is, és vele azt az életfogytig tartó kínszenvedést, hogy még csak ki sem végezték érte” – határozta meg szakmáját Robert Capa a rá jellemző ironikus komolysággal. Öt „játékban” (a spanyol polgárháborúban, a japánok elleni kínai ellenállásban, a második világháborúban, az első arab–izraeli harcokban és a francia–indokínai összecsapásokban) választhatta meg tartózkodási helyét – a legutolsóban, pusztán a kompozíció kedvéért, nagyon rosszul. Amikor egy elvonuló francia menetoszlopot akart megörökíteni fényképezőgépével, rizsföldre gázolt, és aknára lépett. Ám az indokínai taposóaknáig alapjaiban változtatta meg a háború fényképezésének technikáját, tartalmát és látószögét.
Friedmann Endre, a budapesti zsidó családból származó, Horthy politikai rendőrségével már 17 évesen bajuszt akasztó Rejtő Jenő-i életművész Európa nagyvárosait végignyomorogva, a maga „capaságát” megteremtve, saját mitológiáját megelőlegezve lett a sajtótörténelem egyik legnevezetesebb figurája. Élete szerelmét, az ugyancsak fotóriporter Gerda Pohoryllét spanyol köztársasági tank taposta agyon. Amikor Robert Capa dolgozott, mindig a tűzvonalban, sőt sokszor az ellenséges hadállások mögött, amolyan deszantfotósként futott versenyt a halállal és halálfélelmével. Amikor pedig élt, nagy lángon, New York-i mulatók bonvivánjaként – szeretője volt Ingrid Bergman, cimborája Steinbeck, Hemingway, Billy Wilder és Picasso.
Jóleső közhely Capát a hadifotográfia Villonjának beállítani, XX. századi frontok markotányosának, afféle romantikus krakélernek, aki dudorászva és cigarettázva kattogtat a normandiai Omaha Beachen, miközben mellette százszámra véreznek el a bajtársak. Capa azonban azzal újította meg a háború képi dokumentálását, hogy túllépett magán a háborún, és szenvedélyesen kereste a hús-vér embert a lehető legszélsőségesebb élet-halál helyzetben. Mint könyvében írja, a háború „szokatlan képét” hajszolta, a végén már belefásulva a hullahegyek, a bevetésre várakozó katonák, a támadások és védekezések rögzítésébe. Fagyott mezőn vonuló kísértetszázadok, berlini orvlövészeket likvidáló harcosok, szicíliai törpe Toldi Miklós, aki hosszú rúdjával mutatja a németek menekülési útvonalát a melléje guggoló, óriási termetű amerikai tisztnek; a milicista halálának lipcsei utózöngéje, az utolsó csatában agyonlőtt amerikai géppuskakezelő, aki egy bérház erkélyéről zuhant be a kifogástalan parkettájú szobába, vérében kocsonyásan csillog a tavaszi égbolt. És persze a normandiai partraszállás „kissé elmosódott” képei, amelyeknek nagy része az izgatott laboráns miatt pusztult el, s ami megmaradt, az menthetetlenül megsérült. De ezek a reszketeg, alig kivehető fotók, amelyeken néhány pillanat múlva megsemmisülő emberek kúsznak a szárazföld felé, mindennél jobban megmutatják a háború végpontjait. Steven Spielberg sem tudta megállni, hogy a Ryan közlegény megmentése című filmjének nyitóképeiben meg ne emlékezzen Capa fotóiról: a partraszállás egyedül hiteles vizuális dokumentumairól.
Ám ezekben a bizarr, váratlan helyzetekben is a katonaréteg alatt felsejlő egyediség és esendőség a legizgalmasabb Robert Capa számára: legyen texasi farmer vagy hadifogságba esett bajor parasztivadék, rohamra induló vagy sebesülten várakozó, halálra vált férfi – ugyanúgy a történelem rabszolgájának kíván fényképeivel emlékművet állítani. Közelről, rettenetesen közelről, hogy a harag, a bosszúvágy, az elégtétel vagy az idegbaj minden arcvonása láthatóvá váljék.
Gyermekekkel játszó tengerészgyalogosok, őslakossal kedélyeskedő katonák, a felszabadulását őrjöngve ünneplő tömeg felszabadítók díszmenetével, takarékos élet a rommá lőtt városokban: a mai hírügynökségek, „beágyazott” sajtómunkások regimentjei tonnaszám ontják a háborúk dokumentálásának avagy a megszállások legitimálásának képi sémáit, a „kemény katona is ember” sokféleképpen megfogalmazott üzenetét. Katonát és háborút fényképezni mindig propaganda vagy ellenpropaganda – ezalól Robert Capa sem lehetett kivétel –, ám a mai időszak riportképei már kifinomultabban megszervezett, pergőbb és nagyon hatékony vizuális hadviselés eszközei. A cél a közvélemény meggyőzése (lelkiismeretének elaltatása) vagy elrettentése, s a legkevésbé a dokumentálás, mint Robert Capáék idején. A fénykép- és videóháború ma már elvontan, sokszor földrajzi kontúrok, „tájképek”, színterek és egyéni tulajdonságok, arcok nélkül zajlik – a legszélsőségesebb esetben bőven elegendő egy feliratos drapéria, amely előtt kicsavarodott testtel, fej nélkül hever valaki narancssárga overallban, csuklyás harcosok között. Olykor éppenséggel egy-egy haditudósító, akikre manapság módszeresen vadásznak – hiszen aki egyet megöl, túszul ejt közülük, az szimbolikus csapást mér a média, a kiküldő birodalom s a kedves nézők szívére. Tudósítót mészárolni, és e mészárlásról tudósítani: nincs kézenfekvőbb eszköz egy külpolitikai vagy hadászati doktrína cáfolatára.
De ez másfelé vezet, ez már a brutális „amatőrök” világa.
Robert Capa is hitt a pátoszban és a propaganda célszerűségében – ezt igazolják mereven beállított képei –, de az ő fegyvere a gunyorosan leplezett, mély együttérzés volt. A frontokon nyüzsgő haditudósítók versenyében mindig legelöl loholt, hogy hol bombázókon közlekedjen, hol ejtőernyővel ugorjon ki Szicília fölött, hol legelsőként fotózza a D-napi partraszállást, nyakig merülve a véres tengervízben. Ott akart egyensúlyozni azon a bizonyos hajszálvékony vonalon, amely elválasztja a logikusan felépített világot az eszelős káosztól, és amelyen pillanatról pillanatra, arcról arcra követhető a történelem mozgása.
Ha nem jók a képeid, nem voltál elég közel – szól Capa ezerszer idézett mondata. A sors fintora, hogy a halálos közelség fényképésze a távolságteremtésbe: egyetlen rossz lépésnyi hátrálásba halt bele azon az indokínai rizsföldön.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.