Ahogy azt a pösti elképzöli

Koltai Róbert népi vígjátéka után a néző csendben vakarja a fejét, hogyan lehet, hogy mostanában itthon semmi nem az, aminek látszik, semmi nem sikerül úgy, ahogy sikerülnie kellene. Az ivarosi bakterház nem indul, a történetmesélés döcög, a színészvezetés harmatgyenge, a gegek suták, a közhelyszerű poénok besülnek.

Muray Gábor
2007. 10. 27. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már-már az az érzésük lehetett a meghívottaknak, hogy Koltai Róbert filmje olcsóbb volt, mint a kampánya, akkora bulvárcsinnadratta volt a Corvin mozibeli vörös szőnyeges díszvetítés előtt és után kedden. Persze a Megy a gőzös hangsúlyozottan produceri film – méghozzá P. Koltai Gáboré, aki történetesen Koltai Róbert fia –, a legfőbb szempont tehát az eladhatóság. S mint ilyen, a Megy a gőzös eladható áru, már az alfa-pillanatban kasszasikernek számít, jól pozicionált, ügyesen kommunikált filmipari termék. Amúgy pedig – mint alkotás – olcsó, suta, maníros, halovány. A Megy a gőzös eltökélten az Indul a bakterház utódjának készült, Mihályfy Sándor ’79-es evergreenjének újrafőzése maréknyi Kusturica-fűszerrel. Az állomás, a bakter, a béreslegény adott, csak most körülöttük rezesbanda tombol, tetején habnak LL Junior is „berappel” a végén. A műfajra jellemzően nem a képi világ, hanem a játék és a történet hangsúlyos. És itt máris csetleni-botlani kezd a film: a színészválasztás dögunalmas, tucatnyian játsszák ugyanazt, amit két évtizede szünet nélkül (Koltai Róbert – a bárgyú, kicsinyességében is szerethető magabolondja, Pogány Judit – a felvágott nyelvű, cserfes feleség, Gesztesi Károly – az életet habzsoló pókhas, s a közülük kitűnő Gáspár Sándor – a szeszszagúan tántorgó, együgyű kispolgár). A főszereplő-választás pedig egészen érthetetlen: Szabó Kimmel Tamás és Egres Katinka tehetséges pályakezdő színészek, csak éppen olyan meszsze vannak a cigányidilltől, mint a filmbeli Ivaros állomása a Keletitől. Még az egyébként „elronthatatlan” Badár Sándor is olyan mondatokat kap a szájába, amelyeket kóbor cigányok nemigen szoktak. A harmincas években pláne.
Így aztán végleg elhasal Koltai vérbő, népi komédiája. Az ugyanis a baj, hogy éppen csak a vérbő humor, a népi eredetiség hiányzik belőle. A Grecsó Krisztián által írt, harmincas évekbeli áthallásos történet mozgatórugója a Barczikai Ősanya ereklyéje, amelyet díszvonaton hurcolásznak körbe az országban, csak hát ez a díszvonat egy szándékosan félrekapcsolt szemafor miatt az ivarosi állomásfőnök disznóóljában köt ki, és megkezdődik az őrület. Megkezdődne. Ha az Indul a bakterház frenetikus humora helyett nem a Szeszélyes évszakok-féle bohózatok sükebókasága vágna pofon, a Megy a gőzös hochmagyarban értekező kun parasztjai, operettcigányai annyira hitelesek, mint a harmincas évekbeli Kabos-filmekben a bajszos vidéki hős. Ugyanilyen mélyrepülésben hasít hosszú ideje Gálvölgyi, hasonlóan adta el a lelkét Szőke kapitány a Hasutasokban: az alulról táplálkozó pőre humort mindannyiuk esetében agyoncsapta a piac szabta manír.
A Megy a gőzösben legfeljebb a kosár tojás az autentikus, no meg a csongrádi vágányok között a gaz. Megint kaptunk a nyakunkba egy komédiát a paraszt-Magyarországról, ahogy azt a pösti elképzöli, s az most igencsak csekély vigasz, hogy a Koltai-féle báj azért csak-csak áthatja a filmet, s hogy trágárságnak a dialógokban végre nincs helye.
A végén mégiscsak sikerül felnevetni: a Vége főcím alatt futó bakik eredetiek, élek a gyanúperrel, hogy a stáb tagjai a forgatás alatt többet hahotáztak, mint a célközönség, amely most a kaszszáknál sorba állva szépen, kötelességtudóan sikeressé teszi a komédiát.
(Megy a gőzös – színes magyar vígjáték, 90 perc. Rendezte Koltai Róbert. Forgalmazza a Budapest Film.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.