Terepjárós bankár süvít az éjszakában

Porban aranyrögök címmel adta ki a Gyöngyharmat Kiadó Zentai László válogatott és új verseit. A cím találó, a költemények egy jó értelemben makacs, elszánt, konok ember portréját rajzolják ki, aki nem mond le arról, hogy megtalálja mai,  elkoszlott világunkban a krisztusi tisztaságot.

2008. 04. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem könnyű a mai zűrzavarban, a kocsmákhoz vezető kietlen utak porában akár ezüst- vagy rézdarabkákat is lelni. Zentai életútja nem éppen aranyrögökkel kikövezve vezetett a hűséges szülővárosból, Sopronból, a tradicionális kultúra egyik hazai bölcsőjétől az országos megméretésig. Első műveinek megjelenését Sopronban Sarkady Sándor szerkesztői bátorsága tette lehetővé. Zentait vállaltan nemzeti, jobbközép elkötelezettsége, a nemzet és a napi politika, az erkölcs és a hit kérdései iránti különleges érzékenység rokonítja a Kilencek költőcsoporttal. Különleges metaforateremtő erejét, nem mindennapi tehetségét a csoport tagjai, köztük elsősorban Rózsa Endre fedezte föl 1989-ben megjelent, kissé kései pályakezdő kötetéről, a Kökényhúsú ég alatt című könyvről írta le, hogy az eredeti szópárosítások kivételes ereje Zentait már jóval korábban kötetéretté tette. Zentai a rendszerváltozás után aktív közéleti tevékenység, közgazdasági, politológiai kötetek megjelentetése közben formálta, gyarapította a számára legfontosabb versírást. Hogy mennyire újszerűen képes megnyilatkozni látszólag hagyományos témákban, bizonyítja többek között az idézőjelesen értelmezhető Nagyvárosi idill című költemény, amelyben „Terepjárós bankár süvít / az éjszakában, / holtra fuvarozza / cicoma Irmát a lópatájú / automata szerelmük / ott leng a külváros fölött / ők az igazi tivornya ördögök.” A költemény egészében ott lapul az idegenkedés a várostól, de annak tudata is, hogy a megalopolisz szinte megkerülhetetlen az alkotó ember számára. És nincs értelme olyasfajta falusi idillt visszaálmodni, amely már a valódi gyermekkorunkban sem úgy létezett, ahogy nosztalgiánkban őrizzük. Zentai a gyermekgyilkos falusi asszony balladájának vérfagyasztó megjelenítésével – a kútba fojtott gyermek látószögéből – (Fiatal anya balladája) ékesen bizonyítja, hogy a horror a hatvanas évek végén sem volt városfüggő, a zárt közösségek erkölcsmegtartó ereje már akkor is a múlté volt.
A friss munkákat tartalmazó Szívbéli újabb versek ciklust a mai kilátástalanság megidézése jellemzi. A harag és a szégyen szólama örökíti meg 2006. október 23-ájának iszonyatát: „Most 2006. október 23-a éjjelén / izzadt tenyeremben árva zászló. / Mindketten nyárfalevél zizzenésű / könnygázos félelemben / didergünk egy agyonvert demokráciában.” A Jézus, segíts, Jézus, segíts! című költemény pedig a 2006-os választást követő bénult pillanatot idézi meg, amikor a tehetetlen ember számára nem marad más pozitív alternatíva, mint az imádság. „A népnek, az istenadtának meg csak Barabás kellett, / A gyilkosok mestere, a naplopó, az együgyű. Az anti-Messiás.” A sokoldalú, prózaverseket is tartalmazó kötet gondolati ívét aligha zárhatnánk méltóbban a költő finálénak szánt esszéjének zárómondatával: „A vers félszárnyú madár közönség nélkül” – mondta a XX. század második felének egyik legnagyobb költője, Nagy László. Szeretném megszerezni verseim másik félszárnyát. Ezért adom közre őket.”
(Zentai László: Porban aranyrögök. Válogatott és új versek, Gyöngyharmat Kiadó, 195 oldal, 2400 forint.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.