Ombudsman szűkített hatáskörrel

Ötpárti egyezséggel, hét év huzavona után és nagymértékben felpuhított változatban, de aláírták hétfőn a parlamenti frakciók képviselői a jövő nemzedékek ombudsmanjáról szóló törvényjavaslatot. Információink szerint Sólyom László köztársasági elnöknek egyelőre két jelöltje van a posztra Nagy Boldizsár és Fülöp Sándor személyében.

2007. 10. 19. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fülöp Sándor vagy Nagy Boldizsár lehet a környezetvédelmi kérdésekben komoly vizsgálati hatáskörű jövő nemzedékek ombudsmanja – értesült lapunk. Nagy Boldizsár nemzetközi jogász szakértőként részt vett többek között a bős–nagymarosi vízlépcsőről szóló tárgyalásokon a hágai Nemzetközi Bíróságon, de a Külügyminisztérium konzulenseként a tiszai ciánszennyezés ügyében is segítette az egyeztetéseket.
Az ügyészi tapasztalatokkal is rendelkező Fülöp Sándor a környezetvédelmi ügyekben a zöldek és a civil emberek jogi képviseletét felvállaló EMLA nevű szervezetet vezeti. Az 1992-ben alakult egyesület évente 30-40 ügyet visz, egyik fő kikötésük, hogy üzleti vállalkozások képviseletét nem vállalják. Fülöp azért is került a lehetséges jelöltek közé Sólyom László köztársasági elnöknél, mert a jövő nemzedékek parlamenti biztosa magáncégeknél is vizsgálódhat majd, betekinthet iratokba, beléphet magánterületekre. Legalábbis ezt tartalmazza az a törvényjavaslat, amelyet a négy parlamenti párt képviselői a napokban elláttak a kézjegyükkel. Az előterjesztést persze az Országgyűlésnek el is kell fogadnia, de a széles konszenzus alapján feltételezhető, hogy október végén, november elején a képviselők igennel szavaznak arra. Mint ismert, a Védegylet az ezredfordulón javasolta először a jövő nemzedékek országgyűlési biztosa intézményének létrehozását. Bár az egyesület felkérésére a Sólyom László által készített tervezet két ciklusban is az Országgyűlés elé került, a környezetvédelmi ombudsmanról szóló javaslat több egyeztetésen is elvérzett. A kifogás leginkább az volt az új intézmény ellen, hogy ezzel növelnék a bürokráciát, a környezetvédők azonban a pártokon belüli gazdasági lobbik aknamunkáját emlegették. Az tény, hogy amikor a Védegylet tavaly decemberben megkereste a pártok képviselőit, kiderült, hogy valójában semmi szakmai érvük sincs a javaslat ellen.
A Fidesznek emellett nem tetszett, hogy Szili Katalin viszi az ügyet, az MSZP-ben pedig több alkotmányjogászt mozgósítottak a különféle gazdasági körök – például Avarkeszi Dezsőt és Csákabonyi Balázst – hogy emeljenek kifogásokat a hatáskörökkel kapcsolatban. Így került ki a törvényjavaslatból, hogy a határozatok végrehajtását a jövő nemzedékek ombudsmanja fölfüggesztheti. Ehelyett a dokumentumban csupán az szerepel, hogy ezt csak kezdeményezheti a hatóságoknál. Az eredeti javaslatban szerepelt volna, hogy az új ombudsman feladatai közé tartozik a kulturális örökség védelme is, de végül ez is kikerült az iratból. Az előterjesztésbe az is bekerült, hogy az új parlamenti biztos csak akkor hatolhat be magánterületre, ha alapos a gyanú egy visszafordíthatatlan környezetszennyezésre. A törvényjavaslat tehát nem kis kompromisszumok eredményeként jött létre, miközben a tárgyalások elhúzódtak májustól egészen mostanáig. Végül szeptember 8-án írták alá a pártok képviselői a dokumentumot a parlament delegációs termében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.