Aki sodródott már tanácstalanul dél-európai nagyvárosok eszelős dugójában, ahol a puszta életben maradás a tét; vagy megtette a huszadik kört is kerülőgyűrűk forgalmi útvesztőjében, miközben a család nőnemű tagjai egyre hisztérikusabban és elveszettebben gyűrögették ölükben a térképet, az áldja szerencséjét, ha tévedhetetlen és eltökélt mitfárer ül mellette. Ilyen persze valójában nem létezik – ám a szoftveripar egyik legdinamikusabban fejlődő ága, az autós navigáció alkalmas lehetőségeket kínál, amelyek megkímélhetnek efféle házastársi perpatvaroktól, de leginkább a figyelem megosztása miatt bekövetkező súlyos balesetektől. Rászokni ezekre a programokra és az őket működtető GPS-es „kütyükre”, majd függővé válni tőlük, manapság már nem is igazán pénz kérdése, hiszen lassan két-három tank benzinért hozzájuthatunk olyan alsó kategóriás, ám alkalmasan felszerelt PNA-khoz, PDA-khoz, okostelefonokhoz, amelyek, mondjuk, a lappföldi Honningsvagtól elkalauzolnak az andalúziai Cádizig. Meg vissza. A nehézséget legfeljebb a bőség zavara jelenti: a piacon hemzsegnek a jobbnál jobb GPS-készülékek – azonban korántsem mindegy, milyen szoftvert választunk hozzájuk.
Bár járt a kezünkben többféle navigációs program, évek óta a hazai fejlesztésű IGO rabjai vagyunk: akár Dél-Erdélyben szorultunk arra, hogy isten háta mögötti romfalvakat találjunk meg, akár az Alpok nyaktörő szerpentinjein kellett egérutat nyernünk a völgyekbe, akár több ezer kilométeren, féltucatnyi országon keresztül eljutnunk meghatározott házszámra a legalkalmasabb útvonalon, az IGO My way 2006 jó kalauznak bizonyult. Még az a nem mindig szerencsés navigációs „szenvedélye” is összhangban állt a miénkkel, hogy a főútvonalaktól messzebb eső vidékeken többnyire a legproblémásabb, ám legfestőibb útvonalakra térített bennünket, a tömegturizmus által messze elkerült tájakat, várakat, falvakat tárva fel előttünk. (Persze ha e program használata tömegessé válik, vége e fehér foltoknak is, hiszen egyre több embert kalauzol útvonal-tervezési algoritmusa szerint az elfeledett régiókba.)
Vártuk hát nagyon a több hónapja beharangozott, nemrégiben megjelent IGO 8-at, amely a szóbeszéd szerint forradalmi újításokat tartalmaz még e néhány éve beköszöntött navigációs forradalomhoz képest is. Bár az új kezelői felület elsajátítása okozott némi fejtörést, főként az előzményekhez képest, s a nagy hévvel meghirdetett háromdimenziós grafika is inkább csak kötés a mentén, a tájékozódást a nagyvárosi utcákon döntően nem befolyásolja, legfeljebb a többszintes csomópontokban – a számtalan felhasználóbarát finomítás és fejlesztés miatt erőteljesen megfontolandó a korábbi verziók frissítése, avagy cseréje. (Ez június végéig
tehető meg, információk a www.navngo.com honlapon.) Tartottunk a kielégíthetetlen hardverigénytől is, ám a Windows Mobile 6 operációs rendszerrel, 416 MHz processzorral, 64 MB memóriával ellátott okostelefonunkon hibátlanul futott az IGO 8. Hogy mik a hatékony finomítások? Elkülönülő 2D-s és 3D-s térképkezelési mód.
A program egyebek között képes a sávfigyelésre, azaz a többsávos útvonalon a nekünk megfelelő megmutatására; iránytűt tehetünk a navigációs felületre; a korábbihoz képest jóval logikusabb lett a POI (Points of Interest), azaz a hasznos helyek kezelése: az útiránynak megfelelően, néhány gombnyomásra betáplálhatjuk a legközelebbi benzinkút, bankautomata, szálláshely, étterem stb. címét, ha utunkat meg kell szakítanunk. Nem csupán a következő, hanem az azt követő manővert is mutatja a program, így felkészülhetünk a legkényelmetlenebb navigációs bukfencekre is; az útvonalak elmenthetők és újra betölthetők, végül statisztikát is kérhetünk az átlag- és a maximális sebességünkről, a menet- és az állási időről, a legkisebb és a legnagyobb magasságról.
Mindezt alkalmazhatjuk gyalogos barangolásra is, Európa negyvenhárom országában. Akinek olykor hiányzik az „újratervezés” gépies ismételgetése helyett a „nem megmondtam, hogy jobbra menjél” vagy a „fogalmam sincs, hol a fenében vagyunk” életessége, olykor azért kikapcsolhatja digitális mitfárerét. A nosztalgia kedvéért.
Holnap jön az igazi tél!