Románia területvédő és oszthatatlan

Megdöbbentő, de a szakemberek számára korántsem meglepő dokumentum született, amikor Románia megalkotta a NATO-csatlakozását követő első nemzeti biztonsági stratégiáját. Miközben a Magyar Köztársaságban létrehozott hasonló dokumentum annyira bízik az euroatlanti integrációban, illetve a NATO oltalmában, hogy el sem tud képzelni egy hagyományos értelemben vett katonai konfliktust az Európai Unió közép-európai régiójában, a románok továbbra is területvédelemre rendezkednek be, és konfliktusforrásnak tekintik a szomszédos nemzeteket és a határaikon belül élő kisebbségeket.

2007. 07. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miközben a magyar biztonsági stratégia szinte mindent alárendel a NATO- és EU-csatlakozás által nyújtott előnyök érvényesítésének, mivel ebben a szövetségben „az egyes országok sajátos nemzeti érdekeinek jelentős része közös érdekekbe ágyazódik”, Románia nemzeti biztonsági stratégiája külön fejezetet szentel a nemzeti érdekek védelmének. Úgy látszik tehát, hogy Románia nem adta fel a szuverenitásának önálló védelmét. A nemzeti védelmi stratégiájuk szerint a nemzeti érdekek elsősorban a haza lakosságára vonatkoznak.
Hangsúlyozzák, hogy a biztonságot csak a nemzeti érdekek garantálása biztosíthatja. A román nemzeti érdekekbe pedig bekerült a teljes jogú EU-tagság és a felelősségteljes NATO-tagság mellett a „román állam integritásának, egységességének, szuverenitásának, függetlenségének és oszthatatlanságának fenntartása” is. Románia tehát „oszthatatlan”, és ezt deklarálja is. Keleti szomszédunk ugyanakkor nemzeti értékei közé sorolja a kultúra, a nemzeti identitás és a „spirituális élet” megszilárdítását és védelmét, vagyis védeni kívánja a nemzetét a globalizációs folyamatoktól.
Biztonsági környezet
A magyar biztonsági stratégia a globalizációról úgy beszél, mint a kölcsönös függőség formájáról, és ennek erősödése nyomán a dokumentum szerint módosult a nemzeti érdekek tartalma és megjelenésük formája.
Románia stratégiájának viszont az egyik alapvetése éppen az, hogy globális szinten a világ továbbra is nagymértékben konfliktusos jellegű marad. A konfliktusok fő motorja pedig például etnikai, vallási, kulturális és ideológiai természetű identitásbeli különbözőség lehet. A globalizáció tehát a románok szerint ugyanúgy jelent lehetőséget, mint új kockázatokat és fenyegetéseket. Ebben a környezetben egyetlen ország sem tud izolálódni vagy semleges maradni, egyik sincs biztonságban és egyik sem akar a globális folyamatokon kívül maradni. Alapvetően ugyanis a globalizáció gazdasági fejlődés és prosperitás esélyét jelenti az egyes államok számára, de csak azon országoknak, amelyek képesek kihasználni az adódó lehetőségeket. Aki viszont kimarad, vagy lemarad, a román felfogás szerint a legnagyobb kockázatot eredményezheti a régióban. Ezzel összefüggésben tehát egész térségeket érinthet az instabilitás, a konfliktusok terjedése, a szegénység és az ebből adódó frusztráció, és ez hozzájárul az újabb kockázatok és fenyegetések elterjedéséhez.
Az említettek némelyike Románia biztonságára is befolyással van – szögezi le ellentmondást nem tűrően a románok nemzeti biztonsági stratégiája. Mint írják, regionális szinten, Közép-, Kelet- és Délkelet-Európában továbbra is fennállnak vagy intenzívebbé válnak a régi vitákból eredő etnikai vagy vallási, területi, szeparatista vagy a meglévő határokat kétségbe vonó feszültségek. Magyarország neve itt nem hangzik el, így az optimistábbak inkább Románia keleti határaira tekintenek. Az viszont egyértelmű, hogy Románia továbbra is konfliktusforrásnak tekinti a határukon belül élő kisebbségek ügyét.
