Titkosszolgálatok politikai nyomás alatt

Ha egy országban állandóan a titkosszolgálatokról szólnak a hírek, az nagyon komoly károkat okoz az állam biztonsági rendszerében – véli Simicskó István, a parlament nemzetbiztonsági bizottságának elnöke. Az Orbán-kormány egykori államtitkára szerint az ország érdeke az lenne, hogy a szolgálatok titokban működjenek, a törvények betartása mellett. A jelenlegi helyzet azonban nem a szolgálatok hibája, hiszen ők úgy végzik a munkájukat, ahogyan a politikai irányítóik ezt tőlük elvárják vagy kikövetelik. A képviselő több javaslatáról is beszélt lapunknak, amelyeket a napokban terjesztett be a parlamentben, ezekkel a nemzettudat erősítését szolgálná. Trianon évfordulóját például a nemzeti összetartozás napjává nyilvánítaná, a honvédelem erősítésére pedig önkéntes, honi gárdát hozatna létre a kereszténydemokrata képviselő.

2007. 06. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyszer még megérhetjük, hogy nemzetbiztonsági vezetőket, rendőrkapitányt vagy vám- és pénzügyőrparancsnokot nem szigorúan titkos ülésen hallgatnak meg politikai ügyekben a parlament bizottságaiban, hanem szakmai kérdésekben?
– Bizonyára. Erre utaló apró jelek voltak is a nemzetbiztonsági bizottság ülésén. Ennek eredményeként, amikor megkérdeztem, hogy titkosítani kívánják-e az elhangzottakat, akkor azt mondták, igazából néhány napos jegyzőkönyv-áttekintési időt kérnek, és ezután a dokumentum egy része nyilvánosságra hozható. Demeter Ervin fideszes képviselőtársam és én vetettük fel, hogy nem helyes gyakorlat ötven évre titkosítani mindent, ami elhangzik a bizottság ülésein. Bízunk benne, hogy hamarosan a nyilvánosság elé kerülhetnek majd az ott elhangzottak.
– Demeter Ervin az ülés után úgy nyilatkozott: bebizonyosodott, hogy a Nemzetbiztonsági Hivatal (NBH) rendellenesen működött, és ezért is tisztázni kell azt a kapcsolatot, ami az Egymásért Egy-másért Alapítvány és az NBH között fennállt. Mit kell érteni a rendellenes működés alatt?
– Annyit el lehet mondani talán erről, hogy az NBH volt főigazgatója több ízben járt a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnokságának (VPOP) vezetőjénél, és ezeken a látogatásokon több alkalommal is felhozta az alapítvány ügyét. Ez mindenképpen sajátos. Ezek után elgondolkodhatunk azon, hogy az alapítvány kuratóriumában részt vevő, jelenleg is az NBH-nál dolgozó személy miatt kereste fel a parancsnokot a főigazgató, vagy más miatt.
– Galambos Lajosnak ezért kellett lemondania az NBH főigazgatói posztjáról?
– Nyilvánvaló, hogy ennek az ügynek köze van ehhez. Amikor erről érdeklődtünk, nem indokolták a főigazgató lemondását. Szilvásy György nemzetbiztonsági szolgálatokat felügyelő kancelláriaminiszter csak annyit mondott, hogy Galambos Lajos kérte a felmentését, és ő ezt elfogadta.
– Tehát Galambos Lajos még főigazgatóként megpróbálta befolyásolni az Egymásért Egy-másért Alapítvány ellen folyó eljárást?
– Ezt mindenki cáfolta idáig a bizottsági üléseken. A VPOP parancsnoka és Szilvásy úr is azt mondta, hogy törvénytelenséget nem követett el az NBH főigazgatója, és nem kívánta befolyásolni a nyomozást.
– Az normális, hogy az utóbbi időben szinte már több szó esik az NBH botrányairól, mint bármelyik minisztériumról vagy az igazán fontos kérdésekről, például az egészségügy, az oktatás helyzetéről, a gyermekszegénységről?
