Magánprofit kontra össztársadalmi veszteség

Andrássy Gábor
2007. 12. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magánprofit kontra össztársadalmi veszteség: ebből áll napjaink legnagyobb szabású játszmája. A közéletet továbbra is a több-biztosítós modell bevezetése körüli hangzavar uralja, bár a csituló MSZP–SZDSZ-vita a lényeget már nem érinti. Ha eltekintünk a balliberális véleményt artikuláló Mihályi Péter egészségpolitikustól és körétől, a szakértők többsége pártállástól független, markáns ellenvéleményt fogalmaz meg: semmi sem indokolja az üzleti konstrukció bevezetését. Egybehangzóan állítják, hogy az eredmény a lakossági hozzájárulások növekedése lesz, míg az ellátás színvonala csupán a kevés kiváltságos részére javul. Ugyanakkor a hozzáférés tömegek számára nehezül meg. A húsosfazék körül tülekedőknek az a legfontosabb, hogy a rendszerből évente legalább 100 milliárd forintot vonjanak ki (működési költségként, a befizetők pénzéből), majd a megfelelő zsebekbe irányítsák. Erről a Magyar Nemzetben többször írtam, így az olvasók nagyjából ismerik e romboló elgondolást.
Tömören összefoglalva: a tiltakozók szerint a gond nem az állami kézben tartott biztosítás, ugyanakkor kétségtelen: az ellátás reformja nem halogatható. Mivel a tönkretett gazdaság súlyos hiányait foldozó konvergenciaprogram az egészségügyi alapot fosztogatja, az állam egyre kevesebbet óhajt ráfordítani. A romlás miatt fellángol az elégedetlenség, ám a kormány szakmai és lakossági párbeszéd helyett inkább előremenekül. Mintegy húsz magánbiztosítót kíván helyzetbe hozni, hogy eltérítse és szétforgácsolja a jelenleg még egyértelmű állami felelősséget. A magyar egészségügy számos problémája közt a teljesítményfinanszírozás és hiánygazdaság összeférhetetlenségéről szó volt már korábban, ezúttal az orvoselvándorlás hátterét képező pénzügyi okokat és hibás szakmapolitikai gyakorlat lesz előtérben. Mindenekelőtt néhány döbbenetes adat: Magyarországon az egészségügyi összkiadások reálértéke a ’90-es évek elején nőtt, majd 1994 és 1998 között több mint 20 százalékkal csökkent. Az egészségügyi ráfordítás 1994-ben a GDP 8,3 százaléka, 2004-ben 7,8 százaléka, (az EU-ban 9,05 százalék), ám a lényeg az, hogy a hazai vásárlóerő-paritáson számított érték az EU-átlag mindössze 42 százaléka! Tekintetbe véve, hogy a működési költségek nem bérjellegű hányadát jórészt világpiaci áron kell beszerezni, világos, hogy a „megtakarítás” a fizetéseken keresztül valósul meg. Így a nyugat-európai országokban az orvosok bruttó átlagbére az egy főre jutó GDP két és fél-háromszorosa, míg nálunk az elmúlt években egy-másfélszerese volt. Bérarányokról van szó, azaz a magyar társadalom más foglalkozásokhoz képest fele-harmada bért fizet az egészségügyi dolgozóknak. Egy kezdő szakorvos az építőiparban feketén alkalmazott segédmunkás, a főorvos a szakmunkás órabérét keresi meg. Ez a legmegalázóbb mindazon orvosoknak, akik kizárólag adózott jövedelmükből élnek.
A csekély fizetés mellett tudvalévő, hogy az egy főre jutó GDP a Lajtán túl az itteni legalább két-két és félszerese, míg az adóelvonás lényegesen alacsonyabb. Ezek után nem csoda, ha az öt-tízszeres reáljövedelem a hazai szakembereket arra készteti, hogy fogják a diplomájukat és elvándoroljanak. Igény bőven van, mivel az emberpróbáló, nagy felelősséggel járó orvosi munka Nyugaton is egyre kevesebbeket vonz. Elgondolkodtató, ha az ügyelet után ütött-kopott Opel kombijával hazavánszorgó, idősödő doktort az útról monstrum terepjárójával az ifjú bróker, az Armani-öltönyös bankfiú vagy a kigyúrt bűnöző szorítja le.
