Késik a korszerűsítés

Feltehetőleg az idén már nem fejezik be a Magyar Honvédség két szállító helikopterének korszerűsítését, pedig eredetileg az év végére a NATO-ban is jól alkalmazható kutató-mentő képességgel látták volna el a gépeket. A forgószárnyasokat közel egymilliárd forintért egy olyan társaság korszerűsítteti, amelynek ügyvezetője korábban egy cégben tevékenykedett Gyurcsány Ferenc kormányfő rokonával.

2007. 11. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elhúzódik a Magyar Honvédség két Mi–17-es helikopterének felújítása, pedig a korszerűsítés határideje 2007 vége lett volna a honvédelmi tárca szándékai szerint. A minisztérium állítja: a felújítás azért nem kezdődhetett el a tervezett időpontban, mert arra nem adta ki az oroszországi adminisztráció a szükséges engedélyt. Az orosz védelmi miniszterrel többek között erről is tárgyalt volna Szekeres Imre Moszkvában, de Anatolij Szergyukov nem fogadta magyar kollégáját. Szekeres azonban meghívta Budapestre az orosz kormánytagot, és a két fél tárgyalásain megállapodás született az engedély kiadásáról.
Lapunk úgy tudja, a felújítást az is késleltette, hogy a hazánkban kiírt tendert elnyerő közvetítő cég és a munkákat elvégző gyártó, a Roszoboronexport nevű orosz nagyvállalat között vita alakult ki a korszerűsítés áráról. Az oroszok ugyanis nem voltak hajlandók a közvetítő által ajánlott összegért elvállalni a munkát. Mivel határidőre a fejlesztés nem valósulhat meg, kérdésessé válhat az erre előirányzott források felhasználása.
Mint arról beszámoltunk, a katonai helikopterek felújításáról szóló, csaknem 914 millió forintos megbízást a Solar Kft. nyerte el a Honvédelmi Minisztériumtól (HM). A cég ügyvezetője, Dési János kiterjedt politikai ismeretséggel rendelkezik, 1995 és 1998 között igazgatósági tagja volt a Regainvest Rt.-nek is, ahol ezekben az időkben ifjabb Apró Antal, Gyurcsány Ferenc miniszterelnök anyósának testvére kapott helyet a felügyelőbizottságban. A cég a HM érvelése szerint azért nyerhetett a tenderen, mert a Dunai Repülőgépgyár Rt. az utolsó tárgyalás előtt nem nyújtott be a megszabott határidőre pályázatot. Bocskai Istvántól, a HM szóvivőjétől szerettük volna megtudni, hogy milyen anyagi következményei lehetnek a csúszásnak a szaktárca számára. Annyit válaszolt: a helikopterek felújítása megkezdődött, a fizetési feltételeket és a pénzügyi elszámolás rendjét a megállapodás rögzíti, mint ahogy a kötbér fizetésének feltételét és mértékét is. Az elszámolás rendjéről és a kötbér feltételeiről azonban nem árult el részleteket.
Információink szerint az oroszokkal intenzív tárgyalások folynak arról, hogy a katonai helikoptereink korszerűsítését a Magyar Honvédség MiG–29-eseiért cserébe végezzék el a jövőben. A MiG-ek értékesítésére szintén pályázik a Solar Kft. A cég ügyvezetőjét lapzártáig nem sikerült elérni. Dési korábban visszautasította, hogy a tenderek megnyeréséhez köze lenne politikai kapcsolatainak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.