Élénkülést hozott Borsodban a közútfejlesztés

É P Í T Ő I P A R Már érezhető a fejlődés Észak-Magyarország egyes részein az M3-as autópályának köszönhetően. Miskolcon még várat magára az átütő erejű fellendülés, de már megjelentek amerikai és kínai vállalkozások. Mezőkövesd ipari parkjában viszont gomba módra szaporodnak a cégek. A hajdúsági Polgár életét gyökeresen, kedvezően változtatta meg az autópálya. A várost két év után kezdik felfedezni a befektetők. Az encsi járásban a közlekedés érezhető javulásáról kaptunk tájékoztatást.

2007. 12. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az M3-as autópálya 2004-ben érte el Miskolcot. A nehézipar összeomlása miatt padlóra került megye gazdasága szempontjából maga az építkezés óriási jelentőségű volt, és ezzel nemcsak a megye építőiparban érdekelt vállalkozásainak adott lendületet, de kenyeret biztosított a bányák, a kohók és az acélművek csődbemenetele miatt munka nélkül maradt kétkezi munkások százainak, és ezzel családtagjaik ezreinek is. E pozitívumok bár csak időlegesen, de segítettek a helyi gazdaság gondjain. Ódor Ferenc Borsod-Abaúj-Zemplén megyei közgyűlési elnök szerint Mezőkövesd autópálya-közlekedésbe történt bekapcsolása után azt tapasztalták, hogy ott hallatlan gyors fejlődés következett be, a helyi ipari parkban gomba módra szaporodtak a befektetők. Miskolcon joggal bíztak tehát abban, hogy az autópálya a megyeszékhelynek, és a vele szerves gazdasági kapcsolatban lévő megyének is meghozza a várt fellendülést. A főváros és általa a nyugati irányú kereskedelmi útvonalak gyorsabban és kényelmesebben megközelíthetővé váltak, és ez vitathatatlan eredmény. Ám Miskolc és vele a számtalan természeti kincset rejtő észak-magyarországi megye felfedezése továbbra is várat magára.
Ódor Ferenc nem lebecsülendő eredménynek tartja, hogy néhány befektető már felfedezte a Miskolc–Felsőzsolca Ipari Parkot – köztük amerikai és kínai vállalkozások –, ám úgy tapasztalja, hogy Szlovákia kedvezőbb gazdasági környezete miatt egyes beruházásokat magához vonzott a megyéből.
Ezzel összecsengő tapasztalatokról számolt be Struba József, Polgár alpolgármestere. A településvezető úgy értékeli, hogy az autópálya gyökeres változást hozott a város életében. Igaz, két évet kellett várni, hogy a befektetők felfedezzék a települést. Egyre többen jelentkeznek az ipari parkba, a vele szomszédos telkeken épül az Outlet Center és az M3 City, amelyek rövidesen négyszáz embernek adnak munkát. Legalább ekkora jelentőségű, hogy ugyancsak az ipari parkba települő biodízelüzem terve eljutott az építési engedélyig. Épp ezért nagyon szeretnék, ha nem szűnne meg az Ohatpuszta–Kócs–Tiszalök közötti vasúti szárnyvonal, megtartásáért a település áldozatot is vállalna. Polgár, ez a korábban nem túl jelentős, nem túl gazdag hajdú-bihari városka valóban jól járt az autópályával, hiszen lakosai számára Miskolc és Debrecen 25, Nyíregyháza pedig 30 perc alatt elérhetővé vált. Ráadásul nem is kell feltétlenül az autópályát választani, hiszen felújították a Polgárt Debrecennel és Miskolccal összekötő 35-ös főutat és rövidesen következik a Nyíregyházára haladó 36-os főút rekonstrukciója is.
– Jóleső érzéssel figyeljük, hogy a Vegyépszer által épített autópálya hozzájárul az érintett települések és a régiók fejlődéséhez – állapította meg Juhász János, a Vegyépszer általános vezérigazgató-helyettese.
– Ha nem is mindenhol a várakozásoknak megfelelően, de bővülnek a beruházások, élénkül a gazdaság. Mindenütt pozitívum, hogy javultak a közlekedés feltételei, és kényelmesebb lett az emberek élete.
Az Encs–Szegilong közötti főút Bélus-patakot átívelő hídjának felújítása nagyságrendileg nemigen mérhető össze százmilliárdos autópálya-fejlesztésekkel és azok hatásaival, ám a helyieknek nagyon is nagy jelentőségű. E híd ugyanis Encs környékének az egyik legveszélyesebb csomópontjai közé tartozott, mert közepén a két sáv gyakorlatilag egyre szűkült, ám a hídan lévő kanyar miatt ezt nehezen lehetett észlelni – tudtuk meg Szarka Zsolttól, az encsi polgármesteri hivatal műszaki osztályának vezetőjétől.
– Mintegy három éve szélesítette meg az utat a Vegyépszer, azóta minimálisra csökkent a balesetek száma. Ráadásul, a munkálatok alig kerültek pénzbe az önkormányzatnak, mert a cég egy új technológiát próbált ki nálunk, ezért a költségek túlnyomó részét magára vállalta – mondta az osztályvezető.
A híd nemcsak az encsieknek és a városkától két kilométerre fekvő, négyszáz lakost számláló Gibárt községben lakóknak könnyíti meg az életét, de egész Abaúj közlekedését javítja. Encs ugyanis e térség államigazgatási központja, a környékbeliek idejárnak ügyes-bajos dolgaikat intézni, és egyúttal vásárolni is. Ez sokat lendített az utóbbi időben a településen, hiszen a kieső állattenyésztés helyére belépett egy jelentős eltartóképességű kereskedelem. A Vizsolytól néhány kilométerre található Hernádcécét a szomszédos Méra felől korábban csak kompon lehetett megközelíteni. Ez a környékbelieknek nem lett volna túl nagy baj, hiszen a vízi alkalmatosság a néhány száz lelket számláló falvak lakóit bőven ki tudta szolgálni. Nem volt azonban kielégítő megoldás a turisták számára, így a hernádcéceiek legnagyobb bánatára kiiktatták a községet az országos kéktúra útvonalából. A községnek ismertséget, az éledező falusi vendéglátásnak pedig vendéget jelent az új híd, amin keresztül gyalogosan juthat át az ember a fél óra járásra fekvő Mérára, majd Vizsolyba, illetve a valódi turistaattrakciónak számító Boldogkőváraljára – derült ki Bodnárné Kucsma Erzsébet alpolgármester szavaiból. A gyalogoshidat a Vegyépszer Zrt. és alvállalkozói köre adományként építette fel, és ez év májusában vehették birtokba a helybéliek és a túrázók.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.