A torz hazai viszonyainkra jellemző felelőtlen vezetés miatt, az amúgy helyénvaló szakmai döntések is károkkal járnak. Több mint 10 éve magánosították a háziorvosi szolgálatot, jórészt abból a feltételezésből kiindulva, hogy a magánorvos jobb „kapuőr” lesz. Kapjon minél több beteg ezen a szinten végleges ellátást, így annál kevesebb terheli majd a szakorvosi és a fekvőbeteg-hálózatot. A háziorvosképzés fejlesztése jelentős befektetés volt, a posztgraduális oktatás részeként családorvosi tanszékek szerveződtek, bevezették a folyamatos továbbképzés rendszerét és így tovább. Csakhogy épp a lényeg maradt ki: a családorvos érdekeltsége a végleges ellátásban. Megnövekedik a felelősség, mégis marad az alacsony szintű, a valós teljesítményt nem tükröző jövedelem! Idő és energia ráfordítása, a felelősség felvállalása helyett, egy beutaló megírásával a problémahalmaz átmenetileg gyorsan orvosolható. Megjegyzendő, a családorvosok szinte kezelhetetlenné duzzadt adminisztrációja amúgy is alapjaiban lehetetleníti el az érdemi munkát, így érthető, hogy a „kapuőrzésből” semmi sem lett. A beutalások száma mit sem csökkent, válaszként a reformerek újratöltenek: hallani már arról, hogy mint a receptfelírást, a beutalási rendet is keretek közé szorítanák. Tervezik a háziorvosi beutalók figyelését, vagyis az országos átlagnál többet utalókat büntetnék. A koncepció mögött egyfajta bolsevik mentalitás sejlik fel: idealisztikus elképzelések adminisztratív eszközökkel történő megvalósítása, figyelmen kívül hagyva a dolgok valódi természetét.
Mindez érvényesül a hazai járó- és fekvőbeteg-ellátásban is, mivel a csökkenő kapacitás miatt a rendszer túlterhelt, az orvosok alig győzik a munkát. Az egész emberrel való törődést részproblémák kezelése váltja fel. A munkaidőre vonatkozó jogszabályok kényszere, a műszakosítás miatt az eseteknek nincs gazdájuk, a betegeket kézről kézre adják. Néhol nem is baj, mert a diagnosztika és a kezelés jól tervezhető, például egy lábtörés vagy gyomorvérzés esetében. Ám egy idős, sokféle betegségben szenvedő, panaszait nehezen megfogalmazó beteg gyógyítása elképzelhetetlen anélkül, hogy orvos (és nővér) teljességében vállalja, vagyis a szakmai szükségszerűségen túl osztozzon a bajban is (ezt nevezik természetes orvosi empátiának). E kívánatos viselkedés a műszakokra bontott „futószalag” ellátásban alig érvényesül. Végül a többféle kezelést igénylő, összességében nem gyógyuló betegek az ellátórendszerben valóságos keringőt járnak, vissza-visszatérő orvos-beteg találkozásokat jelentenek.
A töltekezni vágyók persze másképp táncolnak: míg a politikai klientúra a több-biztosítós húsosfazék körül ropja, az ügyvédek az elégedetlenkedőknek riszálnak. Az orvosperek busás haszonnal kecsegtetnek, de a gyógyítók is védekeznek: tevékenységük érdemi gyógyítás helyett inkább a várható jogi támadások kivédésére irányul. Az efféle defenzív medicina temérdek felesleges vizsgálatot és konzíliumot eredményez, ami látszólag emeli a színvonalat, ám a valódi törődést nem pótolja.
A bajokat tetézi, hogy az elénk tárt koncepció szerint az egészségügyi tárca kivonul a szakorvosképzés finanszírozásából, így várható annak összeomlása. Mégis, hogy képzelik ezt? Józan észre vall rövid távú érdekek mentén szétverni egy egész struktúrát? Tegyék tönkre a magyar orvoslást, mint a honvédséget? Ahogy a hadtudományok és a hadseregszervezés, úgy a gyógyítás is nemzedékről nemzedékre öröklődő, tapasztalatokon alapuló munka. Pár év kihagyás visszafordíthatatlan károkat okozhat a képzésben. E hasonlat kapcsán mondhatjuk: háborúra remélhetőleg a közeljövőben nem kerül sor, de betegek mindig lesznek. Ha a kormány nem végletesen ostoba, akkor tudatosan romboló. Bűnük ugyan tagjaira visszaszáll, de előbb egy ország egészségügyét pusztítja el.

A szerző kardiológus

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.