Le kellene törölni a port a már elkészített tervekről, s neki kellene állni az építkezésnek – figyelmeztetett Lasztovicza Jenő, a Veszprém Megyei Közgyűlés fideszes elnöke az M8-as útról tartott konferencián. A Veszprém Megyei Kereskedelmi és Iparkamara elnöke, Markovszky György pedig az M8-asról azt mondta: ezt az utat gazdasági vérkeringésünk egyik főütőerének kellene tekinteni. – Sürgősen ki kellene jelölni a végleges nyomvonalat, mert a védett területek iránt már érdeklődnek a befektetők – javasolta a nyugalmi állapotból való kimozdulást a kamarai elnök.
Az M8-as helyzetével foglalkozó konferencián elhangzott: Horváth Balázs exminiszter már 1999-ben felvetette a reménybeli M8-as gazdasági jelentőségét, ám azóta sem sikerült kétszer két sávosra kiépíteni a korántsem csak a Közép-Dunántúl számára fontos utat – amelyen évek óta a legtöbb baleset történik a Dél- és Nyugat-Európa között zajló, iszonyatos tranzitforgalom miatt.
Az egyik legkritikusabb hazai főútról a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. gyorsforgalmi igazgatója, Galuska János azt mondta: tíz év alatt 700-800 milliárd forint GDP-többletet eredményezett volna a 8-as gyorsforgalmi úttá történő kiépítése.
– Ha 2013-ra megépülne az M8-as gyorsforgalmi, akkor az a dunaújvárosi híddal Szolnok irányában jelentősen tehermentesítené Budapest közlekedését is – érvelt Lasztovicza Jenő. A politikus attól tart: ha ilyen tempóban halad az M8-as ügye, akkor abból 2015-re se lesz gyorsforgalmi.
Felültették a politikusok a somogyi útra várókat is. Választási ígéretként szépen hangzott az MSZP-s Kolber István, majd az időközben elszelelt Kóka János szájából a Kaposvárt az M7-es dél-balatoni szakaszával összekötő 67-es út elkerülő szakaszának megépítése, ám eddig csak a Somogytúrt, Látrányt, Lellét elkerülő néhány kilométer épült meg az ötvenhárom kilométeres, iszonyatosan forgalmas útból. (Szigetvárról és Kaposvárról ezen az úton hajtanak rá Szemes előtt a Budapestre tartó autósok az M7-es dél-balatoni szakaszára.)
Kétszer két sávos, majd később egy jelentősen szélesített egyszer egyes útról szólt a kormánykoalíció politikusainak ígérete, most pedig már csak az biztos: Kaposvár füredi városrészét elkerüli majd a 67-es.
– De mi lesz a Somogyaszalóban, Mernyén, két kisebb településen és a Somogybabodon áthaladó 67-essel? – tették fel a kérdést a minap a közlekedési tárca szakembereinek az érintett somogyi települések polgármesterei. Akik a forgalomszámlálási adatokkal együtt baleseti statisztikával is alátámasztották, hogy hova vezetnek az „úttalan utak”.
Juhász Tibor, Kaposvár fideszes alpolgármestere a közlekedési tárca illetékeseivel folytatott eredménytelen tanácskozás zárszavaként azt mondta: – Nem arra voltunk kíváncsiak, miért nem lehet megépíteni az utat, hanem azt szerettük volna megtudni, miként lehet. Egyetlen olyan szakmai érvet sem hallottunk, amely akadályozná a 67-es elkerülő szakasza 2010-re történő kétszer egy sávosra építését. Úgy, hogy azt néhány év múlva kétszer két sávosra lehessen építeni.
Mivel a polgári légi forgalom taszári repülőtérre alapozott tervének megvalósulására egyre kevesebb a remény, a somogyi megyeszékhely gazdaságának egyetlen kitörési útja lehetne a Kaposvár és az M7-es közötti út korszerűsítése, s így a város gyorsabb elérhetősége… Ha már a reménybeli M9-es, a néhány éve még „déli autópályaként” emlegetett gyorsforgalmi útból – hovatovább egy évtizede – csak egy húsz kilométeres szakasz van „mutatóban”.
Orbán Viktor: Három év alatt közel 40 százalékos minimálbér-emelés