A város idegenforgalmára jó hatást gyakorló Munkácsy-trilógia első darabja az Ecce homo! még az 1920-as években a múzeumot alapító Déri Frigyes halálát követően az alapító hagyatékával együtt került Debrecenbe. A másik két kép megszerzésére azonban a 90-es évek közepéig kellett várni, 1995-ben sikerült a Krisztus Pilátus előtt és a Golgota című műveket is a Déri Múzeum kupolatermében bemutatni. Ezzel teljesült Munkácsy eredeti koncepciója, aki a nagyszabású trilógiát eredetileg is egy térben történő bemutatásra szánta. Az Ecce homo!, illetve a Golgota 2016-ig továbbra is Debrecenben marad, a Krisztus Pilátus előtt viszszakerülése azonban egyelőre bizonytalan, mert nem sikerült olyan finanszírozási konstrukciót találni sem a városnak, sem a múzeumnak, amivel a képet hosszú távon Debrecenben tarthatnák, esetleg megvásárolhatnák.
A teljes Munkácsy-trilógiát több százezer ember nézte meg a cívisvárosban. A képek Munkácsy Mihály legjobb alkotásai közé tartoznak, amelyeken mesteri kézzel és hihetetlen érzékenységgel dolgozta fel az ismert bibliai történeteket. A trilógia tagjai közül elsőként a Krisztus Pilátus előtt című mű készült el 1881-ben. Megfestését Rembrandt és Rubens alkotásainak tanulmányozását követően 35 olajban megoldott tanulmány előzte meg. A Golgota című képhez szinte azonnal hozzákezdett Munkácsy, és ahogyan a trilógia első darabját befejezte, 1884 húsvétjára el is készült vele. A Krisztust és a Golgotát Sedelmeyer párizsi palotájának udvarán egymással szemben felállítva mutatták be. A siker akkora volt, hogy a kép látogatásának eseményét még Maupassant is megörökítette Szépfiú című regényében. A sorrendben az utolsó munka, az Ecce homo! 1896-ban készült el. A képet Kádár Gábor rábeszélésére és valószínűleg Anatole France Júdea helytartója című novellájának ihletésére készítette el. A mű a bibliai témán keresztül már jelzi Munkácsy egészségének, idegállapotának végső megrendülését. Ez késztette arra, hogy a trilógia befejezéseként ne a dicsőséges feltámadást, hanem Krisztus és Pilátus második fájdalmas találkozását vesse vászonra. A kép külön érdekessége, hogy a Megváltó arcában a szenvedő nagybeteg Munkácsy önarcképére ismerünk.
Meggyilkolt turisták: leszúrtak egy francia férfit