Ludd tábornok katonái

Németh György
2008. 07. 07. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A közelmúltban az Oriens nevezetű – a baloldali médiában Fidesz közelinek mondott – csapat Kilábalás. Tanulmány a magyar gazdasági növekedés fellendítéséről 2008 címmel nagy figyelmet keltő tanulmányt publikált. A közfigyelemnek a dokumentumra irányítása fontosabb volt annál, mintsem azt az önértékre és a szeszélyes véletlenre bízzák, ezért megállapításaikat és javaslataikat gondosan megírt forgatókönyvben rögzített menetrendet követve, fokozatosan, egyre több részletet elárulva tárták a laikus és a szakmai nyilvánosság elé. Ennek keretében a négy szerző – Barabás Gyula, Holtzer Péter, Orbán Krisztián és Vojnits Tamás – sűrűn megfordult a médiában, ahol szóban és írásban ismertették gondolatmenetük egészét vagy egy-egy részletét. Eljutottak Dobogókőre is, ahol meghívottként a kormány és a szocialista frakció válogatott tagjai előtt tarthattak prezentációt. Ha az Oriens valamihez biztosan közeli, az a Magyar Nemzeti Bank (többük dolgozott ott), de még inkább az OTP (még többjük kenyéradó gazdája). Talán nem túlzás az a feltételezés, hogy a Kilábalás mögött valójában Csányi Sándor, az OTP elnök-vezérigazgatója áll. De ha ez így túlzás is, az egészen biztos, hogy e tanulmány akarata ellenében nem születhetett volna meg.
A magyar nyilvánosságra sajnálatosan jellemző módon a Kilábalásnak nem kerekedett szakmai bírálata, csupán egyes javaslatainak elfogadhatóságáról vagy elutasításáról nyilatkoztak közgazdászok és politikusok. (A kormány még Dobogókőn elutasította.) Végül maguk a szerzők nyilvánították ki, hogy őrülnének, ha érdemi vita kerekedne. E sorok írójának nincs módja, hogy ebben minden részletre kiterjedően részt vegyen, de legalább megindítja, ha már avatottabb szerző erre eddig nem szánta rá magát. Kezdetnek néhány dicsérő szó: a tanulmány minden lényeges kérdésre kiterjedő, széles látószögről tanúskodó, kétségtelenül konzisztens munka, amely sok, eddig elhanyagolt, figyelemre is alig méltatott részletkérdésre irányítja a figyelmet. Mindez nem változtat azon, hogy bár az írás gondolatébresztő és vitaalapnak elfogadható, de véleményem szerint közös dolgaink, a jó ellenérvek megtalálása viszi igazán előre.
A Kilábalás két közgazdasági sarokponttal bír. Az egyik gazdaságunk duális szerkezete. A másik, hogy e duális szerkezet „a magyar gazdaság hosszú távú növekedését aláásó torz struktúra”. Az előbbi, a szerzők sugallatával ellentétben, nem új felismerés: régóta tudjuk, hogy gazdaságunkban a külföldi tulajdonban lévő nagy- és középvállalatok és hazai tulajdonú közép- és kisvállalatok élnek egymás mellett, de nem egymással – köszönhetően egyrészt a nem lényegtelen hatékonyságbeli különbségnek, másrészt, és most ez a fontosabb, a köztük lévő gazdasági kapcsolati háló meglehetősen ritkás voltának. A szerzők érdeme, hogy e helyzetet merik torznak nevezni, amely minősítés cselekvés után kiált, és ki/mi más is lehetne cselekvő, mint az állam. A piaci fundamentalisták, bár látják a duális gazdaságszerkezet egészségtelen voltát, de ennél erősebb kijelentésre nem hajlandók magukat ragadtatni, mert hitük szerint az idő, vagyis a piac feladata a gyógyítás. A mi sajnálatos tapasztalatunk viszont az, hogy ehhez közel két évtized sem volt elegendő. Hosszú távon pedig – mondta bő fél évszázaddal ezelőtt Keynes, a nagy angol közgazda – mindannyian halottak vagyunk.
