Franchise

S Z Ó L Ó

Hanthy Kinga
2007. 11. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Évszázadokon át falécek közé tekerték és fapolcon érlelték a gorgonzola sajtot, mert a fa szívja fel az érés-száradás során kicsepegő nedvességet. Az uniós szabályozás nyomán a sajtot ezentúl műanyag takaróba kell burkolni, mert az higiénikusabb, jobban tisztán tartható, mint a fa. A gorgonzola készítői előre rettegnek attól a pillanattól, amikor Brüsszelben valakinek eszébe jut, hogy a polcokat is ki kell cserélniük műanyagra. Nem a pénzt sajnálják. A sajtot. Ez még nem a franchise, ez csak a szülőszobája. Íróasztal mellől érkező, ésszel föl nem érhető ostobaság. Nem is ártalmatlan. Tönkreteszik vele a gorgonzola sajtot.
A franchise francia eredetű angol szó, magyarra le nem fordítható. Lényege, hogy valaki pénzért átadja egy értékkel rendelkező név, védjegy, valamint a hozzá tartozó üzletviteli tapasztalat használati jogát. E rendszer nyomán tehát a világ bármely pontján találhatunk ugyanolyan éttermeket ugyanazzal a berendezéssel és kínálattal (lásd McDonald’s), ugyanolyan szállodákat ugyanolyan párnahuzattal. És egy kis politika: a franchise-szerződések ellen gyakoriak az antiglobalista fellépések, előfordultak már támadások is gyorséttermek ellen. A kritikák főleg azt hangsúlyozzák, hogy a külföldi tőke behatolásának eszközeként e szerződések kiszolgáltatott, alárendelt szerepre kárhoztatják a részt vevő hazai vállalkozókat, és közvetlenül veszélyeztetik a kisvállalkozások megélhetését (forrás: Wikipédia).
A szépen kidolgozott rendszerbe nem szokott hiba csúszni, hiszen a szabályokat úgy állapítják meg, hogy azok a leggazdaságosabb és legésszerűbb működést eredményezzék. Aki franchise-vállalkozást indít, megmenekül a gondolkodás nehéz munkájától. Csakhogy az élet nem szereti az uniformizálást. Az élet szerencsére bonyolult, érdekes és változatos, nem lehet számítógéppel megtervezni. Bemegy például az éhes vevő a gyorsétterembe, amelyik azzal hirdeti magát, hogy ízlése szerint készíti el az ebédjét. A vevő elhiszi. Olyan ügyesen adják el neki, hogy eszébe sem jut, ez mégiscsak egy önkiszolgáló, nem a Gundel, itt ezer forintért nyomnak valamit az orra alá, nem tízért, emiatt vágya is erősen korlátozott: megszabják neki, hogy meddig tarthat választási lehetősége. Vagyis szabadnak érezheti magát egészen addig, amíg a korlátokon belül marad. Választhat háromféle szószból, eldöntheti, kér-e a salátájára bazsalikomot, ruccolát, mézet vagy nikecellt. A vevő elégedett, a pultos készséges. Hátat soha nem fordít, nehogy a vevő azt hihesse, valami meg nem engedett anyagot tesz az ételébe. A kiszolgáló viselkedése és öltözéke is része ugyanis a franchise-nak. Az alkalmazott mindig kedves és előzékeny, és munkaidő alatt nincsenek szükségletei. A szabályok mindezt így írják elő. Gond akkor van, ha a vevő komolyan veszi, hogy szabad választása van, és tripla adag mazsolát kér. Csakhogy ilyen nincs. Ilyen kód nem szerepel a pénztárgépben. Erre a lehetőségre nem gondoltak, de valószínűbb, hogy nem is akartak gondolni a rendszer kidolgozói, hiszen pontosan tudták, hogy nem a szabadságot árulják a boltjukban, hanem a szabadság látszatát.
Micsoda találmány! Volt módunk élvezni eleget a Kádár-rendszerben. Azt mondták: békén hagyunk, ha rendesen viselkedsz! Aki nincs ellenünk, az velünk van. (Lehet, hogy ezt fordítva mondták?) És a többség ezt elfogadja, hiszen szüksége van a szabályokra, amelyek mozgását és gondolatait kordában, pontosabban keretek között tartják. A franchise a globális szocializmus, csak nem az újságokban, hanem az üzleti életben. Ugyanolyan ravaszság. Kérdés, kiterjeszthető-e tartósan a világra. Megunjuk vagy megszeretjük?
Félő, hogy megszeretjük.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.