A kiszáradt föld embere

A kormányzat által önkényesen kiemelt városok, fejlesztések mellett lassan szellemtelepülésekké válnak az egykor virágzó magyar tanyák, ahol olyan elementáris gondokkal küzdenek az emberek, mint az ivóvíz hiánya. A sikeresnek vélt élethez szükséges körülmények a vidéken élő fiatal nemzedékek jó részét is a nagyvárosba csalják, így amíg hiányzik az érdek, ami a vidéket is Magyarország részének tekinti, addig hazánk egyre kisebb és kevesebb lesz.

Pilári Darinka
2007. 10. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szürke, árnyas szobából a szabadba indulva elérünk oda, ahol a talpalatnyi zöld alatt nem beton bújik meg, ahol a messziről jött ember – ahogy a faluban az idegent nevezik – érthetetlen távolságot érez a természet és az élete között, és a helybéli beszéli az anyaföld nyelvét. A Kecskeméttől alig huszonöt kilométerre fekvő takaros, hatszáz éves, egykori ősi kun település mindmáig őrzi az élet esszenciáját. Az ott élők többsége jól ismeri a természetet, amelynek törvényei szerint élnek – kiegyensúlyozottan. Fülöpjakabon és környékén az emberek a falutól néhány kilométer távolságban élnek tanyákon, mialatt hazánk népességének közel kétötöde tizenegy városi csomópont közül egyben biztosan fellelhető. A két életforma azonban az idő előrehaladtával egyre jobban távolodik egymástól, nemcsak térben, hanem mentálisan is.
Ebben a folyamatban a kormány már rég magára hagyta a társadalmat, csontot dobva az ördögi körben sínylődők elé. A falvak iskolái, hivatalai, közlekedő vasútjai nem gazdaságosak, mert kevés a gyerek, az ügyfél, az utas. Ami pedig nem gazdaságos, azt meg kell szüntetni, hiába alkotják hazánk gerincét az 1500 főnél kisebb lélekszámú települések.
Az élet itt a bizalom körül forog
A tanya egykor a „kettős szálláselv” szerint települt népcsoport időszakosan használt településegysége volt, majd tartós lakóhely, amelynek felszámolását és a gazdavilág ellehetetlenítését ötvenhét évvel ezelőtt kezdték meg, és kérdéses, hogy ez a folyamat befejeződött-e. A tőkefolyamatok erősödése mellett a tanyák nem lehettek vetélytársak, így megrekedtek egy szinten – bár ezt bizonyosan csak gazdasági értelemben lehet mérni.
– A mi erősségünk, hogy itt közösség van, ahol összetartanak az emberek – mondja büszkén Csáki Béla polgármester. A falut öt percbe se telik körüljárni, de távolabb az ország egyik legsűrűbb tanyavilága öleli körül a települést, ahol majd kétszer annyian (750-en) laknak, mint a belterületen. Itt Szabók, Csákiak, Ráczok élnek – sorolja a polgármester a helybéli családok nevét, ő ugyanis személy szerint ismer mindenkit. Nem is lehetne ez másként, hiszen életük több szinten a bizalom köré szerveződött. – Ha például temetőtakarítás van, amit a szűkös anyagi helyzet miatt nem tudunk megfizetni, akkor összejön akár negyven ember is, hogy rendbe tegye – meséli Csáki Béla, aki ontja magából a helybéli történeteket. Szavait azonban félbeszakítja a tanyagondnok érkezése, mert az óra dél felé jár, és indul az ebédszállítás.
A tanyavilágban lakók fele ugyanis idős ember, akinek a gondnok, Polyák Tibor a köldökzsinór a kint élők és a falubeliek között. Segítségét azért is szívesen fogadják, mert jól ismerték édesapját is, így a bizalom megalapozott. Tibor beszáll a falubuszba, és elhagyva a községtáblát, befordul egy zöldellő mező irányába. A döngölt utat többnyire csak színe különbözteti meg a földekre vezető utaktól, de a sofőr régi ismerős. Ott fordul be az egyik házhoz, ahol már kerékvájat sem jelez nyomot.
