Alkotmánysértő titoktervek

2008. 04. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gyámság, gondnokság alá helyezte az országot néhány héttel ezelőtt a kormányzat. Pontosabban Gyurcsány Ferenc miniszterelnök, Szilvásy György titokminiszter és Draskovics Tibor, az igazságügyi tárca vezetője. A gyámság és a gondnokság sajátságos jogintézmény. Akkor rendelhető el, ha valaki a gyermekkora vagy a szellemi, egészségi állapota miatt nem képes ügyeinek önálló vitelére.
Hiányzik a belátási képessége. Az ország nem szenved ilyen hibákban. Beszámítási képessége nem eshet kifogás alá. Választópolgárai kiskorúaknak sem nevezhetők. A kormány mégis úgy döntött, hogy nemzetbiztonsági védelem, vagyis politikai gyámság alá helyezi a polgárok 2006 őszén megválasztott önigazgatási testületeit: a nagyobb önkormányzatokat és a területfejlesztési tanácsokat. Szilvásy György ezt azzal indokolta: meg kell akadályozni, hogy az országba áramló uniós forrásokat a céltól eltérően használják fel, emellett szerinte nőtt a terrorveszély is. Az osztályharc éleződik, a nemzetközi helyzet fokozódik. A belső ellenség ráadásul annyira elszemtelenedett, hogy csöppet sem lehet benne megbízni. A titkosszolgálatok majd gondoskodnak róla, hogy jó irányba menjenek az ügyek, a kormány akarata érvényesüljön.
Az ellenzék a kormány végóráiról beszél. Azt hangsúlyozza, hogy a kabinet a legsötétebb diktatúrákra jellemző módszereket alkalmaz. Megfigyelteti, s ha kell, lehallgattatja a politikai elitet. Mindez azt szolgálja, hogy a várhatóan kisebbségbe szoruló szocialisták információkat gyűjtsenek, s ezeket a zsarolás eszközéül használva önállóan, egymagukban is kormányon maradhassanak. Hozzáteszik: a nemzetbiztonsági védelmet elrendelő kormányhatározat formai hibákban szenved. Azt a miniszterelnök nem írta alá, hivatala nem pecsételte le. Mindezen hiányosságok miatt a kormánydöntés érvénytelen.
Valóban érdekes olvasmány ez a márciusban kelt kormányhatározat. A korábbi hasonló határozatokkal együtt – az 1995. évi nemzetbiztonsági törvényre hivatkozva – azt sorolja fel, milyen szervek és létesítmények tartoznak a titkosszolgálatok védelme alá. A törvény értelmében a védelem a különleges fontosságú állami szervekre és a többségi állami tulajdonú vállalatokra terjed ki. A törvény értelmező rendelkezése meghatározza az állami szerv fogalmát is. Ilyen szervnek minősül a minisztérium, a központi államigazgatási szerv, az ügyészség, a Magyar Honvédség és az öszszes rendvédelmi hatóság.
A szocialisták és a szabad demokraták kétharmados többségével 1995-ben megszavazott nemzetbiztonsági törvény tehát maga is egyértelművé teszi, hogy a kabinet csak a végrehajtó hatalom részeként működő szervezeteket, intézményeket és az állami vállalatokat helyezheti a titkosszolgálatok oltalma alá. A szervezetek részletes, konkrét felsorolása, megjelölése a kormány döntésétől függően változhat ugyan, ám nyilvánvaló, hogy a végrehajtó hatalomtól független testületekre, intézményekre nemzetbiztonsági érdekből sem terjedhet ki a kormány által irányított titkosszolgálatok tevékenysége. Kormányhatározatba foglalt utasítás révén semmiképp sem. A kormányhatározat ugyanis nem jogszabály, hanem csupán belső utasítás, instrukció.
Határozattal a kormány csak a neki alárendelt igazgatási apparátust, a minisztériumokat, a központi közigazgatás fórumait, a honvédséget, a rendvédelmi szervezeteket és persze a titkosszolgálatokat irányíthatja. Ahhoz, hogy a titkosszolgálatok hatóköre szervezeti szempontból a többi hatalmi ágra, például a bíróságra és az önkormányzatokra is kiterjedjen, minimum törvény szükségeltetne. Méghozzá kétharmados többséggel elfogadott törvény.