A szerzők a két sarokpont rögzítése után arra a következtetésre jutottak, hogy a „magyar gazdaság eddigi növekedési modellje kifulladt”: ne reméljük, hogy gazdaságunkat a külföldiek tőkebefektetései dinamizálni tudják – ez az idő már elmúlt. (A Mercedes napokban bejelentett kecskeméti megtelepedése az utóbbi évek legjobb híre, de ez a fentieken mit sem változtat.) A feladat a gazdaság homogenizálása, vagyis a magyar tulajdonban lévő résznek a külföldi tulajdonban lévőhöz való közelítésével történő felszámolása. Ez a tanulmány nagyon fontos megállapítása, amelyet szintén nem most hallunk először: lényegében ezt vallotta Matolcsy György, az Orbán-kormány második gazdasági minisztere. Kevesen emlékeznek már, de amikor az 1998. évi választási kampányban a Fidesz 7 százalékos növekedésről beszélt, azt épp ebben az összefüggésben tette: a gazdaság két részének összeérését segítő gazdaságpolitika középtávon – a szinergiahatás okán – magasabb növekedési potenciált jelent.
E sorok írója eddig a pontig teljes mértékben egyetértett a tanulmány gondolatmenetével, sőt azon túl még azzal is, hogy a hazai tulajdonú kis-, sőt középvállalatok növekedési esélyei korlátozottak, többek között az adóelkerülésre, illetve – ami nagyrészt ugyanazt jelenti – a feketén foglalkoztatásra való támaszkodásuk miatt. Ennek következtében a forrásbevonás szinte lehetetlen (illetve nagyon költséges), az pedig teljesen, hogy a(z alapító-) tulajdonos magánál alkalmasabb személynek adja át a vezetést, aminek a növekedés során előbb-utóbb óhatatlanul be kell következnie. Súlyos és találó megállapítás, hogy a fentiek okán a kis- és középvállalkozások nem is igazán szándékoznak növekedni. Duális gazdaságunk ezen „oszlopának” jellemzése, és a környező, velünk „egyívású” országokkal való összehasonlítása a tanulmány legjobb, valóban új információkat adó része.
Ezek után érdeklődve vártam a konkrét, a hazai tulajdonú vállalkozások fejlődését támogató gazdaságpolitikai eszköztár leírását. Várhattam. Helyette arról esett szó, hogy „a kettészakadás első számú oka a munkát terhelő magas adó- és járulékszint”, mivel „a munkát terhelő adók magas szintje és folyamatos emelkedése eltorzítja a tőke és a munka relatív, egymáshoz viszonyított árát: a tőke olcsóbbá válik a munkához képest”. Erre a külföldi tulajdonú vállalatok a tőke és a munka mennyiségének módosításával – túltőkésítéssel és a munkakereslet csökkentésével – reagálnak (a hazai tulajdonú kis-, sőt középvállalatok pedig azzal, ami fentebb elhangzott). A megoldás: a munka adó- és járulékszintjét 1000 milliárd forinttal úgy csökkentik, hogy egyrészt a nettó bérek, másrészt a vállalati profitok nőjenek (főleg a hazai cégek esetén; mindezért cserébe elsősorban a szociális kiadásokat, köztük a nyugdíjakat kell lefaragni). Az eredmény: a hazai cégek kifehéredése, tőkéhez jutásuk könnyebbé válása, és a megjött kedv a növekedésre. A külföldiek pedig kevésbé ruháznak be gépekbe és berendezésekbe, inkább munkaerőt vesznek fel.
A Kilábalás – kilábalás közben – betévedt a zsákutcába, méghozzá egyszerre többe. Először is a „munkát terhelő adók és járulékok” fogalma közgazdasági értelemben szakszerűtlen, kizárólag a „munkavállalói jövedelem” fogalma a szakszerű: az adózó a munkavállalói jövedelméből fizet adót és járulékot, melyért cserébe nyugdíjat, egészségügyi ellátást, közoktatást, közbiztonságot stb. kap (a színvonal ettől független kérdés), s ezek nem a munkáját „terhelik”, hanem munkája ellenértékéből maga fizeti. A munkavállalói jövedelemre pedig – a minimálbér és környékének kivételével – nem lehet azt mondani, hogy „magas”, hanem csak azt, hogy piaci. Érdemes megjegyezni, a „munkát terhelő adók és járulékok” fogalma azért is hamis, mert a forgalmi/jövedéki adók is a munkát – pontosabban a (nettó) munkabért – terhelik, csak azt a munkabér-tulajdonosok áruk és szolgáltatások vásárlásakor, nem pedig munkabérük kifizetésével egyidejűleg fizetik (amit a munkaadó csak technikai értelemben teljesít).
