Veszteglő vonatok, várakozó utasok

2008. 02. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jócskán benne járunk a délelőttben, bár az idő olyan szürke, mintha kora reggel lenne. A debreceni Nagyállomás előtti placc szinte teljesen üres, de az épületben is csak néhány utas és vasutas őgyeleg. A vágányok között is nagy a csend, vonat nem indul és nem érkezik hajnal három óta.
Az indulási oldalon alig látni embert, az érkezésin éppen senki sincs. Az előbbi csarnokban diákok kis csoportja szitkozódik. A két fiú meg egy lány amiatt dühöng, hogy a hosszú és keserves vizsgaidőszak végeztével miért nem tegnap ültek vonatra, hogy végre hazamenjenek egy kicsit pihenni. Botra támaszkodó nénike tárogatja kezét, mondván, semmit nem lehetett erről az egészről tudni. A gyerekei voltak nála este vendégségben, nem ért rá tévét nézni, most meg hiába jött ki, csak nem jön be a Pesten tanuló unokájának a vonata. Hajdúszoboszlóra délutáni műszakra indulók tanakodnak, most akkor várjanak még, vagy inkább menjenek át a távolságibusz-állomásra.
Egyelőre semmi nem utal arra, hogy helyreállna a közlekedés, a kalauzok, mozdonyvezetők és gépészek rendületlenül ácsorognak és beszélgetnek. – Hogyne sztrájkolnék – mondja egy nevét nem vállaló jegyvizsgáló –, amikor havi nyolcvanezer forintért vagyok szolgálatban, és ezért éjjel-nappal tűrnöm kell az utasok időnként minősíthetetlen arroganciáját. Háborognak a jegyárak, a vagonok fűtetlensége vagy éppen túlfűtöttsége, a vécé koszossága és bűze, meg az isten tudja, mi miatt, amiről nem tehetek – és akkor a bliccelők szemtelenségeiről még nem is beszéltem –, most meg még attól is rettegnem kell, hogy egy újabb szárnyvonal megszüntetésével esetleg az én munkahelyem is megszűnik. Hasonló véleményen van a borostás arcú férfi is a MÁV Gépészeti Zrt.-től, aki még azt is hozzáfűzi: elege van abból a „hablatyból”, amit modernizáció címén akarnak megetetni velük. – Vívmányként tüntetik fel, hogy 160 kilométeres sebesség elérésére teszik alkalmassá a Budapest–Debrecen közötti pályaszakaszt. Közben leépítenek, bezárnak, eladnak, tönkretesznek. Én azért is sztrájkolok, mert nem értek egyet a kiszervezésekkel, meg az olyan aranytojást tojó tyúk eladásával, mint amilyen a MÁV Cargo – jegyzi meg.
A síneken ácsorgó vagonok némelyikének ablaka világos, a fülkékben azonban nem utasok, hanem vasutasok – kalauzok – ülnek. Ők nem a VDSZSZ, hanem a VSZ, a Vasutas Szakszervezet tagjai. – Mi nem sok értelmét látjuk a sztrájknak, de dolgozni nem tudunk, mert nincs, aki elvigye a vonatot – magyarázza a vagonban ücsörgést egyikük, majd legyint:
– Novemberben sztrájkoltunk, mégsem lett jobb semmi.
Negyed egy körül jár az idő, amikor elterjed a hír: a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete felfüggesztette a sztrájkot. A jegyvizsgálók cihelődnek, indul az első vonat Hajdúszoboszló felé. Egy morcos kalauz – vele eddig még nem találkoztam – kérdésemre, hogy részt vett-e a sztrájkban, kimérten utasít el: – Nem nyilatkozom. Az odébb álló gépészektől aztán megtudom, azért ilyen morózus, mert most, hogy felfüggesztették a sztrájkot, már szolgálatban vannak, akkor pedig a sztrájkról nyilatkozni a dolgozókkal aláíratott etikai szabályzat passzusaiból következően tilos.
Azért az emeleti folyosón álldogáló csoportokban csak a sztrájkról folyik a szó. Deli Bertalan például azt mondja, sokkal okosabb lett volna, ha folyamatosan sztrájkolnak. – Nem baj, legkésőbb vasárnap folytatjuk, aki meg sztrájktörő akar lenni, annak megmutatjuk, hol lakik az Úristen! – emberkedik egy tekintélyes pocakú kalauz közben pogácsát kínálva a folyosón beszélgetőknek. Egy asszony másképpen látja. Azt mondja, nincs az az Isten, hogy még egyszer bepalizza az embereket a szakszervezet.
– Itt szinte egy emberként kivette a részét a sztrájkból mindenki. Hogy van az, hogy semmi eredmény? – kérdezi indulatosan.
Barna István, a VDSZSZ helyi vezetője elmondja, a nyugat-európai tapasztalatok azt mutatják, hogy a szakaszos sztrájk eredményesebb, mint a folyamatos. – A felfüggesztés nem azt jelenti, hogy feladtuk volna. Ha hét végén nincs eredmény, folytatjuk – biztosít.
Két óra körül jár az idő, lassan normalizálódik a forgalom. Az információnál még sokan várnak tájékoztatásra. A Nyíregyháza felé utazók csalódottan veszik tudomásul, hogy az elvileg félóránként induló vonatoknak még csak a töredéke közlekedik, a Jázmin expressz pedig újabb fél órát késik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.