Végjátékok

Öt esztendővel ezelőtt, 2003 tavaszán Gerhard Schröder meghirdette az Agenda 2010-nek elnevezett reformcsomagját, amely a német gazdasági csoda óta Németországban példátlan szegénységhez, a posztkommunista gyökerű Baloldali Párt országos sikeréhez, 2005-ben előrehozott választásokhoz vezetett. Gerhard Schröder bevallottan Gyurcsány Ferenc politikai példaképének számított, pályájuk és végjátékuk is számos hasonlóságot és néhány figyelemre méltó eltérést mutat.

2008. 04. 28. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hagyományos baloldali programmal, a szociális egyenlőtlenségek mérséklésének ígéretével és egy szellemes trükkel a német szociáldemokrata párt, az SPD 1998-ban legyőzte a 16 éve hatalmon lévő és a kormányzásba láthatóan belefáradt kereszténydemokrata–szabadelvű koalíciót. A trükk abban állt, hogy az SPD egy vezetőduóval indult a hatalomért. Oskar Lafontaine pártelnökkel, aki az elkötelezett szociáldemokratákat kívánta hagyományos üzeneteivel megszólítani, míg a menedzsertípusú, a drága öltönyökben pózoló és a gazdaság barátjaként mutatkozó kancellárjelölt az „új közép” szlogenjével a középosztály baloldalának ígért a nemzetet, a nemzetállamot meghaladni kívánó társadalompolitikai reformokat. Schröder alig fél év után, 1999 március közepén kiszorította a kormányból és a párt éléről Lafontaine-t. Ez már előrevetítette az 1999 júniusában nyilvánosságra hozott úgynevezett Schröder–Blair-tanulmányt, amely a klasszikus szociáldemokrata álláspontokat feladva neoliberális irányba mozdult el.
Az első Schröder-kormány főként a ’68-as – a kisebbségek érdekeit védő – társadalompolitikára koncentráló „kormányozni örömet okoz” mottóval tevékenykedett. A folyamatos tartományi választási vereségeken megnyilvánuló általános népszerűtlenségét még ellensúlyozta a szerencsés gazdasági környezet és az 1999 végén kirobbant, a kereszténydemokrata uniót (CDU) alapjaiban megrázó illegális pártfinanszírozási botrány. Baloldali programmal, a hirtelen újra felfedezett iraki háború ellenzésével és néhány apró csalással Schröder alig 6000 szavazattal megnyerte a 2002-es Bundestag-választásokat. (A „trükk” abban állt, hogy mintegy 400 ezer választókorú bevándorlónak adott a vörös–zöld koalíció állampolgárságot, akiknek a 85 százaléka a két kormánypárt valamelyikére voksolt. Ráadásul a törvény értelmében aki a német állampolgárság mellett döntött, annak le kellett mondania eredeti, többnyire török útleveléről. Becslések szerint mintegy 50 ezer személy kettős állampolgárként, tehát valójában jogszabályellenesen vett részt a választásokon.)
Alig egy hónappal a választásokat követően Hans Eichel (SPD), aki 1999 óta a pénzügyminisztériumot vezette, bejelentette, hogy 30 milliárd euróval elszámolta magát. Így elismerte, hogy a kampányban még kiváló állapotban lévőnek bemutatott német költségvetés nem kerülheti el a fájdalmas kiigazításokat. Ezt, valamint a folyamatosan növekvő munkanélküliséget Schröder kormánya a 2003 tavaszán bejelentett Agenda 2010-zel – már a tervezet címe is jelezte, hogy a szociáldemokraták még két ciklusban gondolkodnak – próbálta kezelni. A bejelentés időzítése sem lényegtelen: a szociáldemokratáknak a 2003. februári hesseni és alsó-szászországi tartományi választások után még csaknem három és fél évük volt arra, hogy a megszorítások meghozzák eredményüket.
Schröder tanácsadói alapvetően a szociális kiadások megnyirbálásában és egy rendkívül alacsony bérű, a létminimum szintjére állami támogatásokkal felhozott szektor kiépítésében látták a kiutat. Egyik legfontosabb tanácsadója, a „reformok” névadója, Peter Hartz, a Volkswagen személyügyi vezetője később szakszervezeti vezetők megkenésébe bukott bele.
Idős, évtizedek óta SPD-tagok tiltakozásul tízezrével léptek ki a pártból. A 2002-es Bundestag-választásokon az ötszázalékos küszöböt elvétő posztkommunista Demokratikus Szocializmus Pártjának (PDS) népszerűsége érzékelhetően növekedni kezdett. A nyugati tartományokban a csalódott szocdemek és szakszervezeti vezetők megalakították a Munka és Szociális Igazságosság Választási Alternatívája nevű radikális baloldali programot képviselő szervezetet. A munkanélküliség elérte az ötmilliós lélektani határt. A munkanélküli-segély és a szociális támogatások öszszevonásából várt megtakarítások helyett majd 14 milliárd eurónyi többletköltség származott az első évben. Az „ügynökségekké” átszervezett munkaügyi központok a hibás számítógépes programok miatt hónapokig működésképtelenek voltak. Mindeközben a német média nem felejtette el emlékeztetni a kancellárt nagypolgári allűrjeire.
