Holttengeri töredékek

2008. 05. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kezek a vonókon, szemek a papíron, csizmák a deszkákon, dombok, templomok, házfalak a falon – mindenki mindenkibe belekapaszkodik, hogy ebben az egymásra utalt összpontosításban a legteljesebb képet adja arról a vidékről, amely már csak a könyvekben és a mesékben létezik. A vonók alól régi dallamok indáznak Közép-Erdélyből, a papírról Makkai Sándor, Sütő András, Wass Albert írásainak töredékeit citálják, a csizmák magyar és román figurákat karcolnak a levegőbe, a háttérre vetített fényképeken pedig megrogyott zsúpfedeles házak, tatárjárásokat túlélt templomok és a hajdani műveltséget katlanba záró dombgerincek láthatók.
Holttenger. Makkai Sándor e metaforával illette az erdélyi Mezőséget, amely a székelyes műveltségű, ám rohamosan fogyatkozó magyarság rezervátuma még ma is. A táncházmozgalom egyik alapítója, a Jánosi együttes huszonöt évvel ezelőtt mutatta be ezzel a címmel előadását a budapesti Egyetemi Színpadon, művészi módon tiltakozva a romániai falupusztítások ellen. Jánosi András együttesvezető, értékes népzenei leletmentések elvégzője úgy gondolta, a csíkszeredai Hargita Nemzeti Székely Népi Együttessel most újra színpadra viszi ezt a korábban nagy sikerrel játszott darabot.
Csakhogy huszonöt év az huszonöt év, és ez a Hargita nem az a Hargita, amelyért általában véresre tapsoljuk a tenyerünket. Bár a szándék, feltárni művelődéstörténetünk fehér foltjait, nemes, úgy véljük, 2008-ban már nem elég puszta tánc-, fénykép- és irodalmi illusztrációkkal elmesélni, eszik-e vagy isszák-e a Mezőséget. Akkor sem, ha a hazai táncházak többnyire valóban megragadnak a „palatkai”, az akasztós és a Fehér fuszulykavirág slágerháromszögében, amikor arról van szó, hogy „mezőségizzünk” egy hatalmasat. A Hargita produkcióját pedig elhűlve néztük: András Mihályék széki, vajdakamarási, bonchidai, szováti koreográfiái színtelenek, ötlettelenek, a legnagyobb jóindulattal sem nevezhetők szándékosan lecsupaszítottnak, pontosan olyanok, mint egy törekvő kisvárosi táncegyüttes kötelező gyakorlatai, ahhoz elégséges tudással és lelkesedéssel. Úgy tetszik, valahol félúton elveszett a Hargitából mindaz, amiért az egyik legjobb magyar táncegyüttesnek tartottuk. S hogy az összkép teljesebb legyen, azért Keresztes Szabolcs színművész tett meg minden tőle telhetőt: patetikusan lendületes, baklövést ezzel a nagyvonalúsággal baklövésre halmozó felolvasásában íróink olykor-olykor fordulni kényszerültek egyet verbális sírjukban.
Aránytalan részletekből össze nem álló, didaktikus, érdektelen táncvilágú előadás a Holttenger. Tóth Elek és Kézdi Miklós hetvenes években készített megrázó pontosságú fényképei nem kapnak igazán érvényesülési lehetőséget. Ami gyógyír a sebre, az egyedül a Jánosi együttes játéka: amint a mezőségi muzsika lassan körbefonja és öszszeroppantja szívünket. Az előadás arra azért kitűnően megfelelne, amire valójában szolgál: a hét minden napján elő kellene adni, a Hagyományok Házába vezényelve a diákságot az ország minden középiskolájából. Legalább legyen fogalmuk arról, mit veszítenek.
(Holttenger. Töredékek a Mezőség népének életéből. Szerkesztette és rendezte: Jánosi András. Hagyományok Háza, május 19.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.