Agresszió az iskolában

Értetlenül állnak a kaposvári Táncsics Mihály Gimnázium tanárai és diákjai a múlt heti tragédia előtt, amelynek következtében Sz. J. életét vesztette. Halálát két iskolatársa okozta. Reöthy Ferenc, az intézmény igazgatója állítja, hogy semmiféle előjele nem volt a brutális tettnek. – Az iskola nem oka, csupán színtere a fokozódó agressziónak – teszi hozzá.

2008. 06. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Döbbenet és tehetetlenség. Tehetetlenség, mert jogi korlátok miatt nem figyelhetünk oda, hogy iskolán kívül mit tesz, kikkel barátkozik a tanuló. A szülőkkel közösen kellene fellépni a fokozódó agresszivitás ellen, de legtöbbször magunkra maradunk – mondja Érfalvyné Ludvig Borbála, a kaposvári Noszlopy Gáspár Közgazdasági Szakközépiskola igazgatója. A Somogy megyei középiskola-igazgatók szövetségének a napokban leköszönt elnöke szerint az iskolának jobbnak kellene lennie, mint a társadalom, csakhogy ehhez az intézmények nem kapnak pozitív üzenetet sem a társadalomtól, sem a politikától. – Ráadásul a családok erősödését sem támogatja az állam, így a nevelésben magukra maradnak az intézmények. Ez a bűnös közömbösség vezet az agresszióhoz – érvel az igazgató asszony.
Reöthy Ferenc, a Táncsics gimnázium láthatóan megtört vezetője szerint nem voltak jelei a két fiú gyilkossághoz vezető viselkedésének. Mint megírtuk, a múlt pénteken egy tóban találták meg a kaposvári diák holttestét. Halálát iskolatársai bántalmazása okozta. – Az osztály, amelyben Sz. J. tanult, az iskola egyik legjobb közössége, osztályfőnökük is az egyik legjobb kollégánk. Ezért is állunk értetlenül a történtek előtt. A bűncselekmény valós okára, hátterére a rendőrség és a pszichiáter közösen adhat választ – mondja az igazgató. Hozzáteszi: nem létezik „iskolai agreszszió”, a társadalomban meglévő agressziónak az iskola csak az egyik színtere.
Reöthy határozottan állítja: el kellene gondolkodni azon is, hogy mi várható el az osztályfőnöktől, aki bruttó hatezer forintot kap a pluszmunkájáért. Aligha kényszeríthető arra, hogy a tanulói iskolán kívüli tevékenységét is figyelemmel kísérje, netán azt is tudja, hogy ki kivel barátkozik.
– Sz. J.-t magam elé sem tudom képzelni, ami azzal magyarázható, hogy csendes, átlagos magatartású és átlagos teljesítményt nyújtó diák volt – mondja a kaposvári Klebelsberg Kunó Középiskolai Kollégium egyik nevelője. Az intézmény igazgatója, Giber Vilmos pedig arról beszél, hogy K. M., az egyik őrizetbe vett fiú viselkedéséből senki se következtethetett volna arra, hogy gyilkosság társtettese lesz. – Jó kézügyességű gyerek, egyebek közt egy remek tarsolylemez-kiállítással hívta fel magára a figyelmet. Igaz, odahaza a családi élete nem volt rendben, szülei elváltak, őt az apja nevelte.
A kollégium aulájában egy fiú csak annyit hajlandó mondani megölt diáktársáról: nem igaz, hogy nagyképű, beképzelt volt.
A Táncsics gimnázium homlokzatán fekete zászló utal a gyászra, odabent az aulában egy asztalon frissen kirakott és csonkig égett gyertyák, mécsesek sorakoznak. A diákok egy csomagolópapírral bevont üzenőfal felirataival búcsúznak Sz. J.-től. A tanulók hétfőn egész nap gyászoltak, tegnap iskolapszichológus foglalkozott velük.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.