Kockázatok
Magyarország biztonsági helyzete szilárd, biztonságának alapvető garanciája a NATO és az EU keretein belül folytatott együttműködés – jelenti ki a Magyar Köztársaság nemrég elfogadott nemzeti biztonsági stratégiája, szinte teljesen kizárva egy hagyományos katonai konfliktus elleni önálló védekezés kényszerének lehetőségét.
Románia azonban nem bízik ennyire a NATO-csatlakozás „korlátlan lehetőségeiben.” A románok biztonsági stratégiájukban úgy fogalmaznak: bár egy klasszikus háború, egy konvencionális katonai agresszió valószínűsége nagyon kicsi, kockázatának figyelmen kívül hagyása mégis nagymértékben sebezhetővé tenné Románia biztonságát és a felvállalt nemzetközi kötelezettségek teljesítését.
Keleti szomszédunk tehát nem tartja elképzelhetetlennek, hogy közvetlen konfliktus alakulhat ki a határainál, és erre a nemzet védelmében fel is kíván készülni. A stabilitást zálogát pedig nem másban látja, mint a „jó kormányzásban”. Mint fogalmaznak, „a biztonság konszolidálása során Közép-, Kelet- és Délkelet-Európa új demokráciái számára fontos tényező a közügyek hatékony ellátása, a hatalom felelős gyakorlása. Ezeknek a követelményeknek a jó kormányzásnak kell eleget tennie, amely területen Románia – a régió legtöbb országával egyetemben – jelentős előrelépéseket tett a kommunista rezsim megszűnése óta.
Arra persze nem térnek ki, hogy a posztkommunista kormányok működése okozhat-e gondokat a közügyek hatékony ellátásában, és ezért az egyik fő forrása lehet-e a térség instabilitásának.
Kémhálózat
A magyar kormány az elmúlt években folyamatosan leépítette a Magyar Honvédséget, és ezután arra készül, hogy megszünteti a katonai titkosszolgálatokat. Szakértők szerint ez azért életveszélyes, mert ha egy állam nem rendelkezik ütőképes haderővel, akkor a nemzetbiztonsági szolgálataira kell támaszkodnia, hogy időben értesüljön a készülő agresszióról, konfliktusokról. Románia nem követte el ezt a hibát. Mint a biztonsági stratégiájukban írják, a hírszerző szolgálatokat olyan szervezeteknek tekintik, amelyek sajátos tevékenységi jellegükből adódóan képesek a kihívásokra válaszokat adni, és előre jelezni a biztonsági környezet változásait. Ezért Románia a nemzeti felderítő, elhárító és biztonsági tevékenységek fejlesztését tervezi, méghozzá úgy, hogy egy csúcsszervet, úgynevezett „nemzeti hírszerző közösséget” hoz létre. Ez a szervezet intézményesített módon biztosítja a felderítő, elhárító és biztonsági szolgálatok együttműködését. A szolgálatokat tehát nem összevonják – ahogyan azt Magyarországon tervezik –, hanem megőrzik sajátos jellegüket és feladatkörüket, ugyanakkor tevékenységük stratégiai szinten összehangoltabb lesz. Így megmarad a szakspecifikus tevékenységek önálló elvégzése, ugyanakkor nemzeti szinten lehetővé válik a különböző képességek egységes alkalmazása. Így könnyebb lesz az együttműködés a NATO-val és a nemzetközi szervezetekkel, illetve a közös információszerző, -értékelő és -felhasználó tevékenység hatékonyságát növelő nemzeti programok megvalósítása.
Perspektíva
Románia a NATO-csatlakozása előtt különféle ígéretekkel bombázta a szövetség döntnökeit. Azt ígérték például, hogy „fő stabilitási tényezővé válnak Közép- és Délkelet-Európában, ami jószomszédi kapcsolatainak fejlesztésén keresztül jut kifejezésre”. Az viszont több mint elgondolkodtató, hogy ennek tükrében mit írtak le a hazánkkal kialakítandó viszonyról. Eszerint „a két ország közötti kapcsolatok a történelmi megbékéléstől eljutnak az autentikus partnerségig”. Arról viszont szintén nem szólnak, hogy szerintük miért nem jutottunk még el a történelmi megbékéléshez. Talán majd most jöhet el ez az idő, elvégre befogadta őket is a NATO.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.