Minden illúzióját elveszti a magyar ipar maradékának aktivitásáról, aki meglátogatja a Csepel Művek egykori üzemeinek csontvázait. A Dél-Pest felét egykoron elfoglaló gyárváros ma már kiüresedett rozsdaövezet, csak néhány kisebb lakatoscég, és egy hőerőmű működik a területen. Meg persze a hulladéktelepek. Galvániszapot például két telken is őriznek, egy kisebb kupacot a Terelő utcában, egy nagyobbat pedig a Motorkerékpár utca közepén. Az utóbbi telephelyet nagy, vörösre festett, acél tolókapukkal zárják el az utcafronton a közlekedés elől. A szomszédjában most újítottak fel egy épületet, amelynél kezeslábasba öltözött munkás festegeti a földszinti ablakok rácsait. Mint mondja, munkásszálló lesz a renovált gyárépületből, a belső felújítás már elkészült, nyáron be is költözhetnek a bérlők. Jó levegőre itt nem számíthatnak, hiszen egy sarokkal arrébb két ember magasságú tornyokban összepakolt, fóliával letakart galvániszapos hordók sorakoznak.
A Motorkerékpár utcai hulladéktelepre egyébként azóta is fuvaroznak hordókat. Ott jártunkkor közel ötven gázolajos és egyéb hordó pihent a galvániszapos bálák mellett, szintén fóliával letakarva. A hordók alatt barnára színezte a földet az ismeretlen eredetű mocsok.
A csaknem félszáz, újabb fémhordóra Németh Szilárd, a kerületi képviselő-testület fideszes frakcióvezetője a múlt hét második felében hívta föl a figyelmet, hivatkozva a XXI. kerületi polgármesteri hivatal városépítési irodájának hivatali helyiségében 2007. június 25-én készített hivatalos feljegyzésre. Ebben Szommer Tamás önkormányzati ügyintéző a „galvániszap-lerakat” ellenőrzéséről azt írta, hogy az ingatlan északi részén ismeretlen eredetű hordók találhatók.
– A hordók szabványméretűek, tartalmukat megvizsgálni nem állt módomban. Azon a területrészen állnak, ahol a telephelyet a Murus Zrt. bérli. A Fríz Kft. felszámolójától telefonon megtudtam, hogy a hordók nem a cég tevékenységéből származnak. Elmondása szerint a hordókkal kapcsolatban a Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség a felszámolóval és a Diamond Build Kft. ügyvezetőjével tartott közös szemlét az ingatlanon. A szemlén bizonyos Hajts Attila úgy nyilatkozott, hogy a hordók tartalma fáradt olaj. A felszámoló a nyilatkozat birtokában felkért egy szakcéget a fáradt olaj ingyenes ártalmatlanítására, azonban mintavételkor kiderült, hogy a hordók tartalma feltehetően festék, hígító, illetve egyéb szervesoldószer-származék, ezért bejelentést tett a felügyelőségen – áll a feljegyzésben.
Ismeretes, a Duna melletti területen 2003 óta illegálisan tárolt 1200 tonna, nehézfémeket tartalmazó, rákkeltő veszélyes hulladék elszállítását a helyi Fidesz évek óta szorgalmazza, csakhogy a mérgező anyagot ide szállíttató szigetszentmiklósi Fríz Kft. csődbe jutott. Mivel sem a baloldali vezetésű önkormányzat, sem a környezetvédelmi tárca nem lépett, az ellenzék idén februárban a nyilvánossághoz fordult. Azóta kiderült, hogy az önkormányzat havonta bruttó 400 ezer forintnyi közpénzt fizet Kál Károly SZDSZ-es önkormányzati képviselő és helyi pártelnök cégének, a Korund Kft.-nek a galvániszap ellenőrzéséért.
A Csepel Művek másik, Terelő utcai telepén a veszélyes anyagot takaró fóliát június elején valakik felgyújtották, ám az „ellenőrök” nem tudtak az esetről, mint ahogy a Motorkerékpár utcai újabb hordókról sem, pedig a nagy lakatokkal lezárt területre minden bizonnyal csak engedéllyel lehet bejutni.
– Én csak június 13-án szerződtem az önkormányzattal, vélhetően azelőtt kerültek oda az új hordók – közölte lapunkkal Kál Károly, aki nem érzi összeférhetetlennek a megbízását. Mint mondta, erről papírja van a közigazgatási hivataltól. – Csak a Fidesz akar engem befeketíteni – mondta.
Ezzel szemben Orosz Ferenc MSZP-s alpolgármester korábban megerősítette: az új szerződésig csak napi kétszeri ellenőrzés történt, a fóliatűz óta négyszeri járőrözést írtak elő. Kál kiemelte, hogy ők most „önkéntesen” hússzor látogatnak el a telepekre, és az ellenőrzéseket írásban és digitális fényképekkel dokumentálják. Orosz Ferenc kérdésünkre tegnap csak anynyit mondott, hogy július 16-ig szabadságon van. – Nem hiszem el az újabb hordókról szóló történetet, a polgármesteri hivatal feljegyzését pedig nem ismerem – fűzte hozzá.
A lapunk birtokában lévő fotókon viszont jól látható a hordókat szállító Murus Zrt. teherautója. A terézvárosi Nagymező utcai mélygarázsbotrányban kivitelezőként is főszerepet játszó cég vezetőit hibába kerestük: a titkárságon visszahívást ígértek, azonban lapzártáig senki nem jelentkezett a Murustól.
Egyértelműen vezet a Fidesz a többi párt előtt