Úttalan utak a Dunántúlon

Gazdasági bűncselekmény a nemzetgazdaságra nézve, ami az M8-as úttal történik – hangzott el a minap Fejér, Vas és Veszprém megye ipari és kereskedelmi kamarái, valamint a közép-dunántúli régió önkormányzati vezetőinek tanácskozásán. Ezzel egy időben Juhász Tibor, Kaposvár alpolgármestere a somogyi megyeszékhelyet M7-essel összekötő 67-es elkerülő út megépítését hátráltató kudarcsorozat kapcsán kijelentette: Kaposvár ragaszkodik a város számára kulcsfontosságú gyorsforgalmi úthoz.

2008. 06. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Le kellene törölni a port a már elkészített tervekről, s neki kellene állni az építkezésnek – figyelmeztetett Lasztovicza Jenő, a Veszprém Megyei Közgyűlés fideszes elnöke az M8-as útról tartott konferencián. A Veszprém Megyei Kereskedelmi és Iparkamara elnöke, Markovszky György pedig az M8-asról azt mondta: ezt az utat gazdasági vérkeringésünk egyik főütőerének kellene tekinteni. – Sürgősen ki kellene jelölni a végleges nyomvonalat, mert a védett területek iránt már érdeklődnek a befektetők – javasolta a nyugalmi állapotból való kimozdulást a kamarai elnök.
Az M8-as helyzetével foglalkozó konferencián elhangzott: Horváth Balázs exminiszter már 1999-ben felvetette a reménybeli M8-as gazdasági jelentőségét, ám azóta sem sikerült kétszer két sávosra kiépíteni a korántsem csak a Közép-Dunántúl számára fontos utat – amelyen évek óta a legtöbb baleset történik a Dél- és Nyugat-Európa között zajló, iszonyatos tranzitforgalom miatt.
Az egyik legkritikusabb hazai főútról a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. gyorsforgalmi igazgatója, Galuska János azt mondta: tíz év alatt 700-800 milliárd forint GDP-többletet eredményezett volna a 8-as gyorsforgalmi úttá történő kiépítése.
– Ha 2013-ra megépülne az M8-as gyorsforgalmi, akkor az a dunaújvárosi híddal Szolnok irányában jelentősen tehermentesítené Budapest közlekedését is – érvelt Lasztovicza Jenő. A politikus attól tart: ha ilyen tempóban halad az M8-as ügye, akkor abból 2015-re se lesz gyorsforgalmi.
Felültették a politikusok a somogyi útra várókat is. Választási ígéretként szépen hangzott az MSZP-s Kolber István, majd az időközben elszelelt Kóka János szájából a Kaposvárt az M7-es dél-balatoni szakaszával összekötő 67-es út elkerülő szakaszának megépítése, ám eddig csak a Somogytúrt, Látrányt, Lellét elkerülő néhány kilométer épült meg az ötvenhárom kilométeres, iszonyatosan forgalmas útból. (Szigetvárról és Kaposvárról ezen az úton hajtanak rá Szemes előtt a Budapestre tartó autósok az M7-es dél-balatoni szakaszára.)
Kétszer két sávos, majd később egy jelentősen szélesített egyszer egyes útról szólt a kormánykoalíció politikusainak ígérete, most pedig már csak az biztos: Kaposvár füredi városrészét elkerüli majd a 67-es.
– De mi lesz a Somogyaszalóban, Mernyén, két kisebb településen és a Somogybabodon áthaladó 67-essel? – tették fel a kérdést a minap a közlekedési tárca szakembereinek az érintett somogyi települések polgármesterei. Akik a forgalomszámlálási adatokkal együtt baleseti statisztikával is alátámasztották, hogy hova vezetnek az „úttalan utak”.
Juhász Tibor, Kaposvár fideszes alpolgármestere a közlekedési tárca illetékeseivel folytatott eredménytelen tanácskozás zárszavaként azt mondta: – Nem arra voltunk kíváncsiak, miért nem lehet megépíteni az utat, hanem azt szerettük volna megtudni, miként lehet. Egyetlen olyan szakmai érvet sem hallottunk, amely akadályozná a 67-es elkerülő szakasza 2010-re történő kétszer egy sávosra építését. Úgy, hogy azt néhány év múlva kétszer két sávosra lehessen építeni.
Mivel a polgári légi forgalom taszári repülőtérre alapozott tervének megvalósulására egyre kevesebb a remény, a somogyi megyeszékhely gazdaságának egyetlen kitörési útja lehetne a Kaposvár és az M7-es közötti út korszerűsítése, s így a város gyorsabb elérhetősége… Ha már a reménybeli M9-es, a néhány éve még „déli autópályaként” emlegetett gyorsforgalmi útból – hovatovább egy évtizede – csak egy húsz kilométeres szakasz van „mutatóban”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.