– Jó napot, Termol néni! – köszön be a 86 éves asszony vályogházába, aki hamar megjelenik az ajtóban, örül a vendégnek, bár egyre nehezebben jár. Az épület korát leginkább az udvaron álló terebélyes diófa írja le, amelyet akkor ültettek, amikor a család odaköltözött. Termol néni egyetlen társasága a kutyája, aki „idősféle”, ahogy ő mondja. Talán a ritka társaság teszi, hogy az asszony távozásunkkor sűrűn ismételgeti: – Köszönöm, hogy eljöttek, örülök, ha meglátogatnak!
A tanyasi öregek gyermekei már rég elköltöztek a vidékről, akad olyan férfi a szomszéd tanyán, aki azt meséli, a fia még szégyelli is, hogy efféle helyen él. Az emberek többsége Fülöpjakab környékén hagyományos tanyasi lakos. Számukra az élet keserűsége nem körülményeikben rejlik, hiszen gondjaikat igyekeznek megoldani.
Kiszáradunk?
A vidék lakóinak betevőjét egykor a szőlőtermesztés adta, majd a kertészkedés. A tanyák többsége a dűlőutak mentén alakult ki, vagy a vízlelőhelyek szórták szét a családokat. – Ezek már nem tanyák, ahol őseink egykor öt-hat gyermeket is felneveltek – fogalmaz Csáki Béla. Megemlíti azt is, hogy nincs pontosan definiálva a magyar tanya fogalma. – A földhivatali bejegyzés szerint tanyaként és tanyaudvarként szerepel – mondja, s fejcsóválva meséli, hogy a tanyavilágot számszerűsíteni, az ott élők körülményeit számba venni is csak két éve tudták először, ekkor készült el ugyanis az első felmérés a Homokhátság helyzetéről. – Nálunk, ha valaki egy egyszerű hitelt szeretne felvenni, akkor a pénzintézet számára lakássá kell átminősíttetni a tanyát, mert az nem tudja eredeti fogalma szerint értelmezni – magyarázza.
A tanyákkal kapcsolatos véleményt azonban mi sem összegzi jobban, mint a polgármester azon kijelentése, miszerint: Mindenhol azzal jöttek, hogy nincs benne üzlet! A külterületen élők után az állam 3800 forintos fejkvótát fizet évente, ami szűkre szabja a lehetőségeket.
Ebben a helyzetben az önkormányzat levegő után kapkodva, leginkább csak leleményességére támaszkodhat, különben nincs támogatás. Ahhoz, hogy a tanyasiak ne legyenek az elszigeteltség rabjai, járható út kell – és nem jelképesen. Ne gondoljunk azonban betonútra, itt már az is megteszi, ha a földutat karban tudják tartani. Volt rá példa, hogy ezt az önkormányzat úgy tudta biztosítani, hogy mezőgazdasági utak fejlesztésére kiírt pályázaton indult, mondván, annak környezetében amúgy is több tanya húzódik.
A vízzel, a szennyvízzel és a gázzal már nincs ekkora szerencséje a tanyasi embernek. – A magas költségek miatt sokan viszszatértek a vegyes tüzelésre, persze gáz is csak korlátozottan van a háztartásokban – kezdi sorolni a körülményeket Csáki Béla. – Nincs esély arra sem, hogy a tanyákra kiviszik a vizet. Ha víz lenne, már a szennyvizet is meg kellene oldani, és ez utóbbi 2015-ig nem szerepel a kistérségek támogatásai között. Az emberek így mennek a víz után – s a polgármester rámutat három nagyobb tóra a térképen, amelyek már évekkel ezelőtt kiszáradtak. A vezetékes ivóvíz hiányát a tanyasi ember kútásással igyekezett pótolni. A kutak azonban legfeljebb 40-50 méter mélyek, és igen magas a nitráttartalmuk. A Homokhátság elsivatagosodását a környezetgazdálkodási szakemberek szerint a mezőgazdasági szerkezet átalakításával lehetne megoldani.
Szociális kiköltözők
Súlyos gondokat okozhat a közeljövőben az is, hogy országunk EU-csatlakozása óta érvénybe lépett az a kormányrendelet, amely az ivóvíz megengedett arzéntartalmát literenként 10 mikrogramm értékben maximálja. Azok az önkormányzatok, ahol ez az érték magasabb, 2006–2009-ig kaptak haladékot az arzénmentesítés megoldására. A kormány az önkormányzatoknak korábban azt az ígéretet tette, hogy ennek teljesítéséhez tízszázalékos önrész mellett állami és uniós támogatás jár majd. – Az önrész mértékét felemelték harminc százalékra, ez számunkra teljesíthetetlen – mondja Csáki Béla, elmesélve, hogy az emelés hátterében egy, a Nemzeti Fejlesztési Alapban történt átcsoportosítás áll. – Azt mondták, a négyes metróra kell a pénz.
