Pápára jönnek a szupergépek

Harmincmillió dollárnyi (csaknem hatmilliárd forintnyi) fejlesztési pénz érkezhet a Magyar Honvédség pápai repülőterére, mert a NATO ezt a helyszínt választja a stratégiai légi szállítási flotta bázisának. A hírt a Veszprém megyei katonai objektumban Szekeres Imre honvédelmi miniszter jelentette be tegnap April H. Foley amerikai nagykövet asszony és Havril András vezérkari főnök társaságában.

2007. 11. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szekeres Imre elmondta, hogy a három-négy darab C–17 típusú szállító repülőgépekből álló flotta első gépe 2008 végén fog megérkezni, a teljes állomány 2009-ben áll majd hadrendbe Pápán. A honvédelmi miniszter kiemelte: a bázisrepülőtér fontos szerepet játszik majd az Irakban és Afganisztánban szolgálatot teljesítő állomány váltásában, a missziókban szükséges logisztikai anyagok utánszállításában; ugyanakkor ezzel a régió forgalma és munkahely-felvevő képessége várhatóan jelentős mértékben nőhet majd.
Szekeres Imre szerint a mintegy 250 fős nemzetközi kontingens ellátása – becslések szerint – Pápán és annak környékén 300– 500 civil munkahely létrejöttét jelentheti, hiszen a repülőgépek üzemeltetésére több mint 200 fős, 17 nemzet katonáiból és a Boeing-cég szerelőiből álló egység települ a fő műveleti bázisra.
Szekeres erről ugyan nem beszélt, de a katonai bázis – miközben munkalehetőségeket teremt – nyilvánvalóan növeli Pápa biztonsági kockázatait, terrorfenyegetettségét is.
A NATO 2006–2007-ben már komoly összeget, több mint nyolcmilliárd forintot fordított a pápai repülőtér fejlesztésére, de a stratégiai bázisrepülőtér kialakításához további fejlesztésekre is szükség lesz: így például egy új, nagyobb hangár megépítésére, a meglévő állóhely megnagyobbítására, épületek és az infrastruktúra felújítására, néhány speciális eszköz beszerzésére. Mindezek várható költsége harmincmillió dollár lesz. Ezeket a beruházásokat azonban nem Magyarország állja egyedül, hanem a 17 ország által létrehozott konzorcium fedezi, Magyarországra a költségek 1,312 százaléka jut – hangzott el a tájékoztatón.
Mint arról lapunk csütörtöki számában elsőként beszámoltunk, az Egyesült Államok már a múlt héten megtette a javaslatát a SAC- (Strategic Airlift Capability) programban megvásárolt járművek leendő állomáshelyéről a projektet irányító bizottságnak. Ez a testület pénteken döntött a gépek bázisáról Luxemburgban. Az állomásoztatásra három jelentkező volt, Pápa mellett a romániai Konstanca és a németországi Ramstein lehetett volna még befutó. A NATO három-négy C–17-es Globemaster III típusú szállító repülőgép rendszerbe állításával kívánja megteremteni stratégiai légiszállítási képességét, ezek kerülhetnek Pápára a következ két évben. A beszerzésről 15 tagállam – köztük Magyarország –, továbbá Finnország és Svédország folytat tárgyalásokat a Boeinggel. Az AWACS felderítőgépek mintájára többnemzetiségű személyzettel üzemeltetendő flotta 2009-ben érné el teljes műveleti képességét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.