Veszélyben a Gripen-program

Üzemanyaghiány miatt a Gripen vadászgépek pilótái még annyit sem repülhetnek, amennyit a 2003-ban módosított szerződés lehetővé tenne számukra, ezért veszélybe került a hajózók kiképzési programja. Miközben a kormány képtelen ellátni a gépek üzemeltetésében rá háruló viszonylag egyszerű feladatot, igyekszik fenntartani a korrupció gyanúját a svéd Gripenek beszerzése körül.

2007. 12. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Még a rendelkezésre álló keretet sem tudják „kirepülni” a Gripen vadászgépekből a pilóták Kecskeméten az üzemanyag-ellátás akadozása miatt – tudta meg lapunk. Ez veszélyeztetheti a Gripen-pilóták kiképzési programját is, amely gondokat okozhat az ország légtérvédelmében. Az alapfeladatot jelenleg ellátó MiG–29-eseket ugyanis 2009. január elsejétől tervezik felváltani a Gripenekkel, s ennek megfelelően az idén már nem is tudtak alkatrészeket vásárolni az orosz gyártmányú gépekhez. Ha nem fejeződik be idejében a pilóták kiképzése, úgy a Gripenek nem tudják az eredetileg tervezett időben átvenni a készültségi szolgálatot a MiG–29-es típustól.
Mint arról beszámoltunk, a 2003-ban módosított bérleti szerződés értelmében a svédországi átképzéssel együtt tíz év alatt 16 800 órát tölthetnek a levegőben a magyar Gripenek, amelyek pilótái ebből a keretből kénytelenek kigazdálkodni a jelenlegi kormányzat által megcélzott „misszióra telepíthető, többfeladatú” képességhez szükséges kiképzési feladatokat.
*
A NATO-normák alapján a szakértők szerint még ennél is több repülésre, pilótánként évente legalább 180 óra repülési időre lenne szükség. Kecskeméten azonban információink szerint még a rendelkezésére álló keretet sem tudják kirepülni a gépekből. A Gripen-szerződés értelmében ugyanis a szükséges alkatrészeket és műszaki hátteret a svéd fél adja, a magyaroknak az éves lízingdíjon felül lényegében csak a személyzetet és az üzemanyagot kell biztosítania.
Épp ez utóbbival vannak gondok. A magyar katonai repülésben már régóta nem zökkenőmentes az ellátás, s ez a tény most a Gripen program egyik kerékkötőjévé vált. Úgy tudjuk, a probléma lényege az, hogy az üzemanyag-mennyiség kiszabásánál nem a tervezett repülések igényét veszik alapul, hanem azt, hogy általánosságban mennyit szán az adott évben a Honvédelmi Minisztérium (HM) üzemanyagra, azon belül kerozinra. A magyar katonai repülőtereken így nem ismeretlen az a helyzet, hogy késő nyáron vagy ősszel elfogy az üzemanyag, és a kiképzési tervek nem teljesülhetnek. Az alakulatok ezért „tapasztalatból” igyekeznek visszafogni repüléseiket, nehogy teljesen kiürítsék készleteiket. Értesülésünk szerint ez érvényes idén Kecskemétre is, ahol jó, ha a már itthon lévő tíz Gripen-pilóta az erre az évre tervezett repülési idő hetven-nyolcvan százalékát teljesíteni tudja. Nem segítette a hajózók helyzetét az sem, hogy augusztus 20-án a HM felső vezetésének utasítására öt gépből álló kötelékkel kellett részt venniük a formabontó budapesti díszelgésen. Ez a „békebeli” feladat gyakorlással együtt „néhány tucat órával” csökkentette azt a kiképzési keretet, mely a pilótaállomány bevethetőségének 2008-as eléréséhez volna szükséges. Ha nem lesz elég kiképzett pilóta, úgy a Gripenek nem tudják 2009. január 1-jén átvenni a készültségi szolgálatot a MiG–29-es típustól, amelynek hazai szereplésére a Bokros-csomag óta (1995) a folyamatos és krónikus alkatrészhiány nyomja rá bélyegét.
Mint ismert, az orosz államadósság fejében 28 MiG–29-es érkezett Magyarországra 1993-ban, melyekből 1997-ben egy katasztrófát szenvedett. A gyártó 2002-ben csak 14 gép üzemidejét hosszabbította meg, 2005-ben pedig egy másik gép is a földbe csapódott, mert kigyulladt az egyik hajtóműve. Jelenleg tehát elvileg 13 gép lenne repülésképes, de ezeknek a nagy része is üzemképtelen, alkatrészhiány miatt. Meghatározó gyakorlat a „kannibalizálás”, melyben a már üzemképtelen gépekből egyes alkatrészeket kiszerelnek, hogy azokkal más gépek üzemképességét biztosítsák. A MiG-ek üzemképességét az sem javította, hogy 1993 óta nem gondoskodtak megfelelő tárolásukról, ki voltak téve az időjárásnak, ami hozzájárult szerkezetük intenzív korróziójához.
Ezért is döbbentette meg a szakértőket, hogy a Vadai Ágnes HM-államtitkár által vezette Gripen-bizottság azt állapította meg, hogy a MiG–29-esek felújítása tízmilliárdokkal kevesebbe került volna, mint a Gripenek beszerzése. Miközben tehát a kormány képtelen ellátni a gépek üzemeltetésében rá háruló viszonylag egyszerű feladatot, igyekszik fenntartani a korrupció gyanúját a svéd Gripenek beszerzése körül.
A Gripenekre információink szerint egyébként úgy vigyáznak Kecskeméten, mint a hímes tojásra, mert bármilyen meghibásodás gondokat és nagy költséget okozhat. Az új vadászgépeket 18 fokos, különlegesen klimatizált hangárban kell tartani. A svédek ügyeltek arra is, hogy csak a saját szakembereik nyúlhassanak a gépek egyes berendezéseihez, de többnyire csak megállapítják az esetleges hibát, a javítás Svédországban zajlik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.