– Ha egy országban állandóan a titkosszolgálatokról szólnak a hírek, az nagyon komoly károkat okoz az állam biztonsági rendszerében. Az ország érdeke az lenne, hogy a szolgálatok titokban működjenek, a törvények betartása mellett. A jelenlegi helyzet azonban nem a szolgálatok hibája, hiszen ők úgy végzik a munkájukat, ahogyan a politikai irányítóik ezt tőlük elvárják, kikövetelik. Amikor kormányhatározat születik a szolgálatok átszervezéséről, amikor arra kényszerülnek ezek a szervezetek, hogy politikai megrendeléseknek próbáljanak eleget tenni, akkor rendkívül sok hiba csúszhat a gépezetbe. Példátlan, hogy az NBH jogértelmezéseket hajt végre, és utána közleményben fenyegeti meg a békés demonstrálókat, hogy pszichikai bűnsegédek lehetnek, ha részt vesznek bizonyos tüntetéseken. Az is elképesztő és eddig példa nélküli, hogy ráküldik újságírókra a szolgálatok embereit. Egy jogállam nem így működik. Azt látom, hogy a szolgálatok olyan nyomás alatt állnak, ami már az ország biztonságát teszi kockára, mivel nem tudnak a saját feladatukkal foglalkozni, mert ilyen politikai megrendeléseknek, elvárásoknak próbálnak eleget tenni.
– A napokban nemzetközi botrány szele csapta meg a magyar Gripen vadászgépek beszerzését is. Ön a KDNP alelnökeként vizsgálóbizottság felállítását kezdeményezte az ügyben. Nem lehet, hogy ebben a botrányban nemcsak a szerződést módosító Juhász Ferenc-féle honvédelmi tárcavezetés, hanem a szerződést aláíró jelenlegi ellenzék egyes tagjai is a kardjukba dőlnek?
– A szerződés aláírásakor nemzetbiztonsági államtitkárként dolgoztam, részt vettem a nemzetbiztonsági kabinet munkájában, ott voltam a Gripen-döntés meghozatalakor is 2001. szeptember 10-én. Számomra egyértelmű volt, hogy az Orbán-kormány azért választotta a Gripent, mert a svéd árajánlat tartalmazott egy olyan 110 százalékos gazdasági ellentételezést, amely a meglévő, beérkező ajánlatok közül a legkedvezőbb volt. Mind költségvetési, mind biztonságpolitikai szempontból, mind pénzügyi, gazdaságossági szempontból a legjobb döntés volt, ami vállalható a mai napig. A fölösleges képességek jelentős többletköltséggel járó későbbi megvásárlása viszont nehezen volt magyarázható akkor is és most is. A légi utántöltési képesség és precíziós bombavetési képesség beszerzése 108 milliárd forintról 210 milliárdra emelte a 14 darab Gripen vadászgép bérlésének költségeit. A Medgyessy-kormány azzal indokolta a szerződésmódosítást, hogy így válnak a vadászgépek NATO-kompatibilissé, azonban az elmúlt időszakban egyszer sem tudtuk hasznát venni ezeknek a többletképességeknek. Amikor felmerült a svéd televízióban a korrupció gyanúja, melyben egy osztrák üzletembert is megemlítettek, fontosnak tartottuk, hogy lépjünk ebben az ügyben, szerintem ezt elvárja tőlünk mindenki. Az ügy tisztázása közös érdek.
– Az Országgyűlés csekély többséggel ugyan, de nem fogadta el ön és Németh Zsolt indítványát, amely a Trianon-diktátum évfordulóját, június 4-ét a nemzeti összetartozás napjává nyilvánította volna. Az SZDSZ egyenesen hisztérikus módon utasította el a javaslatot. Hogyan tovább?
