Hamis színben feltüntetve

Olvasónktól
2007. 11. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Dél-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség (DDRFÜ) Kht. megbízott ügyvezető igazgatójaként a szervezet nevében reflektálni szeretnék a Magyar Nemzet október 19-i számának 5. oldalán megjelent, Dél-dunántúli sikertörténet című írásra.
A cikk szerzője azt állítja, hogy a pályázati forrásokkal kapcsolatos döntés-előkészítést végző DDRFÜ Kht. pályázati támogatáshoz juttat bizonyos cégeket, „miközben maga is komoly pénzekhez jut”. A DDRFÜ Kht. sem közvetlen, sem közvetett pályázati támogatáshoz nem jutott az általa kezelt pályázati forrásokból, mert ez öszszeférhetetlen. A cég pénzügyi és szakmai működése átlátható és nyilvános, éves beszámolóit a felügyelőbizottság és a Dél-dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács (DDRFT) hagyja jóvá. Pénzügyi és adminisztratív működését erre jogosult központi szervek ellenőrzik, amelyek egyszer sem találtak szabálytalanságot a cég működésében. Az éves beszámolók bárki által megtekinthetők a szervezet hivatalos honlapján: www.deldunantul.com.
A cikk szerzője szó szerint idéz egy „szakértői jelentést”. Tudomásunk szerint nem létezik ilyen jelentés – a szerző sem a forrást, sem a szakértő nevét nem közli. Az idézet így maximum kontextusából kiragadott magánvélemény. A cikkben idézett szakértői vélemény szerint az ügynökség szereptévesztésben van, amikor az európai uniós forrásokat a maga hasznára fordította, ahelyett, hogy a régió szereplőit segítette volna hozzájutni. A DDRFÜ Kht. az EU-s támogatási programok elvárásainak megfelelő, regionális szinten működő szakmai szervezet nagy felkészültségű, profi szakemberekkel. Ezért sikeres az európai uniós pályázatokon (például az EU Interreg- és kutatás-fejlesztési keretprogramjain), és nem azért, mert a támogatási döntések – egyébként európai szinten zajló – meghozatalában, illetve előkészítésében részt vesz.
Emellett a DDRFÜ széles szakmai körrel dolgozik együtt a különböző európai uniós és hazai projektek végrehajtása során, akár külső, akár konzorciumi partnerként közvetlen forráshoz juttatva a bevont szervezeteket – és nem elvonva tőlük támogatási forrásokat. Így például az elmúlt évek sikeres Interreg-projektjeinek tervezésében és végrehajtásában összesen 15 régiós – elsősorban turisztikai – szervezet és vállalkozás vett részt, amelyek részesültek e nemzetközi programok eredményeiből, ott voltak számos hazai és külföldi konferencián, szakmai úton.
A példaként említett Dél-dunántúli Regionális Innovációs Ügynökség és Hálózat létrehozása című pályázat esetében például az elnyert támogatás 50 százalékát közvetlenül a partnerek kapták meg. A projekt a Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatal (NKTH) által kiírt, országos kezelésű programban, nyílt pályázati rendszerben, független szakmai bírálók értékelése alapján nyert. A konzorcium tagjai kizárólag az innovációs területen eredményeket felmutató szervezetek, amelyek a régió teljes területét lefedik: a Dél-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség (vezető partner), a Pécsi Tudományegyetem, a Kaposvári Egyetem Innovációs és Technológiafejlesztési Központ, a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara Regionális Innovációs Centruma, a Somogy Megyei Vállalkozói Központ, a Kapos Innovációs Transzferközpont.
További érdekesség a szerző számára, hogy a Dél-dunántúli Regionális Innovációs és Gazdaságfejlesztési Bizottság (DDRIGB) „az innovációs adóforintokból tud támogatást nyújtani azoknak a cégeknek, amelyek a szervezethez pályáznak”. A fenti információ szintén téves: a DDRIGB-hez nem nyújtható be pályázat, és a bizottság semmilyen pályázati forrás esetében nem hoz támogatási döntést, arra kizárólag a DDRFT jogosult. A DDRIGB független szakértői bírálati pontszámok alapján készíti elő a támogatási döntést. A szakmai értékelés eljárásrendje nyilvános és átlátható, azt a pályázati felhívások is tartalmazzák.
„A pályázatok érdekessége – írja ismét a szerző –, hogy a győztes cégeknek mindig alvállalkozókkal kell megvalósítani a projektet… Nyertes pályázókból egy másik kiírás esetén alvállalkozó, míg alvállalkozóból nyertes pályázó lesz.” A pályázati program, amelyre a cikk írója utal, a központi lebonyolítású Innocsekk-program volt, amelynek teljes szakmai koncepcióját és tartalmát az NKTH dolgozta ki. A végső döntést is a hivatal, illetve később a gazdasági és közlekedési miniszter hozta meg. A pályázatot kiíró NKTH kifejezett szándéka szerint az Innocsekk-program célja a pályázati felhívás szerint „a mikro- és kisvállalkozások innovációs kezdeményezéseinek támogatása és az innovációs szolgáltatások keresleti-kínálati oldalának ösztönzése”.
Ez a támogatói szándék az oka annak, hogy kizárólag olyan szolgáltatások beszerzése támogatható a pályázatból, amelyet a vállalkozások saját cégen belül nem tudnak megvalósítani, tehát külső alvállalkozóktól kell megvenniük azt. Ezért a cikk írója által hivatkozott „érdekesség” az NKTH által kidolgozott pályázat alapvető jellemzője. E koncepcióból következik, hogy a Dél-dunántúli Regionális Innovációs Ügynökség és Hálózat egyetlen tagja sem pályázhatott közvetlenül Innocsekk-támogatásra (csak mikro- és kisvállalkozások pályázhattak), viszont a régió innovációs szolgáltatóiként – tehát alvállalkozóként – részt vehetnek a vállalkozói fejlesztések megvalósításában.
Úgy gondolom, hogy a Magyar Nemzet cikkében szereplő, a DDRFÜ Kht.-re vonatkozó téves információk a cég közel tízéves működésének eredményeit hamis színben tüntetik fel, és alaptalanul kérdőjelezik meg a szervezet és így a benne dolgozó munkatársak korrektségét.
Márton György
mb. ügyvezető igazgató, Pécs

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.