Szekeres Imre elmondta, hogy a három-négy darab C–17 típusú szállító repülőgépekből álló flotta első gépe 2008 végén fog megérkezni, a teljes állomány 2009-ben áll majd hadrendbe Pápán. A honvédelmi miniszter kiemelte: a bázisrepülőtér fontos szerepet játszik majd az Irakban és Afganisztánban szolgálatot teljesítő állomány váltásában, a missziókban szükséges logisztikai anyagok utánszállításában; ugyanakkor ezzel a régió forgalma és munkahely-felvevő képessége várhatóan jelentős mértékben nőhet majd.
Szekeres Imre szerint a mintegy 250 fős nemzetközi kontingens ellátása – becslések szerint – Pápán és annak környékén 300– 500 civil munkahely létrejöttét jelentheti, hiszen a repülőgépek üzemeltetésére több mint 200 fős, 17 nemzet katonáiból és a Boeing-cég szerelőiből álló egység települ a fő műveleti bázisra.
Szekeres erről ugyan nem beszélt, de a katonai bázis – miközben munkalehetőségeket teremt – nyilvánvalóan növeli Pápa biztonsági kockázatait, terrorfenyegetettségét is.
A NATO 2006–2007-ben már komoly összeget, több mint nyolcmilliárd forintot fordított a pápai repülőtér fejlesztésére, de a stratégiai bázisrepülőtér kialakításához további fejlesztésekre is szükség lesz: így például egy új, nagyobb hangár megépítésére, a meglévő állóhely megnagyobbítására, épületek és az infrastruktúra felújítására, néhány speciális eszköz beszerzésére. Mindezek várható költsége harmincmillió dollár lesz. Ezeket a beruházásokat azonban nem Magyarország állja egyedül, hanem a 17 ország által létrehozott konzorcium fedezi, Magyarországra a költségek 1,312 százaléka jut – hangzott el a tájékoztatón.
Mint arról lapunk csütörtöki számában elsőként beszámoltunk, az Egyesült Államok már a múlt héten megtette a javaslatát a SAC- (Strategic Airlift Capability) programban megvásárolt járművek leendő állomáshelyéről a projektet irányító bizottságnak. Ez a testület pénteken döntött a gépek bázisáról Luxemburgban. Az állomásoztatásra három jelentkező volt, Pápa mellett a romániai Konstanca és a németországi Ramstein lehetett volna még befutó. A NATO három-négy C–17-es Globemaster III típusú szállító repülőgép rendszerbe állításával kívánja megteremteni stratégiai légiszállítási képességét, ezek kerülhetnek Pápára a következ két évben. A beszerzésről 15 tagállam – köztük Magyarország –, továbbá Finnország és Svédország folytat tárgyalásokat a Boeinggel. Az AWACS felderítőgépek mintájára többnemzetiségű személyzettel üzemeltetendő flotta 2009-ben érné el teljes műveleti képességét.
Lezárt utca, nagy tömeg Dubicsányban: kivágják az ország karácsonyfáját - videó