Egyértelművé teszi mindezt az Alkotmánybíróságnak a Mécs-bizottság ügyében hozott határozata. Az Országgyűlés a D–209-es ügynökbotrány kirobbanása után Mécs Imre vezetésével vizsgálóbizottságot hozott létre a volt kormánytagok múlt rendszerhez kötődő tevékenységének, ügynökmúltjának feltárására. Az akkor szabad demokrata honatya szocialista kollégáival együtt hónapokig turkált a titkosszolgálatok irataiban, terhelő adatok után kutatva. A rendszerváltozást követően pozícióba került néhány kormánytag leleplezése megtörtént ugyan, ám hiába. A törvényhozás nem sok dicsőséget szerzett magának. Az AB 2003-as döntése szerint országgyűlési határozat nem dönthetett volna a T. Ház szervezetéhez nem tartozó, kívülálló személyek múltjának vizsgálatáról. A határozat ugyanis nem jogszabály, a parlamenti vizsgálóbizottság nem foglalkozhatott volna egy másik hatalmi ág, a végrehajtó hatalom, vagyis a kormány tagjainak, sőt korábbi tagjainak magatartásával. A Mécs-bizottságot létrehozó határozatot így visszaható hatállyal, keletkezésének napjától megsemmisítették. Előírták, hogy a vizsgálóbizottságokról törvényt kell alkotni, kétharmados többséggel. Ez máig sem történt meg.
Formai, műfaji okokból a kormány márciusi titokhatározatára is a megsemmisítés vár, ha azt valaki megkérdőjelezi az Alkotmánybíróságon. Semmis azonban Gyurcsány Ferenc, Szilvásy György és Draskovics Tibor együttműködése tartalmi okból is. A jogszabálynak nem minősülő határozat (belső utasítás) ugyanis ügynökhálót fonna a megyei és a megyei jogú, valamint a kerületi önkormányzatok és a közigazgatási hivatalok köré. Ez pedig politikai ellenőrzés lenne. A Szilvásy György által irányított polgári nemzetbiztonsági szolgálatok Draskovics Tibor engedélyével megfigyelhetnék, dokumentálhatnák a helyhatóságok mindennapi működését. Sőt, az engedélyhez nem kötött ügynöktevékenység is súlyos sérelemmel járhatna. A hivatali épületeket, járműveket, dolgozókat, a testületi tagokat megfigyelhetnék. Hozzájuk titkosszolgálati alkalmazottakat helyezhetnének ki alibimunkakörökbe. A Fidesz irányítása alatt álló helyhatóságok minden bizonnyal a keblükre ölelnék a szimatolás céljából hozzájuk kiküldött Szilvásy-ügynököket. A KGB ideiglenesen néhány évtizedig itt állomásozó megbízottai után most feltűnnének az újsütetű szocialista titkosszolgák.
Addig is, amíg eldől, hatályban marad-e a határozat, ajánlatos, hogy az érintettek megtegyék a szükséges ellenlépéseket. Telefonbeszélgetéseik kezdetén nem árt, ha üdvözlik az alezredes elvtársat is, aki esetleg hallgatóként-lehallgatóként szintén a vonalban van. Aktuálissá válhat a rendszeres és alapos nagytakarítás is, tekintettel a poloskák várható elszaporodására. Nem árt az elővigyázatosság egyes munkatársakkal szemben sem, mert nem tudható, hogy a tegnapi kolléga ma nem spicliként dolgozik-e.
Érintené az ügynökök működése természetesen az MSZP-s önkormányzatokat, s a többnyire kormányzati megbízottakból álló területfejlesztési tanácsokat is. A Gyurcsány-kabinet a jelek szerint a saját párthíveit is igyekszik szemmel tartani. A kormányfő már senkiben sem bízik. Az önkormányzati választás, majd a háromigenes népszavazás elbizonytalanította. Az elmúlt évek állítólagos terrorfenyegetettsége után, most újakra hivatkozik, így egészítve ki a Kossuth téri kordonok felállításáról szóló döntéseket. A koalíció széthullóban van, ráadásul az MSZP elnöksége nem volt hajlandó összehívni a rendkívüli kongresszust. Ez – Gyurcsány reményei szerint – megerősíthette volna őt pártelnöki, miniszterelnöki funkciójában.
A nemzetbiztonság, a titkosszolgálat az ország szuverenitását, alkotmányos rendjét hivatott védelmezni. Nem pedig a politikai megsemmisülés határán álló miniszterelnök érdekeit.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.