Déli kapu

R E J T Ő Z K Ö D Ő M A G Y A R O R S Z Á G

Sebestyén József
2007. 11. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Háromszék székvárosától, a megyeszékhely Sepsiszentgyörgytől alig néhány kilométernyire délre, az Olt bal partján fekvő kis falu Sepsikilyén (Kilyén), amelyet Kylien néven először az 1332-es pápai tizedjegyzék örökített meg. A helységnevet Benkő József a falu régi temploma feltételezett védőszentjének, Würzburg ír származású vértanú püspökének, Szent Kiliánnak a nevéből származtatja. Bálint Sándor szerint a Kélián, Gellén, Kiliyén (s a ma is használatos Gilyén, Kellán) családnevek, valamint a Kilyén, illetve a gyergyói Kilyénfalva helynév arról tanúskodik, hogy már a középkorban is ismertük ezt a szentet. Bár írásos adat eddig még nem került elő, amely a háromszéki Kilyén esetében ezt a patrocíniumot igazolná, Kónya Ádám tanár, a Székely Nemzeti Múzeum nyugalmazott igazgatója szerint az, hogy a templom hossztengelye a keleti iránytól majdnem 30 fokos eltérést mutat északkelet felé, azt valószínűsíti, hogy az épület alapjait Szent Kiliánnak a nyári napforduló tájékára eső ünnepén tették le.
Az 1977. évi pusztító erejű földrengésben megsérült templomban az 1978-tól a nyolcvanas évek elejéig végzett régészeti és épületkutatás során kiderült, hogy eredetileg torony nélküli, nyújtott félkörívesen záródó szentélyű egyhajós templom volt, amely a XIII. század végén épült a település XII–XIII. századi temetőjére. A protestánsok által lemeszelt középkori festményeket Huszka József tárta fel az 1890-es évek végén, s készített róluk másolatokat, amelyek ma is megvannak. A templombelsőben feltárt falképeket azonban az egyházi hatóságok kérésére kényszerűen visszameszelte. Az északi és a nyugati falon a Szent László-legenda, a déli falon Jézus életének – mára restaurált – jelenetei láthatók. A templomot először az 1473. évi első adatolt háromszéki földrengést követően alakították át. Az újonnan épített déli bejárat csúcsíves záródásába vésett 1497-es évszám minden valószínűség szerint az átépítés befejezésének dátuma. Ebben az állapotában vette át a XVI. század utolsó évtizedeiben a falu unitárius hitre tért közössége. A XVIII. század első felében volt a vidéken még két nagyobb földrengés. A templom nagy felújításába az unitárius hívek azonban csak 1799-ben fogtak, s abban az évben el is készült a hajó festett famennyezete, de a munkálatokat 1802-ben újabb nagy erejű földrengés szakította meg. A természeti csapást követő helyreállítás során új festett deszkamennyezetet készíttettek. A déli bejárat feltehetően szintén megsérült portálját kibontották, díszesen faragott köveit később részben az új torony és a déli portikusz építésénél használták fel falazóanyagként. A kőkeret évszámos darabját látható formában a XIX. század elején végzett átalakítási munkálatok alkalmával az új nyugati bejárat szemöldöke fölé építették be. A nyugati homlokzathoz illesztve építették fel a ma is álló favázas, téglafalazású harangtornyot.
Több mint másfél évtizedig nem használták az életveszélyesnek tartott templomot az 1977-es földrengés után. Az értékes műemlék templom legutóbbi helyreállítási, restaurálási munkálatai az 1986. és az 1990. évi újabb rengéseket követően, 1994-ben kezdődtek meg. A helyreállítási munkák az erősen sérült harangtorony szerkezeti megerősítésével, valamint a tető teljes felújításával kezdődtek. Ezt követte a falak felújítása, a festett kazettás mennyezet restaurálása és a mérműves ablakok helyreállítása, új téglapadló fektetése az első, még román kori templom kirajzolódó alaprajzával, majd az újra feltárt falképek restaurálása. A Szent László-legenda s a többi falkép mellett a helyreállítás leglátványosabb eredménye az egykori késő gótikus déli portál hiteles rekonstrukciója volt: eredeti helyükre kerültek a másodlagosan befalazott faragott kőtöredékek. A külső és belső helyreállítás eredményeként a templom visszaidézi a székelyföldi középkor világát.
A helyreállítást és a restaurálási munkákat javarészt román állami támogatásból végezték magyar (Fekete Márta, Máté László építész, Bodor Csaba statikus, Kiss Loránd, Pál Péter falkép-, Árpási Tamás, Bereczki Csilla farestaurátorok, Hankó Dénes építési vállalkozó) és román (Zsuzsanna Heitel művészettörténész, dr. Dana Marcu régész) szakemberek, de jelentős támogatást nyújtott a magyar Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma és az Európai Bizottság is.
A mintaszerűen helyreállított templom nemcsak építői s a fenntartó közösségek, hanem a helyreállítók által is „megjelölt hely”. „Urunk, Istenünk, amit felhalmoztunk, hogy nevednek házat építsünk, mind a te kezedből származik, és a te tulajdonod. Tudom, Istenem, hogy megvizsgálod a szívet, és hogy az egyeneslelkűség tetszik neked. Azért mindezt őszinte szívvel ajánlottam fel neked. […]” (Krón. k. I., 29: 16–17.) Emlékeztessen a kilyéni templom a helyreállítást tervező és irányító, alapos, gondos, megbízható munkát végző építészre, az alig több, mint egy hónapja tragikus hirtelenséggel elhunyt Máté Lászlóra!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.