Koncepció – koncepció nélkül

Németh György
2007. 10. 19. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szombaton hírül adták, hogy elkészült vagy vasárnapig elkészül a kormány egészségügyi pénztárakra vonatkozó koncepciója. Hétfőn napvilágra hozták, és aznap reggel letölthető is volt a kormánnyal és a kormánypártokkal bensőséges kapcsolatot ápoló napilapunk honlapjáról, de végül is csak délután 3 óra 41 perckor lett nyilvános, akkor került fel – némileg módosított formában – az Egészségügyi Minisztérium honlapjára. A délutánig végrehajtott legfontosabb változtatás az alcímben történt. Ez eredetileg mindössze annyi volt, hogy koncepció. Ez a továbbiakban is maradt, csak elé került néhány pluszinformáció. Így az, hogy részletes – hát nem az. Az, hogy a koalíciós megállapodás alapján alakították ki, de ezt a megállapodást hivatalosan nem tették közzé, amit akár a két koalíciós párt magánügyének is tekinthetünk. Végül a bővített alcímből megtudhatjuk, hogy azt társadalmi vita alapján is alakították, sőt annak hozadéka nem csupán azonos minőség a koalíciós megállapodással, hanem még meg is előzi. Tehát az alcím úgy is magyarázható, hogy a koalíció csupán megállapodásba foglalta azt, ami a társadalmi vita eredményeként megérlelődött. Ahogy jó demokratákhoz illik. Magam társadalmi vitáról még csak nem is hallottam.
A koncepciót három vonatkozásban lehet bírálni. Az első, hogy vajon jó célokat tűz-e ki? Ezen nincs vita, az egészségbiztosítási rendszer átalakításra szorul, régóta tudjuk. A második, hogy a célok elérésére kigondolt eszköz megfelelő-e? Az eszköz jelen esetben az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) helyére lépő, egymással az ügyfelekért versenyben lévő biztosítókat jelenti, melyek 51 százalékában állami, 49 százalékban magántulajdonban vannak, s céljuk (a kisebbségi tulajdonosoknak feltétlenül) a profittermelés. A kérdés: az egyetlen, rosszízűen és szakszerűtlenül monopóliumnak nevezett biztosító többel való felváltása és profitorientált szereplőként való megjelenése képes-e észrevehető mértékben növelni a rendszer hatékonyságát, az egészségügyi ellátás színvonalát minden egyéb más eszköz alkalmazásához képest? A nagyon visszafogott válasz az, hogy ezt meggyőző bizonyíték nem támasztja alá, bár a koncepció II. melléklete éppen erre tesz kísérletet. Itt olvasható, hogy egy idei vizsgálat (The Euro Health Consumer Index 2007) szerint, mely 29 európai ország egészségügyi rendszerét a betegek szempontjából értékelte, Magyarországé a büszkeségre okot nem adó 24. hely, s a kutatók arra jutottak, hogy a Bismarck német kancellárról elnevezett modell (mely a több biztosítóról ismerszik) fölénye nyilvánvaló a Beveridge angol szociálpolitikusról elnevezett modellhez képest (egyetlen biztosító van). Vagyis az „igazi” társadalombiztosítás fölényben van az állami rendszerrel szemben. A magyar rendszer pedig, bár előbbinek nevezik, valójában az utóbbi.
Csakhogy a két modell között nem csupán az egy és a több biztosító a különbség, hanem az is, hogy az egyetlen biztosító és az egészségügyi szolgáltatók azonos kézben vannak-e. Nálunk a szolgáltatók zöme nem állami, vagyis félúton vagyunk. Ráadásul az első helyezett Ausztria egészségbiztosítási rendszerének gerincét a hét tartomány és Bécs főváros lakosságának ellátásáért felelős, egymással versenyben nem álló Krankenkassék végzik, a néhány – jobbára a múlt örökségeként létező – szakmai, ágazati, munkahelyi stb. biztosító szintén nem versenyez és nonprofit, számuk és taglétszámuk gyorsan csökken. A harmadik helyezett Franciaország több-biztosítós rendszerében a legnagyobb biztosítónak (Régime Generale) kötelezően a lakosság több mint négyötöde tagja, a második legnagyobb a gazdáké (7 százalék körül), a harmadik a szabadfoglalkozásúak, tengerészek, kisvállalkozók stb. biztosítója (5 százalék), míg a maradékon 13 minibiztosító osztozik. A „csupán” 6–9. helyezést elérő északi országok beveridge-i rendszere úgy „állami”, hogy valójában a területi önkormányzati rendszeren alapul, ami lényegében azonos konstrukció a bismarcki Ausztriáéval. Szlovákia viszont, mely a koalíció mintaországa (versengő forprofit, nyereségérdekelt biztosítók) a lista 23. helyen áll, egy hellyel előz meg minket. A tanulság az, hogy a legtöbb egészségbiztosítási rendszer valamiféle mix, és nagyon óvatosan kell ragasztgatni a címkéket. Egyébként is, az európai országok ott vannak a listán, ahol nagyjából általános fejlettségük szerint lenniük kell. Szürke minden elmélet, de zöld az élet aranyfája – verselte hajdan Goethe.
