Újabb olyan intézkedést vezet be az oktatási tárca, amely halálra ítélheti a természettudományos képzést, pedig a terület megerősítésére égető szükség lenne az egyre súlyosabb természettudományos és műszaki szakemberhiány miatt. A Független Hírügynökség szerint ősztől ezer intézményben összevontan tanítják a biológiát, a fizikát és a kémiát. Ha a rendszer beválik, várhatóan 2013-ra megszűnnek az önálló reáltárgyak, és az összes gyereket az új program szerint tanítják majd. A biológiát, a kémiát és a fizikát megszüntetik, és egyetlen tárgyat, élettant oktatnak helyette. A tárca azzal indokolja a furcsa lépést, hogy így komplexebb tudással gazdagodnának a diákok. A programot európai uniós pénzből fedezik, két év alatt 100 milliárd forintot költenek a megvalósításra.
*
Bár Gyurcsány Ferenc a kampányban arról beszélt: a súlyos szakemberhiány miatt meg kell erősíteni a műszaki és a természettudományos képzést, és 50 százalékkal növelni kell az ilyen egyetemi kurzusok államilag finanszírozott férőhelyeit, az oktatási tárcának nem ez az első intézkedése a reál tantárgyak ellen. Tavaly év végén Hiller István oktatási miniszter csökkentette a gimnáziumi kémia- és fizikaórák keretszámát. 2001-ben még másfélszer annyi fizikaóra megtartását ajánlották a középiskoláknak, mint ma. A tanárok tiltakozó petíciót írtak és aláírásgyűjtésbe kezdtek a szerintük a természettudományos oktatást romba döntő intézkedés ellen. A dokumentum szerint a tapasztalt szakemberek jó része most megy nyugdíjba, és a jól képzett fiatalok hiánya olyan problémát jelent, hogy az az ország gazdasági fejlődésének is gátja lehet.
Az ígért keretszámnövelés sem jött létre: a természettudományos kurzusokon csupán 2,63, a műszaki képzéseken pedig 1,8 százalékkal tanulhatnak többen az idén, mint tavaly, jövőre pedig előbbin kettő, utóbbin egyszázalékos létszámnövelést hajtanak végre, ami nem húzza ki a bajból az ágazatot.
Érthetetlen ugyanakkor, hogy a tárca tavasszal támogatta az akkor még fideszes oktatáspolitikus, Pálinkás József javaslatát, amely egy természettudományos tárgyból kötelezővé tenné az érettségit. A Magyar Tudományos Akadémia új elnöke szerint erre azért lenne szükség, mert hozzáértők nélkül sem a gazdaság, sem a tudomány nem lép előre. Pálinkás szerint ráadásul az egyetemekre bekerülő diákok tudása nagyon alacsony szintű, mivel a középiskolákban az érettségi tárgyakra helyezik a hangsúlyt, a fizika, a kémia oktatása pedig elsikkad. Kérdés, hogy az oktatási tárca hogyan képzeli el a kötelező érettségit, ha megszünteti a tantárgyakat.
Sasvári Sándor megrázó vallomása: így tették tönkre a családját