Akiket nem lehet koreografálni

Erdélyben a táncházmozgalom elsődleges célja az volt, hogy a falvakban megmaradjon a népzene- és néptánckincs; későbbi gondolat, hogy városi táncházak is elkezdjék működésüket – hangsúlyozta Pávai István népzenekutató, aki a napokban a Sebő-klub vendégeként a Ceausescu-rezsim nyomásáról, a kigyomlált magyar helységnevekről és a revüstílusról is beszélt. Kérdésünkre hozzászólt az erdélyi néptáncmozgalmat érintő, nemrégiben kipattant besúgóügyhöz.

Major Anita
2007. 11. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Aczél elvtárs egy táncházi látogatása alkalmával provokatívan megkérdezte Sebő Ferenctől: Miért nincs itt mindenki népviseletben? – mesélte a Sebő-klub házigazdája múlt csütörtökön a Benczúr Házban. – Mert itt nem műparasztok vannak – hangzott a válasz. – A népzene historikus zene, nem pedig selejtanyag, amelyet el kell felejteni, mert a szegénységre emlékeztet. A táncházmozgalomnak köszönhetően ma képzett zenészek, pedagógusok foglalkoznak a megőrzésével, továbbadásával, és ott tartunk, hogy már a japánok is széki táncot járnak – vezette be klubja estjét Sebő Ferenc.
Akit a népzene és -tánc „megfertőzött”, „gyógyíthatatlan szenvedélybeteggé” válik. Ilyen „szenvedélybetegnek” nevezte a klub meghívott előadóját, Pávai István népzenekutatót. Pávai családias hangulatú, szellemes előadásában – gondolatait dokumentumértékű archív felvételekkel illusztrálva – az erdélyi és a magyar táncházmozgalom különbségeiről beszélt. Felidézte a népzenével való ismerkedését: első lépésként fontosnak tartotta az intenzív gyűjtőmunkát azért is, mert az adatközlők újra és újra felidézve a dallamokat, szövegeket, egyre jobban és többre emlékeznek.
A Kaláka című televíziós műsor adott lökést az induláshoz, hiszen a Romániában „központilag kitalált” gimnáziumi vetélkedőt ki tudták tölteni magyar tartalommal: az „Ismerd meg hazádat!” szocialista szólamba kapaszkodva regionális találkozók jöhettek létre. Nagy sikerű fesztiválokat tartottak Csíkszeredában, Kolozsvárott, Marosvásárhelyen, Székelyudvarhelyen – a programot a legfőbb elvtárs folklórra vonatkozó tételmondataival igazolván. A nyolcvanas évek közepétől, a Ceausescu-rezsim politikájának beszűkülése idején azonban nőtt a nyomás: még a regényekből is kigyomlálták a magyar helységneveket, a rendezvények plakátjait eltüntették, a szakemberek közül sokakat külföldre száműztek, a házkutatások alkalmával még a „kották sorai között is olvastak” a rendszer kiszolgálói. A marosvásárhelyi művelődési ház igazgatója azzal tiltotta be a programokat, hogy „Egy darabig énekelnek, táncolnak, aztán területeket fognak követelni”. A színpadi koreográfusokkal is szemben találta magát a kezdeményezés, amely nem illett bele az akkori Mojszejev-revüs felfogásba.
– A táncház legyen táncház! – hangsúlyozta a ma is aktuális problémát az előadó. Pávai vallja, anyanyelvi szinten kell elsajátítani, művelni a táncot. A koreográfiák a táncok eredeti építkezését többnyire nem veszik figyelembe, néhány perc alatt mindent meg akarnak mutatni. A gyimesieket, hála isten, nem lehetett koreografálni – mondta, némi derültséget kiváltva. Emblematikus történeteivel rávilágított a „jó szándékú” hibákra is: például a magyarországi ünnepségekre „cipelt” csángó nénik azt sem tudták, milyen rendezvényre jöttek. Azt tanácsolta, mielőtt jót akarunk tenni valakivel, mérlegeljük, neki mi a jó.
A klubesten konkrétan nem esett szó az erdélyi néptáncmozgalom körül is tevékenykedett besúgókról. Az elmúlt hetek eseményei miatt (Xantus Gábor operatőr-rendező elismerte, jelentett a Román Kommunista Pártnak; illetőleg Könczei Csilla kolozsvári antropológus, néprajzkutató blogjában részleteket közölt az erdélyi magyar táncházmozgalmat megalapító édesapja, néhai Könczei Ádám megfigyelési dossziéjából) azonban kíváncsiak voltunk arra, Pávai István hogyan vélekedik minderről. A népzenekutató óva int mindenkit a leegyszerűsítéstől. – A Securitate bűnbakot, mások nemzetmentő hőst akartak belőlünk kreálni – nyilatkozta lapunknak –, de egyik sem sikerült. A mozgalomban részt vevők úgy gondolták, joguk van énekelni, táncolni, ami nem feltétlenül politikai jog.
Pávai inkább komikusnak, mint tragikusnak tartja a jelentések szövegét, hisz egyszerűen nem volt mit besúgni, mivel ők nem összeesküvők voltak. Ez persze bosszantotta a rezsimet, és zaklatásokkal, ijesztgetésekkel, letiltásokkal akarta elérni, hogy önként hagyják abba tevékenységüket, és törekedett összeugrasztani együtt munkálkodókat. Tudták, hogy vannak köztük árulók, de felismerésüket ma is nehezítik a titkosszolgálat módszerei: például bizonyos emberekre terelt gyanú mások fedésére, áljelentések írása. A cél az volt, hogy mindenki mindenkitől féljen. A zenekutató hangsúlyozza, különbséget kell tenni az ártalmatlan szövegeket leadott és a barátait is bemártott, kárt okozott, „lelkes” ügynökök között.
A Sebő-klubest második felében A táncház sajtója címmel a Timp Kiadónál megjelent kötetet mutatta be Sebő Ferenc szerkesztő. Az 1968–1992 között íródott cikkekből, tanulmányokból, levelekből válogató könyv melléklete egy CD-ROM, amely a kötet szöveg- és képanyagának bővített változata. A Hagyományok Háza kiadványán, A táncház hőskora című DVD-n pedig az első használható, Super 8-as filmfelvevővel rögzített, néma, színes mozgóképektől kezdve pótolhatatlan dokumentumok láthatók: néptáncfesztiválok, erdélyi, magyarországi gyűjtések, ünnepek, táborok anyaga.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.