A „munkát terhelő adók és járulékok” csökkentése közgazdasági értelemben tekintve a munkajövedelmek egy részének vállalkozói profittá alakítása. A Kilábalás lényegében arra tesz javaslatot, hogy az adó- és járulékrendszer módosításával a hazai vállalkozásokat saját alkalmazottaik részesítsék tőkeinjekcióban, úgy emelve meg profitabilitásuk, hogy ahhoz kisujjukat sem kell mozdítaniuk. Ez, pozitív értelmezésben, eredeti tőkefelhalmozást jelent: az így meggazdagodó vállalkozók profitjukat vállalkozásukba forgatják, beruháznak, munkahelyet teremtenek stb., amivel nemcsak az ország, hanem munkavállalóik (majdani) jólétét is megalapozzák. De van negatív értelmezés is: a vállalkozóknak meggazdagodásuk érdekében még annyira sem kell gyakorolniuk vállalkozói erényeiket, mint eddig, mert növekvő jövedelmezőségüket biztosítja a „tehercsökkentő” gazdaságpolitika. Ennek következtében nagyobbra lehet cserélni az autót, Spanyolország helyett Floridában lehet házat vásárolni stb. Amikor a vállalkozókat kérdezik a gazdaságpolitikai teendőkről, persze, hogy az adó- és járulékcsökkentést sorolják az első vagy az első helyek egyikére. Ki az a bolond, aki lemond arról a profitról, amit munka nélkül megkaphat? Ha ennek érdekében a magas adókra és járulékokra kell panaszkodni, hát panaszkodik. Ahhoz nem kellenek különösebb vállalkozói erények.
E sorok írója hagyja magát meggyőzni arról (bár kételkedik, hogy ügydöntő érveket bárki képes megfogalmazni), hogy alapos okkal hihetünk a pozitív forgatókönyvben: eredeti tőkefelhalmozásra nem csupán szükségünk van, de az meg is valósítható, s abból az ország egészének, nem csupán a kedvezményezett keveseknek származik haszna. Viszont súlyos közgazdasági tévedésnek tartja, hogy a Kilábalás a „munkát terhelő magas adó- és járulékszint”-et okolja a külföldi vállalatok túltőkésítettségéért és szerény mértékű munkakeresletéért (értsd: kevés dolgozót alkalmaznak). A tanulmány szakszerűtlenül említ „túltőkésítettség”-et (ez a vállalatnál a termelési folyamathoz nem szükséges, osztalékként bármikor kifizethető pénzeket jelenti), de tudjuk, mire gondol: Magyarországra a viszonylag magas technikai fejlettséget és komoly szaktudást igénylő tevékenységeiket hozták a multinacionális vállalatok. Közvetlenül a high-tech alatti szintet. Másképp: a technikai-technológiai „felső középosztályt”. Ami Szlovákiában, Lengyelországban, Romániában van, az ezzel nem összemérhető. Például a szlovák „gazdasági csoda” az autó- és autóalkatrész-gyártás letelepedésén alapul, amely nagy tömegű, közepes színvonalú betanított munkahelyeket jelent. Ez persze nem megvetendő, de Magyarország ennél előrébb van – technikai-technológiai tekintetben legalábbis.
A Kilábalás szóban forgó részét olvasva felsejlik előttem a korai munkásmozgalom története, abban is a valóságban nem létezett Nat Ludd tábornok alakja, aki a 19. század legelején munkanélkülivé vált angol munkásokat munkanélküliségük okozói, a gépek ellen vezette. A géprombolók közgazdasági értelemben nem tettek mást, mint csökkentették a textilipari vállalatok „túltőkésítettségét”, hogy így orvosolják az erőforrások „torz” allokációját, hogy gépek vásárlása helyett inkább a munkakeresletet fokozzák. Pedig a kiszolgáltatott, nyomorult angol proletárok munkáját akkor még nem „terhelték” adók és járulékok.
Az Oriens munkája valóban úttörő. Megalkották a tudományos luddizmust.
Magyarország gazdasága bajban van. Hogy mik az okok és mi a gyógymód, az nem egészen világos. Az viszont világos, hogy hatékony orvoslás csak úgy lehetséges, ha előbb pontos diagnózist tudunk felállítani. Ehhez becsületben megőszült professzorokat kell konzíliumra hívni, s az is eredmény, ha kevesebb lesz a véleményük, mint a számuk. De gyógyszerügynököt ne hívjunk. Mert egészen biztos, hogy orvosságul olyan gyógyszert ajánl, amelyet éppen cége gyárt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.