A kormány állandóan kénytelen volt saját sebtében meghozott intézkedéseit utólag javítgatni. A romló szociális mutatók okozta válságot csak elmélyítette, hogy a korábban médiakancellárként dicsért Schröder képtelen volt leplezni hatalmi arroganciáját és megszólítani pártja jó részét. Ezért bukását lassítandó a 2004. március 21-i rendkívüli kongresszuson feltétlen szövetségesét, az SPD „lelkét” megszólítani képes Franz Münteferinget választatta maga helyett a szociáldemokraták elnökének. Emlékirataiban maga is elismerte, ezzel a lépéssel előremenekült, hiszen ha megvárta volna a 2004-es, pártja számára katasztrofális európai parlamenti választásokat, akkor az SPD-n belül már olyan erős nyomás nehezedett volna rá, ami a számára sokkal fontosabb kancellári poszt elvesztésébe kerülhetett volna. Jellemző módon a 2004 májusában megrendezett brémai tartományi választásokon már saját pártja sem tartott igényt kancellárja kampánytámogatására.
Azt, hogy mit tehet vele a már csak zsarolásokkal egyben tartott koalíció, jól mutatták a kieli tartományi gyűlésen 2005. március 17-én történtek. A schleswig-holsteini választásokat követően az egymandátumos többséggel rendelkező SPD-ből, zöldekből és a dán kisebbség képviselőiből álló koalíció ismételten Heide Simonist kívánta miniszterelnökké választani. Valaki azonban az SPD-frakcióból mind a négy titkos választási fordulóban nemet mondott Simonisra, aki végül teljesen megaláztatva volt kénytelen lelépni a politikai élet színpadáról. Ezt követően a teljes német sajtó már a hatalomhoz görcsösen ragaszkodó politikusként mutatta be Schrödert, aki a romló mutatók ellenére hozzáragadt a bársonyszékéhez.
Az SPD számára katasztrofális eredményeket hozó május 22-i észak-rajna–vesztfáliai tartományi választások – negyven év után volt kénytelen távozni a szociáldemokrata kormány – napján Schröder csak a pártelnök-frakcióvezetővel egyeztetett, s Franz Müntefering az urnazárást követően bejelentette az előrehozott választásokat. Maga a kancellár is elismerte, hogy a pártján belül is elfogyott körülötte a bizalom. Döntése indoklásakor bevallotta, hogy a frakcióvezető nem képes a 2006-os választásokig az Agenda 2010-es reformpolitika továbbviteléhez szükséges frakciótöbbséget biztosítani.
A rendkívül tehetséges, demagóg Schröder és csapata a 2005. szeptember 18-ra előrehozott választások kampányában már ismét szociálissá vált. Müntefering a hírhedt – mit érdekel engem a tegnapi dumám – mottó alapján kíméletlen hadjáratot folytatott az igazságosabb közteherviselést, de a költségvetési hiány csökkentése okán elkerülhetetlen megszorításokat hirdető CDU ellen.
Alig egy héttel a várható választási vereség előtt a nagypolgári életet folytató Schröder megállapodott Putyinnal, hogy a balti államok és Lengyelország tiltakozása ellenére a tenger alatt építik meg az úgynevezett Északi Áramlat gázvezetéket. A volt kancellár, megszegve minden íratlan szabályt, 2005 végétől a svájci adóparadicsomban bejegyzett gázvezeték-építő konzorcium felügyelőbizottságát vezette, sajtóhírek szerint évi egymillió eurós tiszteletdíjért.
Számos hasonlóságot mutat a szegénységből jött Gyurcsány és Schröder felemelkedése és bukása. A legnagyobb különbség kettejük között azonban az, hogy a saját képességeiben bízó Schröder a hosszú, másfél évig tartó kisebbségi kínlódás helyett vállalta a megmérettetést, és egy huszáros küzdelemben próbált a felszínen maradni. Saját vagyon híján ő valóban „rászorult” politikusként megszerzett befolyásának pénzre váltására. Amúgy német elemzők azért tartják valószínűtlennek, hogy a Déli Áramlat gázvezeték élén Gyurcsány Ferenc Schröderhez hasonló posztot tölthessen be, mert messze nem rendelkezik a volt kancelláréval összemérhető nemzetközi befolyással.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.