Alkotmányellenes a médiatörvény?

Pártmegállapodások vagy a pártfegyelmet megkerülő mutyizások nélkül nem lehet elnököt állítani a közmédiumok élére – mondta lapunknak adott interjújában Szalai Annamária. Az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) Fidesz által jelölt tagja szerint a mostani virtuális demokrácia helyett vissza kellene adni a parlamentnek a médiafelügyelettel kapcsolatos döntések jogát. Szalai úgy látja, a köztelevíziózásnál már az a kérdés, létezhetnek-e még közösségépítő műsorok, vagy csupán az újabb generációk agymosása, netán bulvártévékre átszoktatása folyik.

Csontos János
2008. 03. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Látva a média átlagszínvonalát, egyre több embernek az az érzése, hogy a kereskedelmi rádiók és televíziók megnyerték a meccset a közszolgálat ellenében…
– Ez jogos érzés. Az úgynevezett médiapiac ma úgy fest, hogy minden területen monopóliumok uralkodnak. Vonatkozik ez a televíziós-rádiós csatornákra, a műsorterjesztésre csakúgy, mint a reklámpiacra. Mindez eleve magában hordozza a véleménymonopólium kialakulását. A médiatörvénytől eredetileg azt várták, hogy a kereskedelmi médiumok egymás közti versengése megakadályozza a monopolizálódást, a közszolgálat pedig színvonalában felhúzza magához a kereskedelmi médiát. Ehelyett valódi verseny nincs, a közszolgálat pedig lecsúszik a kereskedelmiek nívójára.
– Azok a pártok, amelyek nem értenek egyet a piacvallás által szentesített lecsúszással, miért küldenek mégis jelölteket a médiatestületbe és a kuratóriumokba?
– Nem feltétlenül küldenek. A Fidesz például csak akkor küld, ha értelmét látja. Az egész intézményrendszer látszólag demokratikus, független, ahogy a nagy könyvben megírták, rendelkezik fékekkel és ellensúlyokkal, elméletileg működőképes szisztéma – gyakorlatilag azonban minden elemében recseg-ropog. Eltűnik benne felelősség, senki nem azt teszi, ami valójában a dolga lenne. A civil kurátorok éppen csak a műsorba nem szólhatnak bele, noha a társadalmi megrendelés értelmében ez volna az elsőrendű feladatuk. A kuratóriumi elnökségek hol csonkák, hol nem csonkák – de amúgy is csak korlátozott körben gyakorolhatnak ellenőrzést. A médiumok elnökeinek hatalma viszont szinte korlátlan. Egyes elnökök ezzel visszaélnek: a csatornákat, műsorokat kedvük szerint alakítják, az információkat következmények nélkül elzárhatják. A médiát felügyelő testületek ha akarnának, sem tudnának a médiaelnökök körmére nézni az Országgyűlés, azaz a társadalom, a tulajdonos közösség nevében. Nincs nyilvánosság; a mai napig nincs biztosítva például a szerződésekbe, a közpénzek felhasználásába való betekintés lehetősége: ez a demokrácia amőbakorszaka. A politikai, hatalmi kiszorítósdi ellehetetleníti a társadalmi ellenőrzést. De ugyanez vonatkozik magára a médiahatóságra is: fölötte csak a kék ég van. A struktúrába van kódolva a működésképtelenség, a kollektív felelőtlenség.
– Megismétlem a kérdést: miért asszisztálnak az ellenzéki pártok akkor ehhez a roppant kínos folyamathoz?
