Harc a „szünetelő” szárnyvonalakért

Miközben Garamhegyi Ábel, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium államtitkára, a szaktárca bársonyszékének egyik várományosa a vasúti mellékvonalak megszüntetéséről nemrég azt mondta, hogy az nem járt jelentős megtakarítással, és ha az utasok igénylik, újraindítják a forgalmat az érintett szakaszokon, Kóka János leköszönő tárcavezető közel harminc további szárnyvonal megszüntetését tervezi. A gazdasági tárca márciusban kezdte felszámolni a szerinte kihasználatlan, csaknem hetven vidéki szárnyvonalat. Ezzel gyakorlatilag ellehetetlenítették egyes térségek közlekedését. Garamhegyi erről szólva kijelentette: nem megszüntették, hanem csak „szüneteltetik a forgalmat az érintett vonalakon”. A zöldek és a közlekedési szakemberek nagy része szerint azonban történelmi bűn volt eddig is a vasúthálózatban meglévő infrastruktúra felszámolása.

2007. 08. 07. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több konferenciát is tartottak pár hónappal ezelőtt a Magyar Közlekedés Klub szervezésében a térségi vasutakról, amelyeken a MÁV Zrt. és a parlament szakértői is kénytelenek voltak elismerni, hogy nem jó megoldás a szárnyvonalak esztelen fölszámolása, hiszen ez legfeljebb egy-két milliárd forint megtakarítást jelent, és teljesen ellentétes az európai uniós törekvésekkel.
Lepesi Zoltán, a MÁV Zrt. területi igazgatója például a júliusi balassagyarmati vasúti konferencián arra utalt, hogy a vasutasok sajnos azt teszik, amit hagynak nekik, és a vasút a hetvenes-nyolcvanas évek óta nem kap elegendő forrást a fenntartásra és a fejlesztésre. Hozzátette: térségi közösségi közlekedésben kell gondolkodni, benne helyi érdekű vasutakkal, térségi közlekedési szövetségekkel.
A mezőhegyesi konferencián Kaposvári Péter, a MÁV Zrt. területi igazgatója arra mutatott rá, hogy az átalakulásokat a vasút mindig megszenvedte, az áruszállítás visszaesése miatt közúti, egyéni közlekedési eltolódás következett be. A szakértő szerint is sok negatív tapasztalata volt a vasúti szárnyvonalak megszüntetésének, és mindenképpen tisztázni kellene a mellékvonalak szabályozását.
G. Szűcs László parlamenti szakértő megerősítette, hogy az igazi szakemberek szerint alapvető szükség van a vasútvonalakra. A hetven vasúti vonal leépítési terve nem a MÁV-középvezetés véleménye, ez ellentétes a reformtörekvésekkel és az európai uniós irányelvekkel is – fűzte hozzá.
Mészáros Péter, a Magyar Közlekedés Klub elnöke arról tájékoztatta lapunkat, hogy a környezetvédők és a vasúti szakértők közös állásfoglalása már határozottabban fogalmaz, és a vasút fejlesztése érdekében konkrét lépéseket követel a kormánytól.
Az állásfoglalás szerint a kormány a döntéseinél ugyanis nem vette figyelembe azt, hogy azért alacsony az utasszám a mellékvonalak jelentős részén, mivel ezek a vonalak rendkívül elhanyagoltak. Nem számolt azzal, hogy felújításuk esetén az utasszám jelentősen növekedhet. Nem vette figyelembe azt sem, hogy a növekvő energiaárak és a szigorodó környezetvédelmi követelmények az elkövetkező években jelentősen felértékelik a vasút szerepét. Nem vizsgálta azt sem, hogy a menetrendek jobb összehangolásával milyen eredmények érhetők el. Nem számolt azzal, hogy a közúti infrastruktúra sok helyen ugyanolyan rossz állapotban van, mint a vasúti, és így annak a felújítása még többe kerülne, mint a vasúté. Figyelmen kívül hagyta továbbá, hogy azokon a vonalakon, ahol az árufuvarozás megmarad, gyakorlatilag nincs megtakarítás.
A szakértők szerint a kormányzat kísérletet sem tett a meglévő vasútvonalak feladattal történő ellátására. Magyarország az egyetlen, ahol a postát – a vasútét is – közúton szállítják, ahol logisztikai központ épülhet vasúti kapcsolat nélkül, ahol a külföldi kamion tankolás és útdíj megfizetése nélkül áthaladhat.
A magyar gazdaság finanszírozási problémáinak megoldásaként a gazdasági és pénzügyi kormányzat a vasút újjáépítése, korszerűsítése, feladatokkal történő ellátása helyett elsorvasztását, fokozatos felszámolását végzi. Ennek során a hatályos törvények kijátszásával a személyforgalom szünetelése jelszavával gyakorlatilag az enyészetnek adja át a meglévő nemzeti vagyon egy részét. Ha ugyanis eltűnik a vasúti pálya, akkor már nincs esély és indok az újbóli forgalomfelvételre, és a nagy költséget felemésztő bontási, rekultivációs feladatok is elmaradhatnak.
A gazdasági kormányzat 19 vasútvonal közútra terelésével milliárdos megtakarításokat ígért a közvéleménynek. Az előzetes hatástanulmányok nélkül meghozott döntés hozadéka az elvártnak a töredéke, ugyanakkor az utasok egy része többet fizet, kényelmetlenebbül, rosszabb közérzettel, hosszabb ideig utazik. A tarifa- és kedvezményrendszer végig nem gondolt átalakításával a munkába és iskolába járás költségei lényegesen megemelkedtek. A vasúti pályahasználati díjrendszer a mellékvonalakat hatványozottan sújtja – ismertette a közös állásfoglalás lényegét Mészáros Péter.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.