Iskolai brutalitás: a tanár a felelős

Az oktatási tárca szerint a tanár és az iskola felelőssége az iskolai brutalitás megelőzése, a tanároknak ehhez megvannak az eszközeik, csak nem élnek vele. A minisztérium által létrehozott, az iskola biztonságáért nevet viselő bizottság jelentése azt állítja, hogy nincs szükség a jogszabályok szigorítására, csak a tanárokat kell tovább képezni, mert sokan nem megfelelően bánnak a gyerekekkel. Agressziókezelési módszernek az iskolák összevonását javasolják.

2008. 06. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tanárokat és az iskolaigazgatókat teszi felelőssé a terjedő erőszak miatt a Hiller István által létrehozott szakértői bizottság, és nem hajlandó végrehajtani a tanárok által kért szigorításokat.
A most nyilvánosságra hozott jelentés szerint az iskolai erőszak problémája nem általános, pontosan behatárolhatók azok az intézmények és körzetek, ahol rendszeres a brutalitás. A dokumentum szerint ennek az az oka, hogy vannak olyan intézmények, ahol megfelelően bánnak a gyerekekkel, és van, ahol nem. Leszögezik: az agresszió kiváltója lehet a pedagógusok tanulókkal szembeni bánásmódja, a rossz pedagógiai és értékelési módszer, a probléma fel nem ismerése. A jelentés szerint nemcsak a diákok követnek el erőszakos cselekményt, de jó néhány pedagógus is. Az iskolaigazgatók egy része nem megfelelően végzi munkáját, és akadályozza a szülőket tömörítő iskolaszékek, valamint a diákönkormányzatok létrejöttét és működését. A szülők sok esetben nem mernek fellépni a jogsértő pedagógussal szemben, mert féltik gyermekük tanulmányi előmenetelét.
A jelentés elismeri, hogy a tanárok feladata nehezebbé vált a tankötelezettség 16 évről 18-ra történő felemelésével, mivel így olyan fiatalok is az iskola falain belülre kényszerültek, akik a korábbi években már rég „felnőttéletet” éltek volna. További nehézséget jelent az is, hogy a „társadalmi jólétnek” köszönhetően a fiatalok biológiailag korábban érnek, vagyis fizikai erejük korán megmutatkozik. Leszögezik azt is, hogy az egyre erősebb munkaerő-piaci verseny miatt sok szülő nem foglalkozik eleget a gyerekkel, nem „neveli” őt, és az iskolával sem tartja a kapcsolatot, szerintük azonban ezek a problémák szigorítás nélkül kezelhetők. Bár az iskolai erőszakot nem tartják drámai mértékűnek, megjegyzik, hogy a gyermekkorú sértettek aránya az összes sértetthez viszonyítva az utóbbi években több mint duplájára nőtt.
A szakértői jelentés visszautasítja a tanári érdekvédelmi szervezeteknek azt a megállapítását, amely szerint a tárca a folyamatos jogszabály-módosításokkal védtelenné tette a pedagógusokat. Szerintük igenis vannak eszközeik a tanároknak az agresszió megelőzésére. Ezek közül az egyik legfontosabb az egyéni tehetség kibontakoztatása, a gyerekek személyiségfejlesztése. A bizottság ezért azt javasolja, hogy az iskolák működtessenek minél több művészeti, sport- és szabadidő-foglalkozást, építsenek ki szorosabb kapcsolatot a gyerekek családjával, és a szülőkkel együtt alakítsák ki az iskolán belüli magatartásszabályokat. Megjegyzendő: lapunk tavaly ősszel beszámolt arról, hogy tömegesen szűnnek meg a szakkörök, a fejlesztő foglalkozások az iskolákban, mert az oktatási tárca nem ad pénzt rá. Korábban az iskolák heti két ingyenóra megtartására kötelezhették a tanárokat, és ezt általában a szakkörökre fordították. Tavaly szeptembertől az oktatási tárca ezt a két pluszórát beépítette a kötelező órákba, azaz heti kettővel megemelte azok számát. A szakkörök azonban nem kötelező foglalkozások, azokért túlóradíjat kellene fizetni. Most se ember, se pénz nincs ezek megtartására.
A testület a pénzhiány miatt megszűnt szakkörök újraindításán kívül azt is javasolja, hogy az iskolák építsenek ki jó kapcsolatot a gyermekvédelmi szervekkel. Minden településen legyen egy tanácsadó pszichológus, a tanárok pedig járjanak továbbképzésre, ahol megtanítják nekik a modern pedagógiai módszereket. A bizottság szerint az egységes, 12 évfolyamos iskolák létrehozása nagyban segítené a gyermekek frusztráltságának és – közvetve az agressziónak – a leküzdését, hiszen így nem fenyegetné őket az iskolaváltási kényszer. A szakértők azt javasolják, hogy a tárca olyan finanszírozási rendszert alakítson ki, amely az ilyen egységes iskolák, vagyis az általános és a középiskolák öszszevonását ösztönzi.
Emlékezetes: az utóbbi öt hónapban egymást érték a terjedő iskolai brutalitásról szóló hírek. Az erőszaknak már két halálos áldozata is van: januárban Budapesten egy bokszolónak készülő fiú verte meg úgy osztálytársát, hogy az belehalt sérüléseibe, május végén pedig két kaposvári középiskolás ölte meg brutálisan iskolatársát.
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) az agresszív diákok iskolából való ideiglenes kizárásának lehetőségét és iskolapszichológus alkalmazását kérte a tárcától, a jelentés szerint mindkettőt indokolatlanul. Reőthy Ferenc, a diákgyilkosság által sokkolt kaposvári Táncsics Mihály Gimnázium igazgatója lapunknak adott interjújában leszögezte: a szakértői bizottság a tanárok felelősségének és alkalmatlanságának felvetésével tovább rontja a pedagógusok erkölcsi helyzetét, amivel újabb táptalajt ad az erőszaknak. Hozzátette: számon lehet kérni az intézményt és a pedagógust, de csak akkor, ha megteremtik az iskolai nevelés személyi, anyagi és technikai feltételeit. Az utóbbi években azonban nem javítottak, hanem folyamatosan rontottak a helyzeten, idő, pénz és ember hiányában pedig nincs lehetőség arra, hogy a tanárok az oktatási feladatok ellátásán kívül még a gyerekek személyiségfejlődésére is kellően odafigyeljenek. Hozzátette: az óraszámemeléssel és ezzel párhuzamosan bürokratikus kötelezettségek drasztikus és felesleges kiterjesztésével heti ötven, vagyis átlagosan napi tíz órára nőtt a tanárok munkaideje, csak ezek elvégzése után lehetne – ingyen, fizetség nélkül – foglalkozni a gyerekek személyiségével.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.