– Volt rá példa, hogy a legnagyobb ellenzéki pártot kiszorították a rendszerből. A kérdés az, mi a jobb: kimaradni az egészből, vagy mégiscsak belelátni. Ha a Fidesznek és a KDNP-nek legalább a vétójoga megvolt a kétharmados döntésekben, akkor jelölt tagokat a testületekbe. A törvény hibája az is, hogy nem írja elő: a közmédiumokat felügyelő testületekben az ellenzéki és a kormányoldalon is a parlamenti erőviszonyokat, azaz a választói szándékot kell leképezni. A balliberális oldalnak még ezt a rossz struktúrát is sikerült az idők során kiüresíteni. Ha ők vannak kormányon, akkor a csonkítástól a lemondatásig terjed a repertoárjuk, ellenzékben pedig az ellehetetlenítéssel kísérleteznek. De említhetném a törvényi lehetőségek kijátszását is: hogy – kihasználva a kormányváltás körüli időszakot – ők adták éveken át a televízió kuratóriumi elnökét meg az ellenőrző testületét is. Hogy a gazdasági rövid pórázról, a törvénytelen finanszírozásról már ne is beszéljünk.
– Ha a kétharmados szabályt komolyan vennénk, soha nem lehetne elnököt választani…
– Tény, ehhez vagy pártmegállapodások, vagy a pártfegyelmet megkerülő mutyizások szükségesek. Mindkettőre volt példa.
– Ha ilyen komor a helyzet, mi a teendő?
– A közszolgálat hallgató- és nézővesztése s a minőségi nivellálódás, a kínált tartalom beszűkülése olyan mértékű, hogy ezen mindenképpen javítani kell. A közszolgálat megerősítéséhez állami szerepvállalás szükséges. Tudatosítani kell, hogy a közszolgálati média nem a kereskedelmi ellentéte – a Hír TV például formailag kereskedelmi, de tartalmában közszolgálati. A közszolgálat alapvető feladata, hogy a közösséget szolgálja, erősítse, integrálja, reprodukálja. Ezzel szemben számos kereskedelmi csatorna – olykor állami segédlettel – individualizál, lebontja a közösséget. Amit a közszolgálat felépít, a kereskedelmi médiumok ne rombolhassák le! A közösségnek valódi megrendelőként kellene fellépnie.
– Ha viszont állami szerepvállalás nélkül mindez nem megy, alighanem fölösleges az egész álszent kuratóriumosdi: a közszolgáltatást – megfelelő ellenzéki beleszólással – kormányzati feladattá kell tenni…
– Európában van hasonló példa; egyáltalán nem az ördögtől való a gondolat. A szerencsére már leáldozóban lévő liberális modell csakis a közszolgálatot szabályozná, mondván, hogy a többi majd szabályozza önmagát. Mint látjuk, ez nem így van; ez az elképzelés már megbukott Európában és a hazai gyakorlatban is. Abban egyetértés mutatkozik, hogy a közszolgálatnak függetlennek kell lennie. Na de hogyan? „A függetlenség garanciája a szakmaiság” szószt egyszer már megettük. Megtapasztaltuk, hogy a szellemi élet képviselőinek egyeduralomra vágyó, hangadó része szakmaiság alatt elsősorban a liberális, esetleg a baloldali nézetek képviseletét érti, a polgári gondolkodást pedig legfeljebb eltűri. Virtuális demokrácia helyett szerintem vissza kell vezetni a döntéseket a közösség akaratához. A legnagyobb legitimitású közeghez, a parlamenthez. Miért ne lehetne a parlamenti arányokat reprodukálni a közösségi kontrollt gyakorló testületekben? Nem ez a demokrácia lényege?
– De hát formailag most is a parlament felügyeli a közszolgálatot…
– Ez csak a látszat. Nincs szankció, nincsen semmilyen jogkövetkezmény. Jó példa erre, hogy a médiahatóság törvénytelenül hosszabbította meg a kereskedelmi csatornák koncesszióját.
– Ez esetben viszont a médiatörvény alkotmányellenes.
– Pontosan. E tárgyban fordultunk már ügyészséghez, bírósághoz, Alkotmánybírósághoz – jobbára eredménytelenül. A bíróság ide-oda passzolgatja a beadványainkat; az ügyészség, ha netán megállapítja is a törvénytelenséget, illetéktelennek nyilvánítja magát; az Alkotmánybíróság malmai meg lassan őrölnek.
