Százmilliókból népszerűsítették a hadsereget

Százmilliókat költöttek el az elmúlt három évben a Magyar Honvédség népszerűsítésére. A pénzt azonban nem a toborzóirodákra fordították, hanem kommunikációs cégek, médiafelületek vásárlására, kampányfilmek és kiadványok készítésére. A honvédség presztízse ugyan nőtt a lakosság körében, de a katonai pályát a kommunikációs cégeknek kifizetett horribilis öszszegek ellenére még mindig kevesen választják.

2008. 02. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Összesen csaknem 400 millió forintot fordított három év alatt a Honvédelmi Minisztérium (HM) az önkéntes hadsereg népszerűsítésére, és ehhez médiafelületeket vásárolt különböző kommunikációs cégek közreműködésével, de a katonai pálya nem sokkal lett népszerűbb ezekben az esztendőkben. A toborzóakcióknak csak a múlt évben sikerült megállítania az elvándorlást a hadseregnél, és az alakulatoknál némileg növelhették a szerződéses katonák létszámát. A kommunikációs kudarcra 2005-ben 150 millió forintot, 2006-ban pedig 143 milliót fizettek ki két társaságnak, amelyek a HM beszerzési hivatalának tárgyalásos közbeszerzési pályázatán nyertek még Juhász Ferenc honvédelmi minisztersége idején.
A szaktárca tájékoztatásából kiderül, hogy nem szakadt meg tavaly sem a közpénzek elköltése a hadsereg népszerűsítésére, bár az erre fordított összeg csökkent. 2007-ben 120 millió forintos szerződést kötöttek a Sensation Event Marketing Kft.-vel, hogy 2009 októberéig lássa el a médiakampány feladatait. A honvédség népszerűsítését szolgáló kampányfilmeket és kiadványokat a HM Zrínyi Kommunikációs Szolgáltató Kht. megbízása alapján láthatja el a társaság.
Emlékezetes, Juhász Ferenc korábbi honvédelmi miniszter 2005-ben nagy reményekkel jelentette be a médiakampányt egy kormányszóvivői tájékoztatón. Mint mondta, azt várják a sorkötelezettség eltörlésének első évfordulóján induló kampánytól, hogy a honvédség a társadalom jobban elismert intézménye legyen. Az elismertség ugyan valóban nőtt a társadalom körében – főként a sikeres magyar katonai misszióknak és a honvédség árvízi mentőtevékenységének köszönhetően –, de a létszám jelentősen nem.
A népszerűsítő kampányra viszont 2007-ig közel 300 millió forintot fizettek ki a Mediaedge: cia Hungary Kft.-nek és a Media Machine Reklám és Produkciós Kft.-nek. Az utóbbi társaság egyik vezetője, Mentes Endre egyéb cégeken keresztül üzleti kapcsolatba került kormány közeli médiaszemélyiségekkel és a Sziget Fesztivál szervezőivel is. Gerendai Károllyal, a Sziget Kulturális Menedzser Iroda egykori képviselőjével például a TV Sziget Kulturális Szolgáltató Kft.-n keresztül került üzleti viszonyba a vállalkozó, de közös érdekeltsége volt egyes társaságokban a televíziós produkciókban szereplő popénekes Novák Péterrel és Csiszár Jenővel is.
Mint arról beszámoltunk, a Media Machine más vaskos kormánymegrendelést is kapott az elmúlt években. A Miniszterelnöki Hivatal (MeH) a reklámügynökségi és médiavásárlói feladatok ellátására kiírt közbeszerzési pályázatán is a nyertesek közé került, amelynek keretösszege bruttó 350 millió forint volt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.