– Éppen hogy nem ment át a javaslat. Elszomorított, amilyen stílusban és tartalommal beszélt a szabad demokraták frakcióvezetője erről a szerintem alapvető nemzeti ügyről. Már-már elgondolkodhatunk ilyenkor, lehet-e még nemzeti közösségről beszélni, amikor a parlamentben ilyen alapkérdésekben sincs megegyezés. Nincs még egy ország a világon, ahol nemzeti sorskérdésekben ilyen típusú önmarcangoló, önsorvasztó vitákat folytatnának le a politikusok. Mindez komoly károkat okoz. A mostani javaslatunk nem szólt másról, csupán arról, hogy induljon el egy egészen apró lépés, amely a társadalom nemzettudatát erősítené. Mivel a fiatalok kevés ismerettel rendelkeznek a határon túli magyarságról és az országcsonkításról, ezen hiányosságon is javítana valamelyest a javaslat. Klebelsberg Kunó gondolata a mérvadó, aki úgy fogalmazott, hogy háromféle hazafiság létezik: a szónokló, a kesergő és az alkotó. Trianon a magyarság 1100 éves történelmének a legnagyobb tragédiája, amely lélekben is öl, megoldatlan problémákat halmoz fel bennünk, frusztrációkat generál. Éppen ezért kezelni kell a helyzetet. Sosem kell feladni, főleg nemzeti ügyekben nem szabad meghátrálni.
– Egy másik nemzeti ügynek tekintett javaslat, a honi gárda ügyében már ötpárti egyeztetést kezdeményezett. Miért éppen honi gárda, miért nem nemzetőrség? A nemzet szó már el sem hangozhat egy javaslatban, hogy az egyetértés megszülethessen?
– A honban a haza és a honvédelem is benne van. A honvéd kifejezés gróf Széchenyi Istvántól származik. Így aztán mégiscsak nemzeti kötődésről van szó. Egyébként nem az elnevezés a legfontosabb, hanem a tevékenységi kör. Kevésbé közismert, de valamennyi NATO-tagországban létezik tartalékos rendszer, olyan önkéntes védelmi szervezet, ami a honi gárdának felel meg. A honvédelmi bizottság támogatta az indítvány tárgysorozatba vételét, azonban az általános vitára való alkalmasságot már nem. Szerintem kormánypárti képviselők is érzik, hogy szükség lenne egy ilyen szervezetre, hiszen drasztikusan csökkent a Magyar Honvédség létszáma az elmúlt 10-15 évben, 120 ezerről 20 ezerre. A harcoló erők külföldön vannak lekötve, expedíciós hadműveletekben. Gyakorlatilag a honi terület védtelen bármilyen veszéllyel szemben.
– Korábban azzal érvelt, hogy a Fidesznek át kellene gondolni Gyurcsány Ferenc felszólalásainál a kivonulást. Most is fenntartja véleményét, a kormányfő már az őszödi beszédét is újraértelmezte…
– Ez a direkt és az indirekt „politikai hadviselés” módszertani különbözőségének parlamenti megjelenítését érintő megnyilvánulás volt a részemről. A frakciószövetség viszont úgy döntött, hogy továbbra is kivonulunk. Kivonulástól vagy bent maradástól függetlenül Gyurcsány Ferenc politikai és erkölcsi értelemben egyaránt elfogadhatatlan számunkra.
– Azt a célt, hogy Gyurcsány Ferenc távozzon a hatalomból, ugyanolyan forgatókönyv alapján tartja elképzelhetőnek a KDNP is, mint a Fidesz, tehát kizárólag egy érvényes és eredményes népszavazás csikarhatja ezt ki?
– Kereszténydemokrata politikusként, idealista emberként hiszek abban, hogyha az adott közösség megvonja a bizalmat a politikai hatalom birtokosaitól, akkor egy demokráciában azoknak le kell vonniuk a konzekvenciákat, és le kell mondaniuk. Ezért se becsüljük le a népszavazás erejét. Sokan mondják, hogy egy eredményes referendum sem ingatná meg Gyurcsány Ferenc pozícióját. Mi azonban a Fidesszel együtt abban bízunk, a miniszterelnöknek már annyira elfogyott a hitelessége, hogy nem bírhat ki még egy csapást.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.