– Kizárható az, hogy egyes politikai erők voltaképpen a közszolgálat felszámolásában érdekeltek?
– Ijesztő ez a felvetés, hiszen ez egyben a nemzeti közösség felszámolásának szándékát is jelentené.
– Legutóbb, a Magyar Televízió sikertelen elnökválasztási fordulójában az ellenzéki kurátorok egy kívánságlistát terjesztettek az elnökjelöltek elé. E kívánságok között szerepelt az, hogy hétvégeken műsorkezdéstől kapják vissza a közszolgálati képernyőt a gyermek- és ifjúsági műsorok. Ezt egyesek úgy értelmezték, hogy Gyárfás Tamás fejét kérték ezüsttálcán…
– A Nap-keltének valóban semmi keresnivalója nincs egy európai közszolgálati adón, de nem kellene ennyire túlértékelni. Sokkal fontosabb kérdés, hogy legyen tévéműsor a magyar gyerekeknek, ne kelljen a bőven ömlő kereskedelmi kínálatra fanyalodniuk. A kérdés az: létezhetnek-e még a köztévén közösségépítő műsorok, vagy csupán az újabb generációk agymosása, netán bulvártévékre átszoktatása folyik? A direkt politikai műsorok bármennyire egyoldalúak, kevésbé fontosak, mint azok, amelyek körülágyazzák őket.
– A kultúrára gondol?
– Igen. Az emberekről lepereg a direkt politikai befolyás, sajnos újra meg kellett tanulniuk a sorok között olvasni. A kultúrának és magának az életnek azonban csupán a szűk szeletei jelennek meg a közszolgálati képernyőn: alig van jelen a vidék, a határon túli magyarság, az ifjúság…
– Némelyek a digitális átállástól várják az elmozdulást e tekintetben is. Megváltozik ettől a médiastruktúra is, vagy csak afféle kirakatrendezésről van szó?
– A technológiát én lehetőségnek tekintem: nem jó, ha az eszköz diktál. Az a kérdés: ha van jó tartalom, eljut-e az emberekhez? Nagyobb baj, hogy a jó tartalomban hiány van – a temérdek csatorna csupán látszatkínálat. Ha jó a szabályozás, a digitális technológia megteremtheti a lehetőséget a monopóliumok felszámolására, a jó tartalmak keletkezését azonban önmagában még nem segíti. Az is lehet, hogy az audiovizuális hulladék szaporodik.
– Egyelőre a digitális átállásról szóló törvény ügye is megfeneklett. Úgy tudni, a médiapatthelyzet ellenére mégis folynak ötpárti szakértői tárgyalások. Ön optimista vagy pesszimista a megegyezést illetően?
– Országgyűlési határozat rendelkezett arról, hogy 2007 végéig új szabályozás szülessen, Mandur László (MSZP) nyilatkozata szerint azonban ebben a fél évben is kihúzták a kormánypártok a jogalkotási tervből. Mindez nem ad okot sok bizakodásra, hiszen emiatt a földi digitális átállás is késedelmet szenved. A szomszéd országok előbbre járnak, s velük szemben (frekvencia)hátrányba kerülhetünk.
– Ezek szerint van, akinek nem érdeke az alkotmányellenes helyzet felszámolása?
– Remélem, minden felelős politikai erőnek érdeke, hogy legyen új médiaszabályozás, valódi verseny, értékes tartalom. De elgondolkoztató, hogy miközben tárgyalnak a pártok, azzal egyidejűleg olyan, közmegegyezést megkerülő, visszafordíthatatlannak szánt folyamatok indulhatnak el, kerülhetnek tető alá, mint az MSZP–SZDSZ–MDF-kurátorok által szentesített székházügy, ami a számvevőszéki vizsgálat szerint negyven év alatt hatalmas összegbe, 115 milliárdba kerül az adófizetőknek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.