– Azok, akik előbb panellakást vettek, és beköltöztek a városba, hamar rájöttek, hogy ők mégiscsak parasztgyerekek, és visszajöttek ide. Nekik a kinti kötődésük erősebb volt – magyarázza Csáki Béla. – Sajnos vannak, akik szociális kiköltözők, velük van a legtöbb gond. Ők azt hiszik, hogy itt majd könnyebb lesz az élet, de hamar jelentkeznek az önkormányzatnál segélyért. A városi emberek pedig a hagyományos tanyasiakkal szemben el sem tudják képzelni, hogy kevés pénzből is meg lehet élni. Az az igazság, hogy ahol nagyon messziről gyűlnek össze, ott nincs meg az egyetértés.
Magyarország területén a szociális kiköltözők magas száma főként a Szeged környéki Mórahalom és Pest megye tanyavilágában jellemző. Fülöpjakab tanyavilágában azonban nemigen van munkanélküliség.
Nemrég a falu is részt vett hat másik településsel abban a programban, amelyet a kecskeméti székhelyű Falugondnokok Duna–Tisza Közi Egyesülete vezényelt le, és amely megkapta a visegrádi országok közötti legsikeresebb projekt elismerést. A cél a nők munkavállalásának ösztönzése volt az aprófalvakban és a tanyavilágban, s úgy teljesítették, hogy a jelentkező nők falu- és tanyasegítőként a közösségi és szociális ellátásban helyezkedtek el. Molnárné Marika a programnak köszönheti munkahelyét, bár azt mondja, aki mentálisan egészséges és keres munkát, az talál is a környéken. – Ha más nem lett volna, akkor elmentem volna a „fóliába” dolgozni – utal a Fülöpjakabhoz tartozó üvegházra és a növénytermesztéssel foglalkozó kisebb gazdaságokra. Marika jelenleg a tanyagondnoknak segít és az iskolában dolgozik felváltva. Három gyermeke van, akik közül a nagyobbik Kecskeméten dolgozik, a többiek iskolába járnak. Hogy milyen a gyerekek viszonya a tanyasi élethez, az mutatja, hogy a legidősebb is hazajár a városból. – De a mai gyerekek a földet már nem fogják túrni, én ezt tudom. Nincs mit tenni – sóhajt fel.
Az EU „separated farm” névvel illeti a tanyát, ami annyit tesz: a településtől elválasztott farm, gazdaság. Az angol meghatározás azonban láthatóan nem hozza magával a tartalmi idomulást. Csatári Bálint geográfusként lapunk korábbi számában elmondta, úgy látja, nem törődünk a végekkel. „A finnek szinte erkölcsi kötelességüknek tartják, hogy mindegyiküknek legyen egy kis tóparti nyaralója” – fogalmaz.
Az uniós állampolgárok közül a nem gazdálkodók és nem hazánkban élők önálló ingatlanként (földrészletként) legfeljebb 6000 négyzetméter területtel kialakított tanya tulajdonjogát szerezhetik meg. Az Európai Unió hétéves haladékot adott Magyarországnak, hogy a külföldi természetes és jogi személyek termőföldtulajdon-szerzésére vonatkozó törvényi tilalmakat fenntartsa. A jelenlegi korlátozásokat így 2011-ben meg kell szüntetnünk.
A tájat telepöttyöző birtokok között így ma még nemzeti összetartozás is van, a végnapjait élő tanyák megvásárlása azonban hozzájárul a tanyavilág szétzilálásához. Fülöpjakabnak jelenleg 12-15 tanyája van külföldi tulajdonosok kezében, akik rendszerint csak az év egy bizonyos időszakában tartózkodnak itt. Szomszédainkat, Erdélyt és Ausztriát szemlélve azt látjuk, hogy ott a tanya a farm irányába fejlődött, tisztázva ezzel funkcióját.
Hazánkban viszont a tanya egyelőre homályos folt a kies pusztaságban, s élénken csak az ott élő idősebb nemzedék mindennapjaiban és szívében él. Utánuk, félő, hogy a magyar paraszti világ, a falu, a tanyai udvar csak a magyar népmesék kalandjainak színtere lesz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.