Számítógép, internetes kapcsolat, gyakorlat és türelem nélkül a civil szervezeteknek esélyük sincs jelentkezni a Nemzeti Civil Alapprogram pályázataira. Az 1,2 millió forintnál nagyobb működési támogatásban reménykedők ugyanis az idén már csak interneten pályázhatnak, de az Elektronikus Pályázatkezelési és Együttműködési Rendszer (EPER) regisztrálni sem engedi őket. A civilek szerint diszkriminatív a rendszer, hiszen a felsoroltak eleve kizárják az irodai háttérrel, internettel nem rendelkező, vagy kisebb, a pályázatírásban járatlan szervezeteket.
Kisfalvy Nyinának, a Miskolci Állatsegítő Alapítvány vezetőjének három napjába telt, hogy az EPER-be bejelentkezzék, egy hete pedig azzal kísérletezik, hogy továbbítsa a kért adatokat. Egyelőre hiába, az EPER minduntalan felmondja a szolgálatot, és kezdhet mindent elölről. Az észak-magyarországi régió szervezeteinek viszont már csak hét napjuk maradt arra, hogy beadják pályázataikat.
Hasonló gondokról számolt be lapunknak Fiáth Szilvia szekszárdi állatvédő is, aki a második rááldozott éjszakán adta le végül a pályázatát. Csak az útmutató 71 oldal, az adatlap és a kiírás újabb húsz. Az alapító okiratot, bírósági aktákat, mérleget, számviteli beszámolót, egyebeket mind digitalizált formában kérik, de sokan még csak nem is hallottak a szkennelésről. Mindezek a nehézségek a civileket arra kényszerítik, hogy szűkös költségvetésükből pályázatíró vállalkozásoknak fizessenek. Fiáth szerint csak a környezetében tucatnyi fiatalokkal, gyerekekkel, horgászattal foglalkozó, kisebb szervezet képviselője jelezte, nem boldogul. Hiába végez valaki kitűnő és hasznos munkát, nem biztos, hogy egy ilyen túlbonyolított, ráadásul alig-alig működő rendszerben el tud igazodni – fűzte hozzá Fiáth, aki sem az esélyeket, sem az esélyegyenlőséget nem látja, pedig az NCA kiírása szerint az elbíráláskor mindkettő lényeges szempont.
Nagyon terhelt az EPER rendszer, hiszen csak tegnap délelőtt 440 pályázat érkezett, ami lelassíthatta a működését – tájékoztatta lapunkat a Szociális és Munkaügyi Minisztérium sajtótitkársága. A megnövekedett forgalmat észlelik a rendszert kezelő ESZA Kht. ügyfélszolgálatán is, ahová átlagosan napi ezer hívás és háromszáz e-mail érkezik. A tárca szerint a megoldást talán az jelenthetné, ha a civilek tudatosabban állnának a dologhoz, és egyenletesebben küldenék be a pályázataikat. Megírásukban, illetve a tájékoztatásban a minisztérium és az ESZA Kht. civil partnerei is segítenek, az Esélyek Háza elérhetőségei a tárca, a Civil Szolgáltató Központoké pedig a civil.info honlapján találhatók meg.
Két tehervonat szakított szét egy átjáróban elakadó autót Komáromnál