A koncepció bírálatának harmadik vonatkozása az eszköz minősége. A koncepció ideologikus volta itt ütközik ki leginkább. Annyit ugyan tudunk, hogy a befektetők 18 megyére licitálnak, azé a megye, aki a legtöbbet ígéri. Budapesten és Pest megyében viszont azért folyik a licit, hogy melyik négy gyűjthessen tagokat, aminek lezárulta után mindegyikük kap egy területet. Azt viszont nem tudjuk, hogy az egészségpénztárak megalakulásához mekkora alaptőke kell. Csak hallomások vannak. Hol 50-60 milliárd, hol 100 milliárd forintról esik szó, hol ennyit várnak a pályázóktól, hol ez az összes alaptőke. Aligha illet meg a koncepció elnevezés egy olyan papírost, mely semmiféle felvilágosítással nem szolgál a szóban forgó összeg körülbelüli nagyságáról. A koncepció szerint – egyébként igen helyesen, és a befektetők elképzeléseivel egyezően – a finanszírozás alapvető technikáinak változatlanoknak kell maradniuk (német pont, HBCS, BNO stb.). Aligha képzelhető el más, mint a díjak kormányzati meghatározása. A koncepció szól arról, hogy a pénztárak képviselői ott ülnek a díjtételbizottságban, mely a díjakat évente felülvizsgálja. Erről a bizottságról semmi közelebbit nem tudunk, azonban egy komolyan veendő koncepcióból nem szabadna hiányoznia olyan alapvető információknak, mint a bizottság összetétele, elnöklése, az ülések gyakorisága, határozatképesség, felhatalmazása – mindenkire kötelező döntést hoznak, vagy csak javaslatot tesznek, s a szakminiszter vagy a miniszterelnök dönt. Kérdés, hogy milyen szakmai háttérre támaszkodik a díjtételbizottság. Az OEP utódszervezetének feladata marad a finanszírozási rendszer karbantartása? Vagy új helyre kerül az államigazgatásban, netán önálló és független szervezet lesz?
A fejkvótabizottságban szintén ott ülnek a pénztárak képviselői, ezenkívül – mint a díjtételbizottság esetén – semmit nem tudunk. Azt viszont tudjuk, hogy a fejkvóta az egészségügyi igénybevételi adatokra épül, tehát múltbéli adatokra, de hogy mettől meddig tart a „múlt”, nincs információ, akárcsak arról, hogy mely korcsoportoknak lesz „saját” fejkvótája (éves?, ötéves?). Minden kérdést nem lehet nyitva hagyni, mert parttalan vitákhoz vezet majd.
A fejkvóta számításánál a kor és a nem a két megkerülhetetlen változó, de a koncepció szerint még egyebeket is figyelembe kell venni, például a lakóhelyet. „Ismert, hogy az ország különböző részein eltérő összegeket fordítunk egy-egy ugyanolyan korú, nemű beteg ellátására”, amit a miniszterelnök előszeretettel minősít igazságtalanságnak, mivel számára azt jelzi, hogy a magasabb társadalmi státusúak nagyobbat markolnak a közös kosárból, miközben elkerüli figyelmét az a tény, hogy ennek oka lehet a nagyobb egészségtudatosság. És azt is, hogy a Rózsadombhoz hasonlított kelet-magyarországi megyék relációban ez a „lenyúlás” tényszerűen és általánosságban nem is igaz. A koncepció, ellentettjébe forgatva az „igazságtalanság” gyurcsányi jelentését, kiküszöbölésére a lakóhely figyelembevételét javasolja, vagy (?) azt, hogy „bizonyos nagy költségű, krónikus betegségeket is figyelembe vegyen a kvóta”. Majd elmondja, hogy „az örökölt szerkezeti és igénybevételi igazságtalanságok nagyok, csak többéves ütemezett átmenettel lehet a fejkvótáknál a kiegyenlítést megoldani”. Ebben mindenki megtalálhatja azt, ami kedvére való. Egyébként „szerkezeti igazságtalanság” csak egy esetben igazán nagy, mégpedig a gyógyfürdők esetén. De gyógyvíz nem folyik minden csapból, akik közelebb vannak hozzá, inkább élvezik áldásait az OEP terhére.
Befejezésül szólni kell arról, hogy miként fogják növelni a forprofit biztosítók az egészségügyi rendszer hatékonyságát. Nem azzal, hogy nem szerződnek alkalmatlan szolgáltatókkal, mert a rendszerben semmiféle kapacitástöbblet nincs (ez alól nagyon csekély a kivétel), másrészt így minősíthető szolgáltató sincs. A biztosítók valóban hatékony nyilvántartási és ellenőrzési rendszert építenek ki, betegirányítási rendszerük azonban nagyon merev lesz, de ez még elviselhető. A biztosítók valóban versenyezni fognak az ügyfelekért, de ez leginkább a marketingmenedzserek, imázsépítők stb. versenye lesz, ahogy a magánnyugdíjpénztárak esetén látjuk, ahol az alacsony hozamot produkálóktól nem dezertálnak a tagok, sőt.
A forprofit biztosító abban lesz érdekelt, hogy (nagyon egyszerű összefüggés) bevételei meghaladják kiadásait, de nem nagyon, és a többiekétől nem kirívóan elütő mértékben. Végül is a kötelező egészségbiztosítási piac a piacon lévők kollektív monopóliuma lesz: aki egyszer piacra lépett, az ott is marad, új szereplőnek piacra lépnie pedig gyakorlatilag lehetetlen. Növelik a hatékonyságot (amíg kényelmesen és egyszerűen lehet), de ugyanez elérhető lenne azzal is, ha az OEP keretén belül hoznánk létre a megfelelő ellenőrző szervezetet, amit az egymást váltó kormányok elszabotáltak. A biztosító három irányba mozdulhat: a járulék emelését vagy a szolgáltatási csomag szűkítését kényszeríti ki, vagy – és ez a legvalószínűbb – a vizitdíjak emeléséért és még nem ismert önrészfizetési konstrukciók bevezetéséért száll harcba. A biztosítók számára ennek hallatlan előnye, hogy sokak számára még az indokolt igénybevételt sem teszi elérhetővé. Ez a profitabilitás (nyereségtermelés) legbiztosabb útja. De nem az egészségvagyon gyarapításáé.

A szerző közgazdász, szociológus

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.