Együtt a fogyatékos és az ép diákok?

2008. 04. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A jelenlegi koncepció szerint, bár erről képviselő-testületi döntés még nem született, épületünk teljesen különálló részébe kerülnek a Móra Ferenc-iskolából érkező gyermekek – nyilatkozta a Magyar Nemzetnek Bihari Péter, a kispesti Berzsenyi Dániel Általános Iskola igazgatója. A Móra Ferenc Iskola és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény sajátos nevelési igényű gyerekekkel foglalkozik: a gyerekek között van enyhe értelmi fogyatékos is.
Lapunk korábban megírta: a köztársasági elnök segítségét kérték a XIX. kerületi Móra Ferenc-iskolába járó sérült gyerekek szülei, sérelmezve, hogy a tanulók ezután az önálló iskolaépület helyett pusztán egy épületszárnyban, a kellő higiénés környezetet nélkülözve lesznek összezsúfolva.
A hetvenes évek végén a kispesti lakótelepen épült iskolát eredetileg az akkor jellemző, jóval nagyobb gyermekszámra méretezték; az országosan is fogyatkozó gyermekáldással párhuzamosan a kispesti Berzsenyi Dániel több szárnyból álló épületegyüttesét egyre kevésbé töltötték be a nebulók. Jelenleg az egyik épületrész nem tartozik szervesen az általános iskola által kihasznált területhez, ebben az épületszárnyban eddig egy kispesti felnőttoktatási intézmény kapott helyet. Ebben az intézményben érettségire való felkészítés zajlott, az önkormányzat tervei szerint innen a kerületi Deák Ferenc Gimnáziumba kerülne át a felnőttoktatás.
Azokra a sajtóban keringő információkra reagálva, amelyek szerint a Mórából érkező gyermekeket ablaktalan helyiségekbe helyezik el, és nem lesz majd a speciális ellátáshoz szükséges vizesblokk, zuhanyzó, az igazgató jelezte: bár az új épületrész nem az ő kompetenciája, a régebben általános iskolai oktatás céljaira szolgáló termek utcára néző falai ablakként vannak kialakítva, s az önkormányzat azt ígérte, hogy a vizesblokkokat, a tantermeket, az irodákat, a világítást korszerűsítik, mielőtt a Móra diákjai átkerülnének az épületszárnyba.
A Móra Ferenc-iskolából érkezők tehát egy teljesen szeparált épületszárnyba kerülnének, a Berzsenyi Dániel Általános Iskola épületrészéből csak a tornatermet és az étkezőt használnák. Az ebédlő egy része elkülöníthető. – Úgy gondolom, ez nekik jó lesz, hiszen a sérült gyerekek számára sikerélmény, hogy eredményeket érhetnek el a készségtárgyak, a mozgás terén, amire ráadásul nekik éppúgy szükségük van – érvel az igazgató, jelezve, hogy bár módjában állt volna kötni az ebet a karóhoz, és „nem engedni be” a másik intézmény tanulóit a Berzsenyi területére, a 600 négyzetméteres tornaterembe és az étkezőbe, ezt fölöslegesnek tartotta.
– A Móra diákjai egy önálló intézményként működő épületrészben tanulhatnak. Hogy mellette találkoznak a mi gyerekeinkkel, szerintem az sem probléma, jelenleg a mi iskolánkba 72 SNI-s gyermek jár, őket az iskola közössége teljes mértékben elfogadja, tudnak velük együtt élni és dolgozni – fejtette ki Bihari. Hangsúlyozta: nem hiszi, hogy a két intézmény azonos székhelyen való működése által bármiféle hátrányos helyzetbe kerülnének a Móra Ferenc-iskolából érkező gyermekek. Kijelentette, hogy a másik intézményből érkező gyermekek nagy többsége nem fegyelmi problémákkal, viselkedési zavarokkal küzd. Kérdésünkre elmondta, hogy a sérült és SNI-s gyerekek iskolai integrációja, ezzel párhuzamosan a speciális intézmények felszámolása világszerte tendencia. Hozzátette ugyanakkor, hogy hazánkban az SNI-s, speciális fejlesztési ismereteket kívánó gyermekekkel való foglalkozáshoz egyelőre igen kevés képzett munkaerő áll rendelkezésre.
Jelezte, a Móra tanulói különálló intézményben fognak berendezkedni, ezért a Berzsenyi és a másik iskola szakmai egyeztetésére nincs szükség, szervezeti működésük eltérő, legfeljebb a tornaterem használata miatt kell órarendi egyeztetéseket tartani. Leszögezte: összevonásról szó sincs, „az eddig különálló épületrészben, ahol eddig is különálló iskola volt, ezentúl is önálló általános iskola működik a továbbiakban, csak a neve változik Berzsenyi Dánielről Puskás Ferenc Általános Iskolára”. – Nem hiszem, hogy ha egy fenntartó önkormányzat engedélyezi egy iskola átnevezését, hosszú távú terveiben az szerepelne, hogy más típusú intézményt hoz létre, vagy más intézménnyel vonja össze – tette hozzá Bihari.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.