Hiller István beismerése

Hiller István elismerte a természettudományos tárgyak összevonását, és elárulta azt is, hogy az így oktató iskolák több pénzt kapnak az államtól, mint a hagyományos módszerhez ragaszkodó intézmények. A Magyar Biológiatanárok Országos Egyesülete szerint hátrányosan érinti a területet az összevonás.

2008. 07. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az erőszak ellen. A Fidesz nyilatkozatban szólította fel az oktatási minisztériumot és Hiller Istvánt, hogy adja vissza a tanárok kezébe azokat a lehetőségeket, amelyekkel megfelelően gyakorolhatják hivatásukat. A nyilatkozatot jegyző politikusok szerint a legutóbb napvilágra került tanárverések, valamint a tanintézmények falain belül ugrásszerűen megnövekvő erőszakhullám egyenes következménye a 2002 óta zajló, a jelenlegi szocialista vezetés ellenére is liberális oktatáspolitikának. A kormányzati átalakítások ugyanis lényegében kivették a tanárok kezéből az fegyelmezési eszközöket, és ezzel ellehetetlenítették az iskolai nevelést. (F. M.)


Hiller István (MSZP) oktatási és kulturális miniszter elismerte, hogy ősztől ezer intézményben összevontan tanítják a kémiát, a fizikát és a biológiát, ugyanakkor teljes félreértésnek, illetve félremagyarázásnak nevezte lapunk tegnapi cikkét, amely szerint a tárgyak mint önálló egységek eltűnhetnek a magyar oktatásból. A politikus beismerte azt is: azok az iskolák, amelyek vállalják az integrációt, több pénzt kapnak az államtól. A tárgyak összevonása nem lesz kötelező, az iskolák döntik el, hogy a továbbiakban a kémiát, a biológiát vagy a fizikát hagyományos tantárgyakként oktatják-e vagy összevonva. A miniszter szerint a változtatás a magyar természettudományi oktatásnak határozottan jót tehet.
A tárcavezetővel ellentétesen látja azonban a helyzetet a Magyar Biológiatanárok Országos Egyesületének elnöke. Bán Sándor szerint nem a természettudományos tárgyak integrációja segítené az oktatás színvonalának emelését, hanem a tanárok továbbképzése. Hozzátette: azt a pénzt, amit a tárgyak összevonására költenek, inkább a továbbképzésekre kellene fordítani. Az elnök leszögezte: hátrányosan érintheti a természettudományos tárgyak heti óraszámát az összevonásból létrejövő, egyelőre nem kötelező jelleggel bevezetett természetismeret nevű új tantárgy. Bán attól tart, hogy az összevonás után heti hat órában tanítandó tárgy lenne a legmagasabb óraszámú képzés, ezért várhatóan csökkentik majd az óraszámot. Ha ez bekövetkezik, akkor pedagóguselbocsátások várhatók. Az elnök kijelentette: az óraszám esetleges csökkentése ellen mindenképpen fel kell lépni. Emlékeztetett arra, hogy a tárca már tavaly is csökkenteni akarta a reál tárgyak óraszámát, akkor azonban a tanári tiltakozás megakadályozta ezt.
Tiltakoznak az összevonás ellen az érdekvédők is. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) csak akkor támogatja a természettudományos tárgyak összevonását, ha az nem jár óraszámcsökkenéssel és elbocsátásokkal. Kerpen Gábor, a PDSZ elnöke leszögezte: ha az összevonás után kisebb lesz az óraszám, akkor az ártalmas a diákokra, hiszen kevesebb órában kevesebb ismerethez jutnak, másrészt a lépés nyilvánvalóan leépítésekhez vezetne. Hozzátette: az integráció kialakításakor különös gondot kell fordítani arra is, hogy a tananyag tudástartalma ne csökkenjen, ellenkező esetben komoly gondjai lehetnek a műszaki, természettudományi szakokra jelentkező diákoknak.
Árok Antal, a baloldali kötődésű Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) leköszönő elnöke a távirati irodának szakmai badarságnak nevezte, hogy egyik pillanatról a másikra megváltoztassák a jelenlegi oktatási módot. A tanárokat nem az új módszer szerint képezték, de középiskolában akkor sem lenne szerencsés az összevonás, ha a pedagógusképzést átalakítanák.
Nagyon úgy tűnik, hogy a tiltakozás későn jött. Tegnap kiderült, hogy ősszel már meg is kezdik a biológiát, a kémiát, a fizikát és a földrajzot tartalmazó természetismeret tantárgyat oktató tanárok képzését az egri Eszterházy Károly Főiskolán. Hauser Zoltán rektor kijelentette: szeptembertől akár 50–100 természetismeret-tanár felkészítésére is képes az iskola, de több más intézményben is folyik a tananyag összeállítása.
Lapunk tegnap beszámolt arról, hogy ősztől újabb olyan intézkedést vezet be az oktatási tárca, amely halálra ítélheti a természettudományos képzést, pedig a terület megerősítésére égető szükség lenne az egyre súlyosabb természettudományos és műszaki szakemberhiány miatt. Szeptembertől ezer intézményben összevontan tanítják a biológiát, a fizikát és a kémiát. Ha a rendszer beválik, 2013-ra az összes gyereket az új program szerint tanítják. Az elképzelés megvalósítására két év alatt százmilliárd forintot költenek uniós pénzből.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.